عفو بین‌الملل طی بیانیه ای خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط فرهاد میثمی شد

سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات ایران باید فرهاد میثمی را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند.

فرهاد میثمی مدافع حقوق بشری است که در زمینه حقوق زنان فعالیت می‌کند. وی علیرغم میل باطنی خود به بهداری زندان اوین منتقل شده است تا برای پایان دادن به اعتصاب غذای خود تحت فشار قرار بگیرد.
فرهاد میثمی پزشکی است که در مرداد به دلیل حمایت از کمپینی که در اعتراض به قوانین اجباری حجاب برای زنان و دختران شکل گرفته بود بازداشت شده است.

فرهاد میثمی از ۱۰ مرداد در اعتصاب غذا به سر می‌برد و وضعیت سلامت او به شدت رو به وخامت گذاشته است. وی از ۴ مهرماه به اجبار از بند ۴ زندان اوین به بهداری زندان منتقل شده است و در مکانی انفرادی نگهداری می‌شود و برخلاف میل خود تزریقات وریدی دریافت کرده است. منابع آگاه به عفو بین الملل گفته‌اند که او در آنجا نگه داشته می‌شود تا زمانی که با اتمام اعتصاب غذایش موافقت کند.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات عفو بین الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: «تنها جرم فرهاد میثمی اظهار نظر در مورد عمل تحقیرآمیز و تبعیض آمیز حجاب اجباری و دفاع از حقوق زنان برای انتخاب پوشش خودشان است. او یک زندانی عقیدتی است و بازداشت وی به خودی خود عملی ظالمانه است.

مقامات ایران باید این بازی شوم با سلامت وی را متوقف کنند و به جای آن که با نگهداری وی در بهداری زندان اوین وی را مجازات و مجبور به شکستن اعتصاب غذای خود کنند، او را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند.»
فرهاد میثمی از زمان آغاز اعتصاب غذای خود تقریبا ۱۸ کیلوگرم وزن از دست داده است و طبق گزارش‌ها از نظر جسمی ضعیف شده است. فشار مقامات ایران برای پایان دادن به اعتصاب غذای وی نقض حق آزادی بیان او است. همه زندانیان حق دسترسی به خدمات پزشکی مناسب و همسو با اخلاق پزشکی را دارند و رضایت آگاهانه در زمان درمان یکی از این حقوق است.

فرهاد میثمی اعتصاب غذای خود را در اعتراض به بازداشت غیرقانونی‌اش آغاز کرد. وی در نهم مرداد ماه در خانه خود در تهران دستگیر شد. نیروهای امنیتی در خانه او نشان‌های سینه یافتند که روی آن‌ها عبارت «من با حجاب اجباری موافق نیستم» درج شده بود.

فرهاد میثمی به «تبلیغ علیه نظام»، « اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» متهم شده است. از دیگر اتهامات فرهاد میثمی «توهین به مقدسات» است چرا که به باور مقامات ایران عمل وی «توهین» به حجاب تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

فرهاد میثمی مجددا دست به اعتصاب غذای خشک زد

گزارش رضا خندان از آخرین وضعیت فرهاد میثمی

امتناع رضا خندان از حضور در دادگاه/ گزارشی از آخرین وضعیت فرهاد میثمی و نسرین ستوده در گفتگویی با محمد مقیمی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید