تجمع اعتراضی کارگران هپکو به خشونت کشیده شد؛ تداوم اعتراض کارگران طی روز جاری

کارگران کارخانه هپکو در اراک طی چند روز اخیر دست به تجمعات اعتراضی زده‌اند. این تجمعات روز گذشته به خشونت کشیده شد. شماری بازداشت و تعدادی نیز به دلیل جراحات وارده به بیمارستان منتقل شدند.

روز دوشنبه ۲۵ شهریورماه ۹۸، شمار زیادی از کارگران کارخانه هپکو با تجمع در مسیر راه آهن شمال-جنوب و مسدود کردن این مسیر اعتراض خود را نشان دادند.

ا‌ین تجمع از سوی نیروهای امنیتی با خشونت پاسخ داده‌شد. منابع محلی گزارش داده‌اند، حدود ۲۸ نفر از کارگران بازداشت و بیش از ۱۵ تن دچار جراحت شده‌اند که تعدادی از این کارگران برای مداوا به بیمارستان منتقل شده‌اند.

هنوز اطلاع دقیقی از سرنوشت افراد بازداشتی یا اسامی آن‌ها در دست نیست.

محمدتقی آبایی هزاوه، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی حمله نیروی ویژه به کارگران را تائید کرده و گفته است که تجمع کارگران با دخالت نیروی انتظامی «ظرف مدت بسیار کوتاهی، حدوداً یک دقیقه، ریل راه‌آهن باز شده و تردد قطارها از سر گرفته شد» او اما افزوده است «از بازداشت‌ها و ضرب و شتمی که منجر به مجروحیت شده باشد بی‌اطلاعم».

تصاویری از کارگران مصدوم در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده و کلیپی از صف‌آرایی گارد ویژه مقابل کارگران و کارگران مصدوم در توییتر انتشار یافته است.

مدیرکل اداره تعاون استان مرکزی گفت کارگران باید صبر داشته باشند. او نمایندگان شورای اسلامی کار هپکو را مامور کرده بود کارگران را به پایان اعتصاب مجاب کنند.

پایگاه خبری «آفتاب» به نقل از مدیرکل اداره تعاون استان مرکزی در توضیح درهم‌شکستن قهرآمیز تجمع کارگران افزوده است:«این وضعیت تا ساعت ۷ بعدازظهر ادامه پیدا کرد و قطارها برای تردد معطل مانده بودند که در نهایت، نیروی انتظامی وارد عمل شد و ظرف مدت بسیار کوتاهی، حدوداً یک دقیقه، ریل راه‌آهن باز شده و تردد قطارها از سر گرفته شد. مداخله نیروی انتظامی نیز با هدف جلوگیری از اختلال عبور و مرور و بازشدن مسیر قطارهایی صورت گرفت که معطل مانده بودند.»

تجمع کارگران هپکو در سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ علی‌رغم حضور نیروهای امنیتی

علی‌رغم درگیری روز گذشته، تجمع کارگران هپکو امروز نیز با وجود صف آرایی نیروهای گارد ضدشورش، در مقابل این شرکت ادامه داشت.

بنا به گزارش رادیو زمانه کارگران هپکو هنوز حقوق تیر و مرداد را دریافت نکرده‌اند و دستمزدهای به تعویق‌افتاده از سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ هم همچنان پرداخت نشده است. تولید در کارخانه به زیر ۲۰ درصد کاهش یافته و بخش مونتاژ هم تعطیل شده است.

کارگران هپکو که اعتصاب خود را با دادن یک مهلت ۱۰ روزه به مسئولان متوقف کرده بودند، در پی بی‌عملی دولت در پاسخ به مطالبات‌شان از روز یکشنبه ۲۴ شهریور اعتصاب را از سر گرفته‌اند. کارگران خواستار پرداخت حقوق معوقه خود و تعیین تکلیف سهامدار عمده شرکت‌اند.

مسئولان استان و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در پی اعتصاب اوائل شهریور کارگران مدیر کارخانه را تغییر داده‌اند. در زمینه پرداخت مطالبات کارگران نیز اقدامی صورت نگرفته است.

کارگران هپکو اراک، پس از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی، بارها به پرداخت‌نشدن به موقع دستمزد خود اعتراض کرده و خواستار بازگرداندن مالکیت آن به دولت شده‌ بودند، اردیبهشت و خرداد ماه سال گذشته نیز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق های معوقه و بلاتکلیفی وضعیت اشتغال دست به اعتصاب و مسدود کردن چند روزه خط آهن اراک زدند.

کارخانه هپکو اراک یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید کننده ماشین آلات سنگین و راهسازی بود که از سال ۱۳۵۴ فعالیتش آغاز شد و پس از انقلاب در اختیار دولت قرار گرفت.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید