کشته و زخمی شدن سه کولبر بر اثر شلیک مستقیم

طی روزهای گذشته بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سه کولبر کُرد در مناطق مرزی استان آذربایجان غربی کشته و زخمی شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷، زکریا بکری از اهلی روستای حلج  از توابع منطقه مرگور ارومیه، براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی جانش را از دست داد.

گزارش شده، نیروهای مرزبانی بدون اخطار قبلی این کولبر کُرد را هدف قرار داده‌اند.

همچنین روز چهارشنبه هفته گذشته  ۲۵ مهرماە ۹۷،  با به رگبار بستن کولبران از سوی نیروهای مرزبانی در منطقە کانی زرد سردشت و منطقە کوهستانی کانی خدای پیرانشهر دو کولبر کُرد بە نام های مصطفی حسنی و رحیم گرده بشدت زخمی شده اند.

به گزارش منابع محلی:«تشدید درگیری بین مرزبانان ایرانی و احزاب مسلح کُرد در سال ۹۷، بهانه های بیشتری برای شلیک به کولبران ایجاد کرده است. همچنین گفته می شود،  علاوه بر شلیک مستقیم، مرزبانان با کشاندن کولبران به مسیرهای خطرناک‌تر و آلوده به مین، آنان را نیز به این طریق قربانی می‌کنند.»

حسین ذوالفقاری، معاون سیاسی امنیتی وزیر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار “ایلنا”، درباره شلیک مستقیم نظامیان حکومتی به کولبران گفته: “ما دیگر چیزی به نام کولبر نداریم؛ این کلمه کولبر هم کلمه‌ای بود که نمی‌دانم کجا اختراع شده که هم برای خود مردم و هم برای مسئولان مشکل درست کرده است.”

آمار کامل و دقیقی از کولبران توسط نهادهای مسوول اعلام نشده است اما به گفته رسول خضری نماینده سردشت در مجلس شورای اسلامی «در منطقه سردشت و پیرانشهر ٨ تا ۱۰‌ هزار نفر برای تأمین معاش خود به‌عنوان کولبر کار می‌کنند.» سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت کولبرها است.

کولبری یکی از خطرناکترین شغل‌ها به حساب می‌آید چون از نظر دولت انتقال کالاها توسط کولبران قاچاق محسوب می‌شود اما کولبران نه صاحب کالا هستند، و نه در سود واردات یا صادرات آن شریکند. آنها کارگران روزمزدی هستند که تنها به ازای دستمزدی که می‌گیرند اقدام به حمل کالا بر روی دوش خود می‌کنند.

شلیک مرزبانان به کولبران، انفجار مین، پرت شدن از کوه، بهمن و یخبندان، سیل و سایر حوادث طبیعی از جمله خطراتی است که کولبران را تهدید می‌کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید