با پایان دوران مرخصی؛ محمود بهشتی لنگرودی فعال صنفی معلمان به زندان بازگشت

محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران که روز دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸، پس از ۱۸ ماه به مرخصی درمانی آمده‌بود، با اتمام دوران مرخصی عصر روز یک‌شنبه ۳ شهریور به زندان اوین بازگشت.

گفته می‌شود این فعال صنفی فرهنگیان به دلیل مشکلات عدیده، نیاز به ادامه درمان زیر نظر متخصصان دارد.

آقای بهشتی لنگرودی که ۴ سال از محکومیت ۵ ساله‌ خود را پشت سر گذاشته‌است، در حالی به زندان اوین بازگشته‌ که بر اساس قانون می‌تواند از حق آزادی مشروط استفاده کند.

او طی ماه‌های گذشته بارها درخواست آزادی زودهنگام خود را به دفتر دادستانی ارائه کرده، اما دادستانی تهران پاسخی قانع کننده به درخواست آزادی مشروط او نداده‌است.

محمود بهشتی لنگرودی در سال ۱۳۶۲ بصورت حق التدریس در آموزش و پرورش مشغول به کار شد، ولی استخدام وی به دلیل گرایشات فکری‌اش به جریانات روشنفکری با مخالفت‌های گزینش، ۷ سال به تعویق افتاد. در اواخر دهه ۷۰ و با شکل گیری کانون های صنفی، جزو اولین اعضای هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران برگزیده شد و متعاقب آن به مدت ۲ دوره به عنوان دبیرکل این تشکل انتخاب شد و در چند دوره نیز به عنوان بازرس و سخنگوی کانون فعال بوده است.

محمود بهشتی لنگرودی که بعد از تجمعات صنفی سال ۹۳ و ۹۴ معلمان در شهریور ۹۴، توسط اطلاعات سپاه در منزل مسکونی خود بازداشت و در انفرادی بند دوالف حبس شده بود بعد از گذراندن دوران بازجویی، علیرغم تعیین وثیقه از طرف بازپرسی شعبه دو دادسرای اوین و تودیع وثیقه از طرف خانواده به بند هفت اوین منتقل شد و پس از پیگیریها عنوان نمودند که حکم صادرشده توسط قاضی صلواتی در سال ۸۹ برای ایشان به اجرا گذاشته شده است.

بهشتی، از تاریخ ۷ مهر ۹۴ و همزمان با شروع اجرای حکم سال ۸۹ در اعتراض به دادگاه فرمایشی قاضی صلواتی و قاضی مقیسه  تا اردیبهشت ۹۵ سه بار دست به اعتصاب غذای خشک و تر زد و خواهان تشکیل دادگاهی علنی و قانونی بر اساس اصل ۱۶۸ قانون اساسی بود.

بهشتی لنگرودی پیش‌تر نیز در تاریخ دوشنبه ۱۱ تیرماه ۹۷ دست به اعتصاب غذا زده بود و دوشنبه ۲۵ تیر همان سال، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

بهشتی لنگرودی از سال ۸۳ تاکنون چندین بار به دلیل فعالیتهای صنفی بازداشت و ماهها در انفرادی وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه مورد بازجویی  و تشکیل پرونده و محکومیت در دادگاههای (غیر علنی) انقلاب اسلامی قرار گرفت ایشان در سه دادگاه درسالهای ۸۵و ۸۹ و ۹۴ به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی وخارجی و تبلیغ علیه نظام  (بدون مستندات قانونی) در چند پرونده توسط قاضی صلواتی و مقیسه در مجموع به ۱۴ حبس محکوم شد.

پس از آن این فعال صنفی فرهنگیان که در ۳ پرونده مجزا در شعبه های ۱۵ و ۲۸ دادگاه انقلاب در مجموع به ۱۴ سال حبس محکوم شده بود، با اعمال ماده ۱۳۴ از طرف شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب، حکم وی به ۵ سال حبس کاهش یافت.

«محمود بهشتی لنگرودی» در خرداد ۱۳۳۹ در شهرستان لنگرود در استان گیلان به دنیا آمد. در همین شهر بزرگ شد و به مدرسه رفت. در سال ۱۳۶۲ در رشته ادبیات عرب، مدرک لیسانس خود را دریافت کرد و از‌‌ همان سال به صورت حق‌التدریسی در آموزش و پرورش مشغول به کار شد، تا اینکه هفت سال بعد توانست به استخدام رسمی در بیاید. در‌‌ همان سال ۶۲ و با آغاز معلمی با آدینه مرادعلی بیگی نیز ازدواج کرد. ازدواجی که ابوذر و سارا ثمره آن هستند. بهشتی لنگرودی به گفته خود از سال ۱۳۷۸ فعالیت‌های صنفی خود را در جهت بهبود وضعیت صنفی معلمان آغاز کرد. فعالیتی که برای او هزینه‌های سنگین در پی داشت و در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ بار‌ها پای او را به دادگاه و زندان باز کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید