تداوم بازدشت و افزایش نگرانی‌ها از وضعیت جسمانی محمد عثمان دامنی

محمد عثمان دامنی، شهروند اهل ایرانشهر که در اواخر شهریورماه، توسط مأموران اداره اطلاعات بازداشت‌شده است، کماکان تحت شرایط دشواری بخصوص از بابت شرایط نامناسب جسمانی و  ارتباط با خانواده تحت بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان بسر می‌برد.

این شهروند بلوچ  در مراجعه به شهر زاهدان جهت بیماری و درمان چشم آسیب‌دیده خود بازداشت‌شده است و گفته می‌شود که به دلیل اینکه پیش‌ازاین یک چشم خود را ازدست‌داده است، در صورت تداوم بازداشت و عدم رسیدگی به وضعیت جسمانی، احتمال نابینا شدن چشم دیگر وی نیز وجود دارد.

مأموران اداره اطلاعات زاهدان، روز چهارشنبه ۲۷ شهریور، آقای دامنی را بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان منتقل کرده‌اند و از آن تاریخ این شهروند بدون داشتن حق تماس و ملاقات با خانواده در شرایط نامناسب جسمانی در بازداشتگاه این نهاد امنیتی بسر می‌برد.

بر اساس گزارش منتشر شده در وب‌سایت کمپین فعالین بلوچ پس از بازداشت این شهروند روز  ۲۸ شهریور، مأموران امنیتی برای بازرسی به منزل شخصی وی مراجعه کردند، اما از دلایل بازداشت و محل نگهداری وی اطلاعاتی در آن زمان در اختیار خانواده وی قرار نداده‌اند.

یک منبع مطلع در رابطه با بازداشت آقای عثمان دامنی می گوید: «محمد عثمان یک چشمش را در دوره دبیرستان از دست داد و به توصیه دکتر برای درمان و عمل جراحی برای جلوگیری از نابینایی کامل رفته بود که توسط مأموران لباس شخصی امنیتی بدون حکم قضایی ربوده شد.»

تا این لحظه از دلیل بازداشت و موارد اتهامی آقای دامنی اطلاعات دقیقی در دست نیست و خانواده نگران وضعیت سلامت وی هستند.

تاکنون برخی از چهرهای مذهبی اهل سنت نیز طی سخنرانی و انتشار بیانیه‌هایی خواهان آزادی وی شده‌اند.

مولوی فضل الرحمن کوهی امام‌جمعه پشامگ در خطبه نماز جمعه ۲۶ مهر ۹۸ با بیان اینکه یک ماه از بازداشت محمد عثمان دامنی می‌گذرد گفت: “همیشه مسئولین گلایه دارند که چرا اتفاقات رسان‌هایی و تریبونی می‌شوند و اگر چنین نباشند زود حل می‌گردند، اما خانواده محمد عثمان (باگذشت یک ماه) هنوز ملاقاتی نداشته‌اند! و او از بیماری چشمانش رنج می‌برد و خطر نابینایی‌اش هم وجود دارد”.

مولوی کوهی در پایان گفت: “استدعای عفو برای محمد عثمان دامنی نداریم چون او را مجرم نمی‌دانیم، اما مطالبه و خواسته ما این است که به‌زودی آزاد شود”.

همچنین مولوی عبدالغفار نقشبندی امام‌جمعه راسک نیز با اشاره به بازداشت محمد عثمان دامنی گفت:” حدود یک ماه است که فرزند آزادمرد بلوچستان، مجاهد نامدار مکران بازداشت‌شده و خانواده ایشان با توجه به مراجعات مکرر هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند”.

وی با اشاره به بیماری چشم محمد عثمان و خطر نابینایی وی افزود:” خانواده وی از خطر نابینایی فرزندشان به‌شدت نگران هستند و افراد بازداشت‌شده باید به وکیل دسترسی داشته باشند و همچنین دسترسی به پزشک، دوا و درمان و ملاقات و تماس با خانواده و خویشاوندان از حقوق مسلم افراد متهم می‌باشد”.

پیش‌تر نیز کاک حسن امینی با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی محمد عثمان دامنی شده بود، در قسمتی از این بیانیه آمده است. نظر به اینکه طبق اصول قانون اساسی و مقررات و قوانین جاری قضایی، متهم حق بهره‌مندی از خدمات پزشکی، داشتن وکیل و ملاقات با خانواده را دارد، انتظار می‌رود مسئولان امر، بەقوانین کشور احترام گذاشتە و زمینه‌ی بهره‌مندی از حقوق شرعی و قانونی این بازداشتی اهل سنت را فراهم کرده و درنهایت، در اسرع وقت شرایط آزادی وی را فراهم آورند، و به این وسیله از تعمیق بدبینی اهل سنت نسبت بەحکومت، جلوگیری نمایند.

پدر محمد عثمان دامنی، مولوی محمدابراهیم دامنی، یکی از مخالفان جمهوری اسلامی بود که ده سال از عمر خود را در زندان وکیل‌آباد مشهد در تبعید گذرانده  و در تصادفی جان خود را ازدست‌داده است. برخی فعالان بلوچ این تصادف را که منجر به مرگ وی شده را دست داشتن نیروهای امنیتی در حذف فیزیکی این روحانی سنی مذهب می‌دانند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید