قرار بازداشت موقت کیومرث مرزبان تمدید شد

قرار بازداشت موقت کیومرث مرزبان، طنز پرداز و فعال فرهنگی که در تاریخ ۴ شهریور ماه از سوی ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شده بود، یک ماه دیگر تمدید شد.

کیومرث مرزبان که در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۹۷، از سوی ماموارن اطلاعات سپاه در منزل شخصی اش بازداشت شده است، کماکان بدون دسترسی به وکیل در بازداشت بسر می برد و خانواده پس از گذشت یک ماه تاکنون قادر به دیدار وی نشده اند.

به گفته یکی از دوستان کیومرث مرزبان به کمپین حقوق بشر: «دادگاه در تاریخ ششم مهرماه به خانواده این نویسنده اطلاع داده‌ است که بازداشت موقت او یک ماه دیگر تمدید شده است و ملاقات اعضای خانواده با او را به زمانی دیگر موکول کرده‌اند.»

از دلایل بازداشت کیومرث مرزبان تاکنون اطلاعی در دست نیست و مقامات قضایی نیز از اظهارنظر در خصوص اتهام یا اتهام‌های این نویسنده خودداری کرده‌اند.

برخی سازمان های حقوق بشری پیش تر  از  بررسی  پرونده کیومرث مرزبان در شعبه ۱ بازپرسی دادسرای اوین خبر داده بودند.

در حالی که پرونده کیومرث مرزبان در مرحله تحقیقات مقدماتی بوده و او نیز از دسترسی به وکیل محروم است، وب‌سایت تندرو «پایگاه عدالت خواهان» به طرح برخی اتهامات علیه او پرداخت. در این خبر عجیب نوشته شده که او به آمریکا برای انعقاد قراردادی با هدف «شبکه‌سازی در ایران» سفر کرده است در حالی که به گفته منبع آگاه کیومرث مرزبان هرگز به این کشور سفری نداشته است.

پایگاه عدالت خواهان در مطلب مذکور کیومرث مرادی را «نفوذی محبوب» خوانده که «وظیفه اصلی»‌اش برای بازگشت به ایران «ایجاد موج‌های احساسی و سعی در انحراف مواضع سلبریتی‌های کشور با هدف التهاب‌افکنی و ایجاد شکاف اجتماعی در بدنه جامعه بوده است.»

این در حالی است که این طنز پرداز ۲۶ ساله «یک سال پیش» در سال ۱۳۹۶ برای «دیدن مادربزرگ بیمارش به ایران» بازگشته و در زمان بازگشت با هیچ مشکلی مواجه نبوده است.

یکی از دوستان آقای مرزبان به کمپین حقوق بشر در ایران پیش‌تر گفته بود: «کیومرث عاشق نویسندگی بود و طی سالهای گذشته با اینکه خیلی جوان بود در این زمینه خیلی رشد کرد. هیچ دلبستگی سیاسی به افراد و گروه‌های سیاسی نداشت و تنها دغدغه اصلی‌اش نوشتن و فعالیت‌های ادبی بود. برای ما شگفت‌انگیز است که او دستگیر شده است و همزمان علیه او شایعاتی مطرح می‌شود که هیچ کدام واقعیت ندارد.»

گفته می شود، کیومرث مرزبان پس از بازگشت به ایران در سال ۹۶ کلاس‌های نویسندگی و فیلم‌نامه‌نویسی تشکیل داده بود.

بازداشت این نویسنده در حالی است که به تازگی، دبیرکل سازمان ملل در آخرین گزارش سازمان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران از سرکوب آزادی بیان و برخورد با نویسندگان و روزنامه نگاران انتقاد کرده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید