مریم آزاد فعال حقوق زنان بازداشت شد/ افزایش سرکوب فعالان زن

مریم آزاد، فعال حقوق زنان شامگاه سه‌شنبه، سوم مهرماه هنگام سفر به ترکیه در فرودگاه تهران بازداشت شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مریم آزاد، فعال حقوق زنان و کنشگر برابری جنسیتی اهل شیراز شامگاه سه‌شنبه، سوم مهرماه هنگام سفر به ترکیه در فرودگاه امام تهران بدون تفهیم اتهام بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

یکی از نزدیکان خانم آزاد به زمانه گفته که او بدون دلیل یا تفهیم اتهام، پس از گذر از گیت فرودگاه و زمانی که به مقصد استانبول سوار هواپیما شده بود، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. این منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود، گفته که مریم آزاد دچار بیماری و تحت معالجه پزشک است.

مریم ۳۱ سال دارد و دانش آموخته هنرهای دراماتیک است. بازیگری تئاتر از علائق او بوده اما به دلیل بیماری نتوانسته این حرفه را ادامه دهد.

گفتنی است، پیش از این نیز سه تن از فعالان حقوق زنان به نام‌های “هدی عمید”، “نجمه واحدی” و “رضوانه محمدی” به دلایل نامعلوم بازداشت شده‌اند و از ملاقات با اعضای خانواده و دسترسی به وکیل محروم هستند.

“نجمه واحدی” جامعه‌شناس و فارغ التحصیل رشته مطالعات زنان بنا به گزارش کمپین حقوق بشر ایران و “هدی عمید” وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در تاریخ ۱۰ شهریور ماه از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در تهران بازداشت شدند.

” رضوانه محمدی” نیز یکی از دانشجویان مطالعات جنسیتی روز ۱۲ شهریور ماه بازداشت شد. هنوز دلیل و اتهام آنها مشخص نشده است و هر سه آنها کماکان از داشتن وکیل محروم هستند.

رضا واحدی برادر نجمه واحدی در توییترش درباره وضعیت خواهرش روز دو مهرماه نوشت: «۲۵ روز از بازداشت موقت خواهرم نجمه واحدی گذشت و ما همچنان بدنبال حقوق شهروندی خود هستیم. رونوشت به تمام کسانی که در این چند ساعت به یاد “صدای مردم” افتاده اند.»

نجمه واحدی، هدی عمید و رضوانه محمدی هر سه با فعالیتهای مسالمتآمیز در حیطه «برابری حقوق زن و مرد» و «ترویج برابری جنسیتی» فعال بودند. هر سه آنها چند روز پیش از برگزاری کارگاه آموزشی شروط ضمن عقد با موضوع برابری زن و مرد در مورد ازدواج در منازل خود بازداشت شدند.

وب‌سایت برابری که درباره لایحه‌ای به نام تامین امنیت زنان اطلاع‌رسانی می‌کند، پس از بازداشت هدی عمید و نجمه واحدی در حساب توییتری‌اش اعلام کرد که کارگاه آموزشی شروط ضمن عقد ازدواج به دلیل بازداشت برگزار کنندگان، لغو شده است.

گفتنی است با وجود گذشت بیش از ۲۰ روز از زمان بازداشت نجمه واحدی، هدی عمید و رضوان محمدی، هنوز اطلاعاتی درباره علت دستگیری آنها منتشر نشده است. پیش‌تر اعلام شده بود که نهاد بازداشت کننده این کنشگران حقوق زنان اطلاعات سپاه بوده و آنها با هجوم به خانه این کنشگران هم لوازم شخصی آنها را توقیف کرده‌اند و هم لوازم سایر اعضای خانواده شامل هارد کامپیوتر، تبلت، گوشی موبایل و فلش را همراه برده‌اند و تاکنون بازنگردانده‌اند. گفته شده نجمه واحدی و هدی عمید در بند ۲الف سپاه نگهداری می‌شوند.

نجمه واحدی تا دو هفته از امکان دیدار خانواده محروم بوده و پس از این مدت، تنها یک بار در تاریخ ۲۷ شهریور ماه موفق به دیداری کوتاه با مادر خود شده است. هدی عمید و رضوانه محمدی تاکنون ملاقاتی با اعضای خانواده خود نداشته‌اند.

نجمه واحدی، در ملاقات با مادرش گفته که ۱۰ روز اول در انفرادی بوده است. به خانواده این فعال حقوق زنان گفته شده که در این مرحله فقط از لیست ۲۰ نفره قوه قضاییه می‌توانند وکیل انتخاب کنند که بعضی از وکلا به خانواده آنها گفنه‌اند که حتی آنها هم در این مرحله کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند. همچنین تاکنون پاسخ شفافی از طرف زندان اوین به خانواده بازداشت‌شدگان داده نشده و تنها به آنها گفته می‌شود که صبر کنند تا با آنها تماس گرفته شود.

از آنجا که تاکنون از خانواده نجمه واحدی تقاضای کفیل یا وثیقه نشده، این احتمال وجود دارد که با پایان یافتن قرار یک ماهه بازداشت موقت، بازداشت این فعالان حقوق زنان تمدید شود.

نجمه واحدی و هدی عمید، کارگاه‌هایی برای آموزش شروط ضمن عقد به زنان ایرانی برگزار می‌کردند. یکی از فعالیت‌های عمده نجمه واحدی نیز تمرکز بر کارخانگی زنان و تلاش برای توجه بخشیدن به ارزش اقتصادی کار خانگی زنان و رفع تبعیض‌های جنسیتی ناشی از کار خانگی بوده است.

هدی عمید پیشتر در مورد کمپین «تغییر چهره مردانه مجلس» نوشته بود. هدف از آن کمپین افزایش تعداد نمایندگان مدافع حقوق زنان در مجلس بود. او و نجمه واحدی در زمینه توانمند کردن زنان و دختران، از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مورد حقوق زنان در حوزه ازدواج و طلاق، نیز فعال بوده‌اند .

رضوانه محمدی، پیش‌تر نیز یک بار به دلیل بدحجابی در گرگان بازداشت و یک روز بعد آزاد شده بود.

در سال‌های اخیر، فعالان حقوق زنان تلاش بسیاری کرده‌اند که به حقوق برابر در جامعه دست پیدا کنند، با این حال همواره با سرکوب و تهدید از سوی نیروهای امنیتی روبه‌رو شده‌اند و با تشدید سرکوب‌ فعالان زن شمار زیادی از آنان بازداشت و با احکام گوناگون و گاه طویل المدت مواجه شده‌اند.

حقوقی که شامل برابری جنسیتی، اعتراض به حجاب اجباری، خدمات پزشکی، ازدواج‌های اجباری و ازدواج کودکان، حق تسلط زن بر بدن، خشونت‌های خانگی، حقوق جنسی و باروری و … می‌شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید