تلاش برای پلمب یک مرکز نگهداری سالمندان بهایی در کرج ادامه دارد

طی روزهای اخیر ماموران اداره اماکن و سازمان بهزیستی کرج، سعی کرده‌اند که یک مرکز نگهداری سالمندان بهایی را در گلشهر پلمب کنند.

مامورین اداره اماکن کرج روز پنجشنبه ۶ تیر با مراجعه به یک مرکز نگهداری از سالمندان بهائی در گلشهر، سعی در خارج کردن سالمندان و پلمب محل داشتند که به دلیل عدم خروج سالمندان و پرسنل، پلمب این مرکز موقتا متوقف شد.

چند روز بعد، سازمان بهزیستی کرج بنا به دستور دادستان کرج دوباره تلاش کرد تا این مرکز را تعطیل کند.

ماموران اداره اماکن و کارکنان سازمان بهزیستی کرج، روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه، به خانه سالمندان متعلق به بهائیان در گلشهر کرج رفته و طی حکمی از دادستان کرج سعی کردند، تا این مرکز را پلمب و سالمندان را به آسایشگاه دیگری منتقل کنند که مجددا با مقاومت سالمندان مواجه شده‌اند.

گفته می‌شود علیرغم اینکه کارکنان سازمان بهزیستی حکم دادستانی کرج را به همراه داشتند، اما به دلیل خودداری سالمندان از انتقال، موفق به انجام این کار نشدند.

منبع مطلعی در خصوص دلیل پلمب این مرکز به کمپین گفت: «این مرکز که از ۲۰ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده، دارای تاییده و گواهینامه از سازمان بهزیستی کشور است، اما طی سال‌های اخیر به بهانه‌های مختلف مجوز آن تمدید نشده‌است».

وی اضافه‌کرد: «در این چند سال گذشته، مسئولین این مرکز نگهداری سالمندان بهایی سعی کرده‌اند که مجوز خود را تمدید کنند و اقدامات قانونی را در این خصوص انجام داده‌اند، اما هر بار به دلیل بهایی بودن افراد از تمدید مجوز جلوگیری شده‌است و اکنون به بهانه نداشتن مجوز در تلاش هستند تا این مرکز را ببندند».

پدیده ثابتی سخنگوی جامعه جهانی بهاییان از لندن در این خصوص به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «این اتفاق قبلا هم افتاده، اما در این چند هفته این برخورد جدی‌تر شده و ماموران از دادستانی برای پلمب این مرکز مجوز گرفتند. اما اینکه چرا مجوز فعالیت تمدید نشده اشکال اینجاست که این اقدام دولت ایران برای تحت فشار گذاشتن بهاییان و در ادامه آزار سیستماتیک بهاییان است و این قضیه تنها محدود به این مرکز نیست. هر بهایی که نیاز به تمدید مجوز برای کسب خود داشته باشد در اداره اماکن به مشکل بر می‌خورد».

ماموران اداره اماکن گفته‌اند که باز هم طی روزهای آتی برای بستن و پلمب این مرکز اقدام خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، اکنون در این مرکز دست‌کم ۳۰ سالخورده کم‌توان نگهداری می‌شود و از طرف دیگر فرزندان برخی از این سالمندان بهائی به دلیل فشار مقامات قضایی کشور بر آن‌ها مجبور به ترک کشور شده‌اند.

در پی این اقدام، گیتی چرخی زرین، مدیر این مجموعه نیز برای روز یکشنبه ۹ تیر به دادستانی استان البرز احضار شده‌بود.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت ایران اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، از این رو بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه کماکان ادامه داشته است.

اعضای آیین بهایی در ایران بزرگترین گروه اقلیت مذهبی غیرمسلمان را در این کشور تشکیل می‌دهند. در سال‌های اخیر، بدرفتاری با بهاییان تشدید شده است و شامل تخریب قبرستان‌های آنان، دستگیری‌های خودسرانه، حمله به منازل، ضبط اموال، اخراج از کار، و سلب حقوق مدنی اساسی از آنها شده است. جوانان بهایی ایرانی همچنان از حق تحصیلات دانشگاهی محرومند و هر دانشگاهی که دانشجویان بهایی در آن مشغول به تحصیل باشند وادار به اخراج آنها می‌شود. متخصصین بهایی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند و به دلیل اعتقاداتشان از جانب شرکت‌های خصوصی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. حتی کسانی که از آنها دفاع می‌کنند نیز مورد حمله قرار می‌گیرند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید