یک دانشجوی دیگر، به دلیل بهایی بودن اخراج شد

شایان معنوی، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد قدس، به دلیل بهایی بودن اخراج شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز پنج‌شنبه ۲۰ دی‌ماه، شایان معنوی، دانشجوی رشته عمران، پس از ۳ ترم تحصیل به دلیل بهایی بودن از دانشگاه آزاد واحد شهر قدس، اخراج شد.

لازم به توضیح است که روز چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه، بدیع صفاجو، دانشجوی ترم ۷ دوره کارشناسی مهندسی شیمی، از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و اخیرا نیز سما نظیفی دانشجوی معماری دانشگاه آزاد واحد شهریار از شهروندان بهایی به دلیل باورهای دینی خود از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.

بر اساس مصوبه محرمانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند.

پیش‌تر دو نماینده مجلس شورای اسلامی، به نام‌های علی مطهری و محمود صادقی از تعارض مصوبه شورای انقلاب فرهنگی مورخه اسفند سال ۱۳۶۹ که شهروندان بهائی را از تحصیل در دانشگاه محروم می‌کند، با قانون اساسی کشور سخن گفته بودند. با این حال اخراج و منع تحصیل شهروندان بهایی ادامه دارد.

طی ماه‌های اخیر بیش از ۶۰ دانشجوی بهائی به دلیل بهائی بودن از ورود به دانشگاه‌های ایران محروم شده و ده‌ها تن نیز در حین تحصیل با اخراج مواجه شده‌اند.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت ایران اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، از این رو بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه کماکان ادامه داشته است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید