درگیری در زندان قرچک ورامین/ خانواده زندانیان درخواست کمک کرده‌اند

تصویر منتسب به درگیری در زندان قرچک ورامین جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷

در پی انتشار خبر عفو رهبری برای ۵۰ هزار زندانی، زندانیان ندامتگاه شهر ری (زندان قرچک ورامین) که عمدتا زندانیان عادی شامل جرایم مالی و مواد مخدر هستند، به دلیل اینکه این عفو شامل حال‌شان نشده، دست به اعتراض زدند.

این زندانیان امیدوار بودند، مشمول عفو رهبری به مناسبت ۲۲ بهمن‌ شوند.

از سوی دیگر گزارش شده، در پی اعتراض زنان زندانی بندهای یک و دو زندان قرچک به دلیل عدم رسیدگی به وضعیت یکی از زنان زندانی که خواستار رسیدگی به وضعیت یکی از زنان همبندی خود شده بودند، این اعتراض با کوبیدن درهای بند ادامه یافت.

در پی این اعتراضات، نیروهای گارد زندان قرچک، طی دو روز گذشته با گاز اشک‌آور و فلفل به این بندها حمله کرده و زندانیان را مورد ضرب‌و جرح شدید قرار دادند.

فرزند یکی از زنان زندانی در این خصوص به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گفت: «پرتاب ده‌ها گاز اشک‌آور در بندهای زندان که هیچ پنجره‌ای هم ندارد، باعث مسمومیت بسیاری از زندانیان شده و برخی از آنها به بهداری منتقل شدند، زندانیان برای مقابله با اثر گاز اشک‌آور تعدادی از پتوهای خود را آتش زدند و آتش به ملحفه‌های تخت‌ها و سایر وسایل چوبی سرایت کرده است».

گزارش‌ها از زندان قرچک ورامین، حاکی از آن است که ضرب‌وجرح زندانیان از شامگاه پنج‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه آغاز شده و امروز جمعه ۱۹ بهمن‌ماه ۹۷، نیز ادامه داشته‌است.

طی ضرب و جرح زندانیان، چند زن زندانی زخمی و بی‌هوش شده‌اند.

حمله گارد زندان به زنان زندانی در زندان قرچک ورامین

همچنین دو روز است که این زندانیان غذا نخورده‌اند و جیره غذایی آنها قطع شده‌است.

مسئولان زندان، درب بندها را قفل کرده‌اند و زندانیان به دلیل آسیب‌های وارده از گاز اشک‌آور و گاز فلفل، درب‌های هواخوری را شکستند، اما در هواخوری مورد ضرب‌وجرح نیروهای گارد زندان قرار گرفته‌اند.

بنا بر آخرین اطلاع از این زندان، هم‌اکنون جان دست‌کم ۴۰۰ نفر از زندانیان قرچک در خطر است.

در میان زندانیان، زنانی هستند که حامله بوده یا با کودکان خود در این زندان، دوره محکومیت خود را سپری می‌کنند و همین موضوع نگرانی خانواده‌های این زندانیان را دو چندان کرده‌است.

چند تن از خانواده‌های زندانیان در تماسی تلفنی با گزارشگر کمپین ضمن اظهار نگرانی از وضعیت بستگان خود در زندان، از همه مردم و خانواده‌ها درخواست کمک کرده‌اند.

یکی از کاربران در توییتر نوشته‌است: «شرایط زندان قرچک فاجعه بار است. زنان را روی زمین می‌کشند و دست و پای بسیاری را شکسته‌اند. ماموران مرد، زنان زندانی را مورد ضرب و شتم شدید قرار داده‌اند. طبق اخبار آمبولانس در رفت و آمد است و صدای فریاد زنان در بندها شنیده می‌شود.

یکی دیگر از بستگان زندانیان می‌گوید: «خواهرم داشت پشت تلفن زار زار گریه می‌کرد و می‌گفت گاردی‌ها دست و پا و سر خیلی از بچه‌ها رو شکستند، ما داریم از گاز اشک‌آور خفه میشیم که تلفن قطع شد. یکی دو ساعت بعد دوستش تماس گرفت که خواهرت رو کتک زنان کشیدن و بردند. از او بی‌خبریم. مادرم به جلو زندان رفته، ولی هیچ‌کس پاسخگو نیست».

بنا بر آخرین اطلاع، تلفن‌های زندان قرچک قطع شده‌ و مجذوبان نور نیز خبر داده‌ که “خانواده‌ی صدها درویش زندانی با اظهار نگرانی از پیش‌آمد مشابه با حادثه‌ی زندان زنان قرچک در زندان فشافویه گفته‌اند که زندانیان آنان امروز هیچ تماسی با خانواده‌هاشان نداشته‌اند و تلفن‌های زندان فشافویه نیز قطع شده‌است.

از علت قطعی تلفن‌های زندان تهران بزرگ (فشافویه) اطلاعی در دست نیست.

کاربران در شبکه‌های اجتماعی، از این اتفاق، با عنوان “فاجعه در زندان قرچک” نام می‌برند و خواستار پاسخ‌گویی نهادهای مربوطه و اقدام فوری سازمان‌های حقوق بشری نسبت به این وضعیت شده‌اند.

محمود صادقی، ‏نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اخبار منتشرشده از زندان قرچک را نگران کننده خوانده و نوشته‌است: «با شماره هر یک از مسئولان ذی ربط که تماس می گیرم در دسترس نیستند».

ندامتگاه شهر ری (زندان قرچک) از لحاظ امکانات رفاهی، مسائل بهداشتی، دسترسی زندانیان به درمان مناسب و حتی آب آشامیدنی یکی از بدترین زندان‌های استان تهران به حساب می‌آید.

پیش‌تر گزارش شده‌بود، زنان زندانی زندان قرچک ورامین، به دلیل مشکلات عدیده‌ای چون عدم دسترسی زندانیان به آب گرم، ازدحام بیش از اندازه زنان زندانی در بندهای زندان، جیره غذایی نامناسب و گرانی بیش از حد اجناس فروشگاه، در وضعیت نامناسبی بسر می‌برند.

زندان شهر ری (که به زندان قرچک نیز معروف است) سابقا یک مرغداری بوده است و در آنجا صدها زن که به جرایم خشن محکوم شده‌اند، در شرایط پرازدحام و غیر بهداشتی و بدون دسترسی به آب آشامیدنی سالم، غذای مناسب، دارو و هوای تازه نگهداری می‌شوند. گزارش‌های دریافتی از این زندان حاکی از شیوع گسترده بیماری‌های عفونی، مصرف مواد مخدر و سطح بالای خشونت هم در بین زندانیان و هم توسط ماموران علیه زندانیان است.

زندان قرچک یا زندان قرچک ورامین یکی از زندان‌های ایران است که مخصوص نگهداری زندانیان زن با جرایم عمومی است.
این زندان در بیابان‌های حوالی شرق تهران واقع شده که موقعیت جغرافیایی این زندان، شرایط را عملاً برای ملاقات خانواده‌های زندانیان با آن‌ها دشوار می‌سازد.

گزارش از «داریوش عدیم»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید