روایتی از اعمال شکنجه‌های روانی و جسمی بر زانیار دباغیان، در طول مدت بازداشت

زانیار دباغیان، از اعضای کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، در طول مدت نزدیک به ۷۰ روز بازداشتش در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج، به شدت مورد شکنجه قرار گرفته‌است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، زانیار دباغیان، فعال کارگری و از اعضای کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، در مهرماه سال جاری از سوی نیروهای اداره اطلاعات سنندج بازداشت‌ و روز پنج‌شنبه ۲۲ آذر، با سپردن وثیقه آزاد شد.

این فعال کارگری در دوران بازداشت ۶۸ روزه خود مورد شکنجه‌های شدید روحی و جسمی قرار گرفته و با اتهاماتی مانند ” تبلیغ علیه نظام”، “اقدام علیه امنیت ملی” و  “عضویت در احزاب مخالف حکومت” مواجه شد.

یک منبع نزدیک به آقای دباغیان به گزارشگر کمپین می‌گوید: «اخیرا در ایران زندانیان و فعالان زیادی دست به قلم برده و از اعمال شکنجه و یا ضرب و جرح خود گفته‌اند. زانیار دباغیان هم از جمله کسانی است که زمان بازداشتش با لباس زیر و دمپایی و دستبند و چشمبند او را به مکان نامعلومی منتقل کردند و در طول مدت بازجویی بارها مورد ضرب و جرح و شکنجه قرار گرفت».

این منبع گفت: «در زمان بازداشت آقای دباغیان، همسرش، پرستو میرزایی، نیز به اداره اطلاعات سنندج احضار و سپس بازداشت شد».

این منبع که خواست نامش فاش نشود، در ادامه گفت: «زانیار دباغیان کارگر شرکت نایلون سازی در شهرک صنعتی است. ماموران امنیتی شب هنگام ساعت ۶ به منزل کوچک کارگری آن‌ها حمله برده و او را با لباس زیر و دمپای و دستبند و چشم بند به مکان نامعلومی انتقال دادند و در طول مدت بازداشت به شدت از نظر جسمی و روانی تحت فشار بود».

وی اضافه‌کرد: «بارها زیر بازجوی‌های سنگین و شکنجه‌های سفید و فیزیکی بی‌هوش شده و سپس او را به سلول باز می‌گردانند و حتی چند بار به بهانه آزادی، او را با چشم بند جلو در بردند و بعد می‌گفتند که اشتباه شده‌است».

این منبع در بخشی از این گفتگو افزود: «آقای دباغیان برای من تعریف کرده که در طول مدت بازداشت، شمارش روزها از یادش رفته بود و اصلا تا آخرین لحظات انتقال به قرنطینه زندان اصلا نمی‌دانسته چقدر آنجا بوده و تا مدت‌ها بعد از آزادی وضعیت مناسبی از نظر روحی و جسمی نداشت».

پیش‌تر یک منبع به کمپین گفته‌بود: «در روز دادگاه به زانیار دباغیان گفته‌شده که مراقب رفتارش در خارج از دادگاه باشد».

لازم به توضیح است که جلسه رسیدگی به اتهامات زانیار دباغیان، از اعضای کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری که در مهرماه سال جاری از سوی نیروهای اداره اطلاعات سنندج بازداشت‌شده بود، روز سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۹۷، از سوی شعبه دوم بازپرسی دادسرای انقلاب سنندج برگزار و قرار وثیقه دیگر برای این فعال کارگری صادر شد.

این فعال کارگری ساکن سنندج از سوی بازپرس شاگدلی رییس شعبه دوم دادسرای انقلاب سنندج با اتهامات ” تبلیغ علیه نظام”، “اقدام علیه امنیت ملی”  و  “عضویت در احزاب مخالف حکومت”  تفهیم اتهام شده‌بود.

گزارش کمپین از تفهیم اتهام این فعال کارگری را بخوانید.

زانیار دباغیان از اعضای کمیته‌ی هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در تاریخ ۱۴ مهرماه ۹۷ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پنج‌شنبه ۲۲ آذر، با سپردن وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

پرستو میرزایی، همسر زانیار دباغیان نیز در مهرماه چندین بار از سوی ماموران اداره اطلاعات  احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

پیش‌تر یک منبع نزدیک به خانواده این فعال کارگری در گفتگو با گزارشگر کمپین گفته بود: “دو روز پس از بازداشت زانیار مورخ ۱۶ مهرماه نیروهای لباس شخصی مجددا منزل وی را تفتیش کرده و تلفن همراه و لب تاپ همسرش پرستو میرزایی را نیز ضبط کردند”.

این فعال کارگری قبل‌تر نیز در بهمن‌ماه سال۹۳  نیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس ازگذشت یک‌ماه با تامین وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شده‌بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید