گفتگو با محمدزمان دریاباری در خصوص محرومیت‌های اجتماعی محمدعلی طاهری بنیانگذار «عرفان حلقه»

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی جدید قوه قضاییه در اولین نشست خبری خود در سال ۹۸، هم‌زمان با انتشار خبر آزادی محمدعلی طاهری بنیانگذار «عرفان حلقه» اعلام کرد که “وی از لحاظ مجازات حبس آزاد شده، ولی محرومیت‌های دیگر حقوقی و اجتماعی او ادامه دارد.”

پس از انتشار صحبت‌های سخنگوی قوه قضاییه در شبکه‌های اجتماعی، پرسشی برای شماری از هواداران آقای طاهری پیش آمد:

  • منظور از “محرومیت‌های دیگر حقوقی و اجتماعی” چیست؟

به همین دلیل با یکی از وکلای مدافع آقای طاهری همراه شدیم تا اطلاعات بیشتری راجع به این موضوع کسب کنیم.

محمدزمان دریاباری در این خصوص به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی می‌گوید: «در راستای توضیح محرومیت‌های اجتماعی و روشن شدن مفهوم آن با توجه به سخنان سخنگوی قوه قضاییه باید این موضوع را متذکر شوم که در حکم صادره از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر که نقض احکام قطعی پیشین و تجمیع مجازات‌ها و صدور حکم واحد بود، مجازات تکمیلی و تتمیمی وجود ندارد، اما هر حکم محکومیت یا آزادی، گاها با شرایطی که قانون مجازات پیش‌بینی کرده، محرومیت‌های اجتماعی را نیز به دنبال خواهد داشت».

به گفته آقای دریاباری: “محروم شدن از تصدی مناصب حکومتی مانند ریاست قوای سه گانه یا عضویت در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام یا داوطلب شدن جهت ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و مانند آن؛ همچنین اشتغال در سازمان‌های دولتی و نیز تصدی برخی مشاغل مانند سردفتری اسناد رسمی و وکالت دادگستری نیز شامل این محرومیت‌ها می‌شوند.”

این وکیل دادگستری اضافه‌کرد: «برخی دیگر از این محرومیت‌ها شامل ممنوعیت از تاسیس شرکت‌ها و موسسات هستند و همه این موارد طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی است و در خصوص ایشان با توجه به میزان مجازات حبس تعیین شده، محرومیت‌های اجتماعی فوق به مدت حداکثر دو سال به طول خواهد انجامید».

همچنین محمدزمان دریاباری در پاسخ به این پرسش که آیا آقای طاهری ممنوع‌الخروج هستند یا خیر و اگر هستند چه اقدامی صورت گرفته، توضیح داد: «ممنوع الخروجی آقای طاهری به زودی کاملا رفع خواهد شد و دستور آن‌را قاضی اجرای احکام داده‌است.»

وی تشریح کرد: «به موجب نامه سوم اردیبهشت ماه ۹۸، قاضی شعبه اول اجرای احکام اوین، رفع ممنوع الخروجی از کشور در خصوص موکلمان محمد علی طاهری، از دادستان کل کشور تقاضا شده است و به موجب مقررات، با خاتمه محکومیت محکومین، این دستور خود به خود منتفی است و مراجع قضایی نمی توانند مانع از خروج شوند و این مسئله به زودی حل خواهد شد».

از سوی دیگر این وکیل دادگستری در خصوص آخرین وضعیت پرونده آقای طاهری که از ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۷ به مرخصی نوروزی رفت و پس از آن در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ خبر آزادی‌اش منتشر شد، به رادیو فرهنگ چنین می‌گوید:

“در تاریخ ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۸ شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر انقلاب بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و ماده ۵۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری، حکم به تجمیع مجازات ها و صدور حکم واحد و نقض احکام پیشین داد.”

آقای دریاباری همچنین در مورد روند رسیدگی به پرونده محمدعلی طاهری طی سال های اخیر گفت : «پیش از این در سال ۱۳۹۰ موکل بنده آقای طاهری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب بابت توهین به مقدسات مداخله در امور پزشکی و موارد دیگر به ۵ سال حبس محکوم شده بودند که در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر این مجازات ها قطعی شد. هم زمان پرونده افساد فی الارض برای ایشان تشکیل شد که دو بار حکم اعدام از شعبه ۲۶ دادگاه بدوی انقلاب صادر شد و هر دوبار هم در شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور این حکم اعدام نقض شد و پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شد. در آنجا نیز یک حکم ۵ سال حبس به ایشان دادند که ایراداتی قانونی به آن وارد بود. در نهایت مرجع تایید کننده آخرین حکم دادگاه تجدیدنظر انقلاب بود حکم به تجمیع احکام داد و ایشان رسما از ۳ اردیبهشت ۹۸ آزاد به حساب می آیند.»

آقای دریاباری همینطور در مورد تهدیداتی که در شبکه های اجتماعی پس از آزادی علیه او صورت گرفته می‌گوید: «خوب به هر صورت موکل بنده مخالفینی دارند که بعضا با غرض ورزی تهدیدهایی را می کنند که این ها را قانون برای آن ها ضمانت اجرای کیفری مشخص کرده که شامل زندان و شلاق می شود و هیچ کس نباید شخص دیگری را تهدید کند و امیدواریم دستگاه قضایی با این گونه اشخاص قاطعانه برخورد کند».


روز ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، شعبه اول اجرای احکام دادسرای ناحیه ۳۳ اوین، نامه آزادی «محمدعلی طاهری» را به زندان اوین ابلاغ کرد.

«محمدعلی طاهری»، بنیانگذار «عرفان حلقه» در حالی از روز سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، “رسما” آزاد شده است که از سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۹۷ در مرخصی نوروزی به‌سر می‌بُرد.

وی پیش‌ از این در زمانی که در زندان اوین محبوس بود، به دلیل آنچه “تظلم‌خواهی” نامیده شد ترک تابعیت خود از حکومت جمهوری اسلامی ایران را رسما به وکلایش اعلام نمود و نامه‌ای نیز در همین خصوص خطاب به حسن روحانی رییس جمهوری ایران نوشته‌‌بود.

بنیانگذار «عرفان حلقه» یا «عرفان کیهانی»، ۶۰ ساله و متولد کرمانشاه است. او در سال ۱۳۸۰ موسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» با تمرکز فرادرمانی و طب مکمل در تهران تأسیس کرد.

محمدعلی طاهری نخستین بار در سال ۱۳۸۹ توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به اتهام “اقدام علیه امنیت کشور” دستگیر و پس از ۶۷ روز بازجویی در بند ۲ الف (متعلق به سپاه پاسداران) زندان اوین به قید وثیقه آزاد شد.

او در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ مجددا بازداشت و با اتهام “افساد فی‌الارض” روبه‌رو شد. اتهامی که برای وی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب صدور حکم اعدام را در پی داشت.

حکم اعدام محمدعلی طاهری بعدتر در دیوان عالی کشور نقض و مجددا در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی با ریاست قاضی احمدزاده در شعبه هم‌عرض تایید می‌شود، اما این‌بار هم دیوان عالی کشور حکم اعدام را نقض کرده و پرونده وی برای رسیدگی، مجددا به شعبه هم‌عرض ارجاع داده می‌شود.

در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران اتهام “افساد فی‌الارض” به‌ “توهین به مقدسات”، “دخالت در امور پزشکی و درمان بیماران”، “ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع از طریق تماس با مچ دست زن نامحرم در زمان عمل فرا درمانی”، “استفاده غیرمجاز از عناوین علمی (دکتر و مهندس)” و “ضالّه بودن کتب و آثار”، “تحصیل مال نامشروع” تغییر کرده و به پنج سال زندان، پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

جریمه نقدی او توسط هوادارانش با راه اندازی یک کمپین در گروهی تلگرامی، پرداخت شد و با این حال پس از گذراندن ۵ سال حبس در ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۴ از زندان آزاد نشد.

وی روز شنبه ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۶ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به دلیل فعالیت‌های مشابهی که پیش‌تر در سال ۱۳۹۰ بابت آنها محکوم شده‌بود، مجددا با اتهام “افساد فی‌الارض” به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکمی که در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

محمدعلی طاهری پیش از این در ۲۹ اسفندماه ۹۶ با تامین وثیقه  ۴۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد و روز یکشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۷، بدون دستور قضایی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان منتقل شده بود.

اعضای گروه موسوم به «عرفان حلقه» در ایران کماکان اجازه برپایی جلسات و دوره‌های آموزشی خود را ندارند و فعالیت‌های خود را به صورت “زیرزمینی” و مخفیانه ادامه می‌دهند.

از طرف دیگر اطلاعات سپاه و موسسات وابسته به آن از جمله «فرق و ادیان»، «بهداشت معنوی»، «نجات از حلقه» و «فرقه نیوز» بارها در اطلاعیه‌های گوناگون در وبسایت‌های خود یا با برگزاری نشست‌های مختلف در سیمای جمهوری اسلامی، محمدعلی طاهری و اعضای «عرفان حلقه» را به ایجاد “تشکیک” در عقاید مذهبی مردم متهم کرده‌اند.

لازم به توضیح است؛ «ناهید بهشید»، از هواداران «محمدعلی طاهری» از ۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ به بند زنان زندان اوین منتقل شده و در حال سپری کردن دوران محکومیت ۵ سال حبس خود است و مصطفی خسروی‌بابادی، یکی دیگر از هواداران او نیز به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از  فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شده است.

تنظیم و گفتگو: «داریوش عدیم»

مطلب مرتبط:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید