محمد صفری، شهروند معترض به احکام زندان و شلاق محکوم شد/ اسناد

mohammad safarikampain.info

محمد (بابک) صفری، شهروند معترض و از هواداران جبهه دموکراتیک ایران، توسط دادگاه انقلاب به احکام زندان و شلاق محکوم شد. جلسه دادگاه این شهروند معترض روز یکشنبه سوم شهریورماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشار برگزارشده بود.

آقای صفری خردادماه سال جاری در میدان انقلاب تهران، با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین اعتراضی از سوی نیروهای لباس شخصی و انتظامی توأم با «خشونت شدید فیزیکی» بازداشت و با تأمین وثیقه و قرار کفالت به‌صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزادشده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمد صفری، شهروند معترض و از هواداران جبهه دموکراتیک ایران،  بابت اتهام «اخلال در نظم عمومی» توسط  شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

بر اساس این گزارش و با اعتراض آقای صفری به رأی صادره، پرونده وی جهت بررسی دوباره به دادگاه تجدیدنظر ارسال‌شده است.

یک منبع مطلع در این رابطه به گزارشگر کمپین می‌گوید: «روز شنبه ۹ شهریورماه از طریق سامانه الکترونیکی قوه قضاییه (ثنا) از آقای صفری خواسته‌شده بود که جهت ابلاغ حکم نهایی برای روز یک شنبه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب حاضر شود.»

بر اساس حکم صادره که به‌صورت شفایی در روز یکشنبه ۱۰ شهریورماه در دفتر شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به آقای صفری در دادنامه‌ای چهار صفحه تنظیم و ابلاغ‌شده بود، این شهروند معترض از اتهام «تبلیغ علیه نظام» تبرئه و بابت اتهام «اخلال در نظم عمومی» به یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم‌شده است.

پیس از این و بر اساس احضاریه ابلاغ‌شده توسط سامانه الکترونیکی قوه قضاییه (ثنا) از آقای صفری خواسته‌شده بود که در روز یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸، ساعت ۹ صبح جهت رسیدگی به اتهامات «اخلال در نظم عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران حاضر شود.

آقای صفری طی دو مرحله توسط شعبه ششم بازپرسی دادسرای اوین از بابت اتهامات «توهین به رهبری»، «اخلال در نظم عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» و در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی نصیری پور  بابت اتهامات  «اخلال در نظم عمومی» و «تبلیغ علیه نظام»  تفهیم اتهام شده بود.

غروب روز چهارشنبه ۲۲ خردادماه ۱۳۹۸، آقای صفری در نزدیکی ایستگاه مترو میدان انقلاب تهران با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین اعتراضی توسط نیروهای لباس شخصی و انتظامی به همراه تعدادی دیگر از شهروندان که در حال فیلم‌برداری از این حرکت اعتراضی بودند، توأم با «ضرب‌وجرح» بازداشت و به کلانتری ۱۴۸ انقلاب منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: گزارشی از برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد صفری

منابع مطلع در رابطه با بازداشت آقای صفری به کمپین گفته بودند:«در زمان بازداشت آقای صفری در میدان انقلاب بین نیروهای لباس شخصی و انتظامی برای انتقال ایشان به بازداشتگاه نهاد امنیتی درگیری شدید رخ می‌دهد و سرانجام ایشان با دخالت جانشین فرماندهی نیروی انتظامی تهران ابتدا به کلانتری ۱۴۸ انقلاب و سپس برای انجام بازجویی به پایگاه سوم پلیس امنیت تهران منتقل می‌شود.»

کمپین پیش تر به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که «در سالن سه اندرزگاه سه زندان تهران بزرگ، آقای صفری از سوی زندانیان خشن مورد ضرب و جرح و توهین قرار می‌گیرد به طوری که حتی با تیزی (شی برنده که در زندان ساخته و در درگیری‌ها از آن استفاده می‌شود) نیز تهدید می‌شود.»

آقای صفری روز سه شنبه از زندان فشافویه به دادسرای اوین منتقل و پس از تفهیم اتهام مجدد از سوی بازپرسی شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین،  پس از یک شب بازداشت در سلول انفرادی زندان اوین روز چهارشنبه ۲۹ خرداد با تأمین وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی و قرار کفالت به‌صورت موقت از زندان می‌شود.

پس از بازداشت آقای صفری روز شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸، روابط عمومی جبهه دموکراتیک ایران با انتشار بیانیه‌ای این بازداشت را محکوم کرده و خواسته بود که مقامات قضایی او را هر چه سریع‌تر آزاد کنند.

ویدئوی مرتبط با لحظاتی پیش از بازداشت بابک (محمد) صفری در تهران؛ را از اینجا ببینید.

گزارش: آرون عسکری

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید