عرفان رشیدی، فعال محیط زیست به احکام زندان محکوم شد

عرفان رشیدی، فعال محیط‌زیست و از شهروند ساکن پاوه، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر بابت «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان و دو سال ممنوعیت از فعالیت‌های مدنی و خروج از کشور محکوم‌شده است. این شهروند کُرد تیرماه سال گذشته توسط مأموران اداره اطلاعات کرمانشاه در منزل خود بازداشت‌شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شهریورماه سال جاری حکم یک سال زندان عرفان رشیدی، فعال محیط‌زیست از سوی قاضی صادق تاری وردی، رییس شعبه اول دادگاه انقلاب پاوه به وکیل مدافع ایشان قهرمان کریمی ابلاغ‌شده است.

شب چهارشنبه ۱۳ تیرماه ۱۳۹۷، مأموران اداره اطلاعات با ورود به منزل آقای رشیدی و پس از بازرسی کامل منزل و ضبط برخی از لوازم شخصی از قبیل تلفن همراه و لپ‌تاپ، وی را بازداشت و به  بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه  جهت بازجویی منتقل کردند.

آقای رشیدی در دوران بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات، توسط دادسرای عمومی و انقلاب پاوه از سوی دادستان الماسی بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با یکی از احزاب کرد اپوزیسیون» تفهیم اتهام شده بود که این شهروند کُرد با رد اتهامات وارده فعالیت‌های خود را مدنی، محیطی زیستی و علنی عنوان کرده بود.

این فعال محیط زیستی روز پنج شنبه ۲۱ تیرماه، پس از ۹ روز از بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه به زندان منتقل و با تأمین وثیقه به‌صورت موقت و تاپایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

در اردیبهشت‌ماه سال جاری، آقای رشیدی  جهت رسیدگی به اتهامات در شعبه اول دادگاه انقلاب پاوه به ریاست صادق تاری وردی، با همراه وکیل مدافع خود قهرمان کریمی حضور پیداکرده و در شهریورماه نیز حکم یک سال زندان و دو سال ممنوعیت از فعالیت‌های مدنی و خروج از کشور، بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دفتر شعبه اول دادگاه انقلاب پاوه به وکیل مدافع ایشان به‌صورت شفاهی ابلاغ شد.

عرفان رشیدی، نماینده انجمن محیط زیستی «چیا» در پاوه و عضو انجمن زیست‌محیطی ژیوای پاوه است. این شهروند کُرد طی چند سال گذشته به همراه دیگر فعالین زیست‌محیطی نقش مهمی در مهار آتش‌سوزی‌های جنگل‌های منطقه اورامان داشته است. همچنین به دنبال وقوع زلزله کرمانشاه این فعال مدنی برای چندین ماه در کمپ‌های مردمی برای کمک به مردم زلزله‌زده سرپل ذهاب و حومه شرکت فعال داشته است. او همچنین سال ۹۶ با دوچرخه از زریوار تا فریدون‌کنار رکاب زده بود تا پیام «نه به کشتار پرندگان مهاجر» را به مردم برساند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید