از اعدام احسان شاه‌قاسمی جلوگیری کنید

احسان شاه‌قاسمی که تیر ماه ۱۳۹۰ در پی درگیری با یک جوان بسیجی وی را با ضرب چاقو مجروح کرده است  قرار است بزودی  اعدام شود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،  «احسان شاه‌قاسمی» جوان ۱۹ ساله‌ای که در نزاع خیابانی   با یک بسیجی با نام «علی خلیلی» وی زا مضروب کرده ، در آستانه اجرای حکم اعدام قرار دارد.
در تاریخ ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۰ مصادف با یکی از اعیاد مهم شیعیان (نیمه شعبان)، «احسان شاه‌قاسمی» که در آن زمان ۱۹ سال داشته با جوان دیگری بانام «علی خلیلی» درگیر می‌‍شود و وی را از ناحیه گردن مضروب می‌کند.

«علی خلیلی» نزدیک به سه سال بعد از حادثه در تاریخ سوم فروردین ماه سال ۱۳۹۳ به علت عفونت ریوی فوت می‌کند و احسان مجددا بازداشت می‌شود. پزشکی قانونی در گزارشی  گفت “مرگ «علی خلیلی»  بی‌ارتباط با ضربه چاقویی که ۳۲ ماه قبل به وی اصابت کرده نیست”

از همین رو برای احسان کیفر خواستی مبنی بر قتل عمد صادر و وی در ‌‌‌نهایت مهر ماه سال جاری در شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی «حسین اصغرزاده» به اعدام محکوم شد و حکم وی نیز در دیوان عالی کشور به تایید رسید.

برخی گزارشات موثقی که در اختیار ما قرار گرفته است حکایت از این دارد که قرار است بزودی و خارج از نوبت حکم اعدام «احسان شاه‌قاسمی» به مورد اجرا درآید.

یکی از نزدیکان خانواده «احسان شاه‌قاسمی» به سازمان حقوق بشر ایران گفته است : «این درحالی است که خانواده احسان از سه تن از مراجع تقلید نیز فتوایی اخذ کرده‌اند که حتی در شریعت اسلام نیز اعدام در چنین شرایطی صحیح نیست. این مراجع در پاسخهای خود گفته‌اند: به دلیل گذشت زمان و اخذ دیه از سوی مرحوم علی خلیلی و دادن رضایت محضری از سوی ایشان و پدرشان اعدام جایز نیست.»

این منبع همچنین گفت: «علی خلیلی قبل از فوت آنقدر سلامت بوده که با پای پیاده به کربلا رفته. آنجا از لحاظ بهداشتی وضعیت خوبی نیست و عفونت ریه برای هرکس دیگری ممکن بود پیش بیاید. متاسفانه پزشکی قانونی و دادگاه تحت فشارهای احساسی و جو رسانه‌ای که رسانه‌های تندرو و بسیجیان ایجاد کردند قرار گرفته و به همین علت حکم اعدام برای احسان صادر شده است.»

محمود امیری مقدم سخنگوی این سازمان همچنین افزود: «ما از خانواده مرحوم علی خلیلی خواهش می‌کنیم با اعلام رضایت و گذشت خود مسولیت یک قتل دولتی را بر دوش نگرفته و فرهنگ گذشت را در جامعه نهادینه کنند. نظر ایشان در برهه حساس کنونی نه تنها جان یک جوان را نجات می دهد بلکه میتواند الگو و مرهمی برای جامعه بحران زده ایران باشد.»

بنا به اطلاعات به دست آمده  از چندین منبع موثق، زمان حادثه «علی خلیلی» که از اعضای بسیج (نیروهای شبهه نظامی مذهبی) بود؛ قصد آنچه «امر به معروف و نهی از منکر» گفته می‌شود را داشته و به همین علت از «احسان شاه قاسمی» و دوستانش می‌خواهد که صدای ضبط اتومبیل را کم کنند. این موضوع با مخالفت سرنشینان خودرو مواجه شده و در ‌‌‌نهایت منجر به درگیری و مضروب شدن «علی خلیلی» از سوی «احسان حاج‌قاسمی» می‌شود.
یکی از بستگان احسان در این رابطه می گوید: «احسان و دوستانش با صدای بلند موزیک گوش می‌دادند و مشغول شادی بودند که این امر با برخورد علی خلیلی که از اعضای بسیج است روبرو می‌شود.»

وی همچنین افزود: «این‌ها دو جوان ۱۹ و ۲۰ ساله بودند که با هم در خیابان نزاع کردند و علی خلیلی بدون داشتن هیچ گونه منصبی و تنها به صرف اینکه بسیجی و طلبه است از روی غرور جوانی به احسان و دوستانش گیر می‌دهد که صدای موسیقی شما بلند است و این امر موجب نزاع ما بین آنها می‌شود.»
برخی رسانه‌های وابسته به جناحهای تندرو در داخل ایران در ابتدا مدعی شدند احسان و دوستانش «مزاحمت برای نوامیس مردم» ایجاد کرده بودند که این مسئله پس از تحقیقات مفصل مردود و ایشان از این اتهام تبرئه شد.
«احسان شاه قاسمی» اسفند ماه ۱۳۹۰ در شعبه ۱۰۳۳ مجتمع قضایی قدوسی به اتهام ضرب و جرح با سلاح سرد به ۳ سال زندان، ۳۵ میلیون دیه و شلاق محکوم شد و پس از تحمل محکومیت، شلاق و پرداخت دیه با اخذ رضایت محضری از علی خلیلی و پدر وی آزاد و به جامعه بازگشت.

برخی گزارشات  حکایت از این دارد که قرار است بزودی و خارج از نوبت حکم اعدام «احسان شاه قاسمی» به مورد اجرا درآید.

برگرفته از سازمان حقوق بشر ایران

تصویری از رضایت نامه محضری علی خلیلی و پدر وی

KAMPEIN.INFO۱۱۲۶۹۹۸۴_۶۸۹۲۱۲۸۳۱۲۲۲۵۰۳_۱۳۷۶۹۵۳۱۷۳_n

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید