گفتگو با محمد مقیمی وکیل دادگستری در ارتباط با “تهدیدات” صورت گرفته علیه محمدعلی طاهری

پس از صدور حکم آزادی محمدعلی طاهری بنیانگذار «عرفان حلقه»، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر، شماری از هواداران او نگران “تهدیداتی” هستند که از سوی مخالفان وی در فضای مجازی علیه او شکل گرفته‌است.

این در حالی‌است که آقای طاهری ۲۸ اسفندماه ۹۷ به مرخصی نوروزی رفت و با توجه به پایان یافتن دوران محکومیتش “پس از ابلاغ رسمی شعبه اجرای احکام، آزاد به حساب خواهد آمد.”

بنا به گزارش منابع مطلع: “برخی مخالفانِ نگرش بنیانگذار عرفان حلقه نسبت به مسائل دینی و مذهبی، تهدید کرده‌اند که در صورت آزادی‌اش، او را به قتل خواهند رسانید.”

اطلاعات سپاه و موسسات وابسته به آن از جمله «فرق و ادیان»، «بهداشت معنوی»، «نجات از حلقه» و «فرقه نیوز» بارها در اطلاعیه‌های گوناگون در وبسایت‌های خود یا با برگزاری نشست‌های مختلف در سیمای جمهوری اسلامی، محمدعلی طاهری و اعضای «عرفان حلقه» را به ایجاد “تشکیک” در عقاید مذهبی مردم متهم می‌کنند.

ماجرا اما برای هواداران محمدعلی طاهری از جایی آغاز شده که چندی پیش در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص تلگرام برخی “مخالفانش” گفته‌بودند: “در صورت آزادی‌اش، او را به قتل خواهند رسانید.”

کمپین پیش‌تر گزارشی در این خصوص منتشر کرده‌بود.

از سوی دیگر طی روزهای اخیر و پس از انتشار صدور حکم آزادی آقای طاهری، بنا به گفته برخی هوادارانش “این تهدیدها شدت یافته و باعث نگرانی‌ آن‌ها شده‌است.”

یکی از هواداران محمدعلی طاهری که خواست نامش فاش نشود به کمپین گفت: «رضا عمادی اللهیاری یکی از اعضای موسسه بهداشت معنوی وابسته به اطلاعات سپاه از جمله کسانی است که در شبکه‌های اجتماعی به صورت علنی محمدعلی طاهری را تهدید به قتل کرده و ظاهرا از گفته خود هم ابایی ندارد».

بنا به گفته این منبع: «اللهیاری با ضداسلامی خواندن اندیشه محمدعلی طاهری تهدید کرده که به محض دسترسی به وی، او را به سزای عملش خواهد رساند و قسم یاد کرده که او را به قتل برساند و در کنار همه اینها دست به توهین و فحاشی دست زده است.»

به همین دلیل روز دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، با محمد مقیمی، وکیل دادگستری و کارشناس ارشد حقوق بشر همراه شدیم تا در خصوص نحوه برخورد با این تهدیدات یا موردهای مشابه اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

  • قانون در این مورد چه می‌گوید؟ آیا قانونگذار در این خصوص، جرم یا طرح اتهامی را در نظر گرفته‌است؟

محمد مقیمی، وکیل دادگستری و کارشناس ارشد حقوق بشر می‌‌گوید: «تهدید به قتل به عنوان یک جرم مستقل از سوی قانونگذار مورد جرم انگاری قرار گرفته است و کسی که چنین تهدیداتی کند، می‌تواند با مجازات دو ماه تا دو سال حبس مواجه شود و هرگاه شخص یا اشخاصی، دیگری را تهدید کنند، خواه در فضای مجازی، خواه در فضای حقیقی، قابل تعقیب قضایی است.»

بنا به گفته این وکیل دادگستری: «یکی از مصادیق تهدید، تهدید جانی اشخاص است؛ تهدید به ضرب و جرح یا اسیدپاشی و یا تهدید به قتل از جمله تهدیداتی است که قانونگذار آن‌ها را مورد جرم انگاری قرار داده و مجازات سنگینی نیز برای آن‌ها تعیین کرده است و برابر ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی، هرکس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

محمد مقیمی اذعان کرد: «بنابراین، هرگاه شخص یا اشخاصی، دیگری را تهدید کنند، خواه در فضای مجازی، خواه در فضای حقیقی، قابل تعقیب قضایی است.»


محمدعلی طاهری، زندانی عقیدتی و بنیانگذار «عرفان حلقه» که از روز سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۹۷ در مرخصی نوروزی به‌سر می‌برد، با توجه به پایان یافتن دوران محکومیتش “پس از ابلاغ رسمی” آزاد خواهد شد.

احمد خسروی تازه قشلاق یکی از وکلای مدافع محمدعلی طاهری در خصوص آخرین وضعیت موکلش روز یک‌شنبه ۱ اردیبهشت ۹۸ در گفتگوی کوتاهی به کمپین گفت: «حکم آزادی موکلم صادر شده ولی هنوز به شعبه اول اجرای احکام ابلاغ نشده و در پی آن هستیم که زودتر این ابلاغ صورت بگیرد.»

بنا به گفته این وکیل دادگستری، مدت زمان محکومیت آقای طاهری، از ۱۸ مردادماه ۱۳۹۷ پایان یافته و ادامه بازداشت او از آن تاریخ وجاهت قانون نداشته است.

همچنین یک منبع مطلع پیش‌تر به کمپین گفته‌بود: «روز دوشنبه ۲۶ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر کلیه مجازات‌های قبلی آقای طاهری را بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و ماده ۵۱۰ آیین دادسری کیفری نقض کرده و وی رسما آزاد به حساب می‌آید، اما این حکم باید به شعبه اول اجرای احکام دادسرای اوین ارجاع شود، تا دستور آزادی قطعی‌اش صادر شود».

آقای طاهری، پیش‌ از این به دلیل آنچه “تظلم‌خواهی” نامیده شده ترک تابعیت خود از حکومت جمهوری اسلامی ایران را رسما به وکلایش اعلام نموده و نامه‌ای در این خصوص خطاب به حسن روحانی رییس جمهوری ایران نوشته‌‌بود.

بنیانگذار «عرفان حلقه» یا «عرفان کیهانی»، ۶۰ ساله و متولد کرمانشاه است. او در سال ۱۳۸۰ موسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» با تمرکز فرادرمانی و طب مکمل در تهران تأسیس کرد.

محمدعلی طاهری نخستین بار در سال ۱۳۸۹ توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به اتهام “اقدام علیه امنیت کشور” دستگیر و پس از ۶۷ روز بازجویی در بند ۲ الف (متعلق به سپاه پاسداران) زندان اوین به قید وثیقه آزاد شد.

او در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ مجددا بازداشت و با اتهام “افساد فی‌الارض” روبه‌رو شد. اتهامی که برای وی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب صدور حکم اعدام را در پی داشت.

حکم اعدام محمدعلی طاهری بعدتر در دیوان عالی کشور نقض و مجددا در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی با ریاست قاضی احمدزاده در شعبه هم‌عرض تایید می‌شود، اما این‌بار هم دیوان عالی کشور حکم اعدام را نقض کرده و پرونده وی برای رسیدگی، مجددا به شعبه هم‌عرض ارجاع داده می‌شود.

در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران اتهام “افساد فی‌الارض” به‌ “توهین به مقدسات”، “دخالت در امور پزشکی و درمان بیماران”، “ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع از طریق تماس با مچ دست زن نامحرم در زمان عمل فرا درمانی”، “استفاده غیرمجاز از عناوین علمی (دکتر و مهندس)” و “ضالّه بودن کتب و آثار”، “تحصیل مال نامشروع” تغییر کرده و به پنج سال زندان، پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

جریمه نقدی او توسط هوادارانش با راه اندازی یک گروه تلگرامی پرداخت شد و با این حال پس از گذراندن ۵ سال حبس در ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۴ از زندان آزاد نشد.

وی روز شنبه ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۶ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به دلیل فعالیت‌های مشابهی که پیش‌تر در سال ۱۳۹۰ بابت آنها محکوم شده‌بود، مجددا با اتهام “افساد فی‌الارض” به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکمی که در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

محمدعلی طاهری پیش از این در ۲۹ اسفندماه ۹۶ با تامین وثیقه  ۴۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد و روز یکشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۷، بدون دستور قضایی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان منتقل شده بود.

گزارش از «داریوش عدیم»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید