بیانیه کانون صنفی معلمان تهران در حمایت از اعتراضات صنفی کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد خوزستان

کانون صنفی معلمان تهران، روز دوشنبه ۵ آذر، با انتشار بیانیه ای حمایت خود را از اعتراضات صنفی کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد خوزستان اعلام کرده است و ازقوه قضاییه خواسته برای اعاده‌ی حق و حقوق کارگران، در تخلفاتی که در سطوح مدیریتی و حاکمیتی رخ می‌دهد، به نفع آسیب‌دیدگان، ورود پیدا کند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کارگران نیشکر هفته از روز ۱۴ آبان ۱۳۹۷ با راهپیمایی های پیاپی در سطح شهر و تجمع در مقابل فرمانداری شوش، خواستار واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه خود شده اند.کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نیز در هجدهمین روز از اعتراض کماکان خواستار راه‌اندازی تولید، ‌بازگرداندن، مالکیت این مجتمع از بانک ملی به دولت و پرداخت کامل دستمزدهای معوقه‌شان هستند.

در قسمتی از بیانیه کانون صنفی معلمان که در حمایت  از  اعتراضات صنفی کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد خوزستان منتشر شده آمده است، هرگونه اعتراض صنفی مطابق نص صریح قانون اساسی باید به رسمیت شناخته شود. تشکل‌های صنفی باید بتوانند بدون فشارهای امنیتی شکل گیرند و زبان گویای اقشار مختلف جامعه باشند. تمامی حقوق مادی و اجتماعی کارگران باید به ایشان بازگردانده شود. بازداشت شدگان آزاد شوند و به سر کار خود بازگردند.

متن کامل بیانه  صنفی معلمان تهران در حمایت از اعتراضات صنفی کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد خوزستان را در ادامه بخوانید:

بیش از بیست روز از اعتراضات صنفی کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد می‌گذرد. معلمان براساس جایگاه اجتماعی خود، درک می‌کنند که کارگران رنج کشیده و خانواده‌ی آنان روزهای سختی را از لحاظ معیشتی می‌گذرانند که مجبور شده‌اند علی‌رغم میل باطنی دست از کار بکشند و شدیدترین فشارهای امنیتی را تحمل کنند.

کانون صنفی معلمان تهران حمایت و همدلی خود را با کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد خوزستان اعلام می‌دارد و از خواسته‌های کاملا صنفی آنان که در حد کمترین حقوق انسانی هر فرد شاغل است، حمایت می‌کند. در شرایط خرد کننده‌ی اقتصادی کنونی با وجود شکاف طبقاتی عریان و بی‌عدالتی و ویژه‌خواری‌های آشکار و نهان کاربدستان، اعتراض‌ها و تحصن‌ها نشان از انتخابی ناگزیر است برای رساندن صدای تظلم خواهی اقشار مختلف به گوش‌هایی که نمی‌خواهند صدای شکستن غرور مردان و زنانی را بشنوند که در پایان روزها، ماه‌ها و شاید سال‌هایی پرمشقت، دستاوردشان برای یک زندگی( !؟) حداقلی، «هیچ» است. تنها چشم‌هایی که متوجه آنان است، نگاه سرشار از سوءظن امنیتی است که به نظر می‌رسد به نمایندگی از عاملان ایجاد این شرایط، قربانیان این زنجیره‌ی معیوب را هدف گرفته‌اند و با فشار بازداشت و شلاق و زندان، سعی در پاک کردن صورت مسأله دارند.

از وظایف ریاست قوه‌ی مجریه است که مطابقِ سوگندی که خورده، حق اعتراضات صنفی و تشکل‌یابی اصناف را به رسمیت بشناسد؛ به‌دور از شعارگرایی و اقدام‌های موقت و مسکن‌گونه، قدم‌های عملی برای برآورده ساختن مطالبات صنفی و معیشتی کارگران، معلمان، رانندگان و سایر قشرهای اجتماعی بردارد.

اگر نمایندگان مجلس به عنوان وکلای ملت به جهت ملاحظات سیاسی و منافع اقتصادی درکنار کارگران معترض حضور نمی‌یابند، می‌توانند با مطرح کردن و پی‌گیری مسایل آنان به وظایف ذاتی نمایندگی‌شان عمل کنند.

قوه قضاییه موظف است برای اعاده‌ی حق و حقوق کارگران، در تخلفاتی که در سطوح مدیریتی و حاکمیتی رخ می‌دهد، به نفع آسیب‌دیدگان، ورود پیدا کند.

برای حاکمانی که خیال رسیدن به رتبه‌ی اول در منطقه، در بسیاری از شاخص‌های توسعه تا ۱۴۰۴ را در سر می‌پرورانند، تناقض آشکار این است که دو نیروی اصلی محرک توسعه یافتگی، «معلمان» و «کارگران» (آموزش و تولید) را تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی و امنیتی قرار داده‌اند.

کانون صنفی معلمان تهران، ضمن تاکید بر حمایت از خواسته‌های قانونیِ کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد خوزستان، اعلام می‌دارد: هرگونه اعتراض صنفی مطابق نص صریح قانون اساسی باید به رسمیت شناخته شود. تشکل‌های صنفی باید بتوانند بدون فشارهای امنیتی شکل گیرند و زبان گویای اقشار مختلف جامعه باشند. تمامی حقوق مادی و اجتماعی کارگران باید به ایشان بازگردانده شود. بازداشت شدگان آزاد شوند و به سر کار خود بازگردند.

بر حاکمیت و مسئولین امر است که با پیگیری خواسته‌های بر حق کارگران، حذف نگاه امنیتی و توجه به خواسته کارگران مبنی بر مخالفت با خصوصی‌سازی -که منشأ همه‌ی مشکلات کنونی است-،راه را بر سوء استفاده‌های بیش از این ببندند، تا پیش از آنکه دیرتر شود به رشد و توسعه‌گرایی مورد نظر خویش طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده برسد.

کانون صنفی معلمان تهران/ پنجم آذرماه ۱۳۹۷

روز یکشنبه ۲۷ آبان، ۱۹ تن از کارگران نیشکر هفت‌تپه و سپیده قلیان، فعال مدنی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

شب دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۵ کارگر نیشکر هفت تپه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

روز پنج شنبه اول آذر نیز محمد خنیفر، مسلم آرمند و حسن فاضلی به صورت موقت از زندان آزاد شدند.

گفته می شود، تمامی کارگران با قید و ثیقه و به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده اند و برای تمامی آنان نیز پرونده قضایی تشکیل شده است.

اسماعیل بخشی، نماینده تجهیزات نیشکر هفت‌تپه و سپیده قلیان، فعال مدنی و خبرنگار همچنان در بازداشت بسر می برند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید