بهزاد علی‌بخشی فعال مدنی جهت اجرای حکم احضار شد

بهزاد علی‌بخشی، فعال مدنی اهل اراک که به دلیل شرکت در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده‌بود، برای اجرای حکم احضار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «بهزاد علی‌بخشی»، فعال مدنی ساکن شازند اراک که پس از اعتراض «محسن خیرمند»، معاون دادستان اراک در شعبه ۹ دادگاه تجدیدنظر با اتهام “توهین به رهبری” به شش ماه حبس تعزیزی محکوم شده‌بود، جهت اجرای حکم احضار شد.

یک منبع مطلع به کمپین گفت: «بعدازظهر روز دوشنبه ۱۲ فروردین ۹۸ پس از بازداشت محمد نجفی، وکیل دادگستری در اراک، اجرای احکام دادسرای عمومی اراک با تلفن منزل آقای بخشی برای بازداشت و معرفی‌شان تماس گرفته‌ و از او خواسته‌اند که جهت اجرای حکم ۶ ماه حبس تعزیری، خود را معرفی کند و این فعال مدنی اظهار کرده که در اولین روز کاری بدون هیچ‌گونه هراسی خود را معرفی خواهد کرد».

«بهزاد علی‌بخشی» که در حال حاضر با وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی آزاد است، ۳۰ دی‌ماه ۹۶ پس از دریافت برگه احضاریه از دادگاه با حضور در دادسرای شازند، بازداشت و به زندان اراک منتقل شده‌بود و عصر روز ۸ اسفندماه ۱۳۹۶، با سپردن وثیقه به صورت موقت آزاد شد.

برای آقای بخشی به دلیل شرکت در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ و همراهی با محمد نجفی، وکیل دادگستری، پرونده‌ای در دو بخش تشکیل شده بود.

وی در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو اراک، به ریاست قاضی محمدرضا عبداللهی، در بخش اول پرونده‌اش با اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، محکوم شده‌بود که بعدتر در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی این حکم به مدت پنج سال تعلیق شد. او همچنین در خصوص اتهامات “اقدام علیه امنیت ملی، “لیدر اعتراضات اراک” و “عضویت در گروه، به سرکردگی محمد نجفی” هم تبرئه شد.

وی در بخش دوم پرونده‌اش با اتهام “توهین به رهبری” مواجه شد و در شعبه دو دادگاه انقلاب اراک به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم هم در دادگاه تجدیدنظر به پنج سال حبس تعلیقی تبدیل شد، اما این حکم با اعتراض محسن خیرمند معاون دادستان اراک در شعبه نهم تجدیدنظر به شش ماه حبس تعزیزی تغییر یافت.

در اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. بنا بر گزارش منابع خبری طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

“اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد و در دست‌کم ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.

برخی از بازداشت‌شدگان با تامین وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها نیز به زندان منتقل شدند.

آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود، اما نا آرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر تسری یافت و نیروهای امنیتی با خشونت به این اعتراضات سراسری پاسخ دادند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید