فشار دولت یونان بر پناهجویان برای بازگرداندن آن‌ها به ترکیه؛ گزارشی از وضعیت فرهاد کرمانجی پناهجوی اهل مهاباد+ویدئو

فرهاد کرمانجی پناهنده سیاسی اهل شهرستان مهاباد در کمپ کورینتوس در نزدیکی آتن

شنیده‌ها حاکی‌ از آن است که دولت یونان قصد دارد با اعمال سخت‌گیری‌های بیشتر، پناهجویانی که از ترکیه به این کشور رفته‌اند را دوباره به ترکیه بازگرداند.

این موضوع می‌تواند جان برخی از آن‌ها که در ترکیه با خطر جدی مواجه بوده‌اند، را تهدید کند.

پناهجویان در کمپ کورینتوس در نزدیکی آتن بدون کمترین امکانات در چادر زندگی می کنند.

یکی از این افراد فرهاد کرمانجی پناهجوی اهل شهرستان مهاباد است که به دلیل مشکلاتی که در ترکیه برای او پیش آمد به همراه همسر و فرزند ۴ ساله‌اش ناچار به ترک ترکیه و عازم یونان شد.

فرهاد کرمانجی سال ۲۰۱۶ به ترکیه آمد و اعلام پناهندگی کرد و اخیرا به دلیل صدور حکم دیپورت، ترکیه را به قصد یونان ترک کرده و در حال حاضر در کمپی در نزدیکی آتن به‌سر می‌برد، اما گفته می‌شود دولت یونان قصد دارد پناهجویانی که از ترکیه آمده‌اند را دوباره به این کشور برگرداند.

با وجود آن‌که این پناهنده ایرانی توانسته‌بود از سازمان ملل ترکیه قبولی خود را در مصاحبه اصلی این سازمان اخذ کند، اما چندی پیش و پس از انتشار چند مطلب در شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک در حمایت از کُردهای سوریه به سازمان‌های امنیتی ترکیه مانند پلیس میت در شهر «نوشهیر» احضار شد و مورد بازجویی همراه با ضرب و جرح قرار گرفت.

پس از آغاز جنگ ترکیه در شمال سوریه، شماری از شهروندان کُرد ساکن سوریه جان خود را از دست دادند.

بنا به گفته این پناهجو که در حال حاضر در کمپ «کورینتوس» در نزدیکی آتن به‌سر می‌برد، “چون در فیس‌بوک از کُردهای سوریه حمایت کرده‌بود، ابتدا از طرف پلیس میت احضار می‌شود و بارها مورد بازجویی قرار می‌گیرد.”

این شهروند کُرد به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی می‌گوید؛ “زمانی که در ایران بودم از سوی دستگاه قضایی کشور به اتهام همکاری با احزاب کُردی به ۳ سال زندان محکوم شدم و از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ دوران محکومیت خود را پشت سر گذاشتم، تا زمانی که دوباره برایم از سوی نهادهای امنیتی مشکل و تهدید جدی پیش آمد و سال ۲۰۱۶ به ناچار از ایران خارج شدم و به سازمان ملل ترکیه اعلام پناهندگی کردم.”

کمپ کورینتوس در نزدیکی آتن

آقای کرمانجی در مصاحبه اصلی سازمان ملل متحد در آنکارا قبولی خود را گرفت و نام او به پناهنده در سایت سازمان ملل ثبت شد و در انتظار اعزام به کشور سوم برای سکونت دایم بود که سپتامبر ۲۰۱۹ به دلیل انتشار مطالبی در حمایت از کُردهای سوریه از سوی نیروهای پلیس میت در «نوشیهر» مورد بازخواست قرار می‌گیرد.

طی بازجویی‌های ماموران پلیس میت ترکیه به شدت مورد ضرب و جرح قرار می‌گیرد و بینی او به شدت آسیب دیده و می‌شکند. این پناهنده سابق بر این نیز در زمانی که ایران بود در سال ۱۳۸۷ در زمان بازجویی‌های دوران بازداشت موقت از سوی نهادهای امنیتی ایران مورد ضرب و جرح قرار گرفت و از ناحیه کمر به شدت آسیب دید و صدمات ناشی از آن هنوز او را آزار می‌دهد.

فرهاد کرمانجی پناهنده سیاسی اهل شهرستان مهاباد

در نهایت دولت ترکیه حکم دیپورت این پناهنده کُرد را صادر می‌کند و از آن‌جایی که امکان بازگشت به ایران را نداشت، راهی یونان شد.

آقای کرمانجی حدود یک‌ماه پیش به همراه همسر و فرزند ۴ ساله‌اش با قایق و با وجود خطر جانی عازم یونان می‌شود و در آتن از سوی پلیس یونان بازداشت به زندان منتقل می‌شود. وی پس از حدود ۲۰ روز بازداشت به کمپ «کورینتوس» در یک‌ساعتی آتن منتقل می‌شود.

این شهروند کرد ایرانی اضافه می‌کند: «در ایران به نحوی تحت ستم بودم. پس از آن در ترکیه به شکل دیگری آسیب دیدم و الان نیز در یونان در خطر هستم که مرا به ترکیه برگردانند و در صورتی که این اتفاق بیفتد واقعا نمی‌دانم چه سرانجامی در انتظارم باشد چرا که اگر به ترکیه بازگردانده‌شوم و از آن‌جا مرا به ایران برگردانند به شدت در خطر قرار می‌گیرم.»

برخی منابع گفته‌اند که دولت یونان قصد دارد پناهجویانی که از ترکیه به یونان آمده‌اند را به ترکیه بازگرداند و یا با اعمال سخت‌گیری‌های بیشتر آن‌ها را وادار به ترک خودخواسته از این کشور کند.

در کمپ «کورینتوس» که در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهر آتن قرار دارد، پناهجویان با امکانات بسیار محدود در چادر زندگی می‌کنند و از طرف دیگر هر شب با این کابوس به خواب می‌روند که آیا فردا از آنجا به ترکیه بازگردانده می‌شوند یا خیر!

این پناهجوی ساکن یونان به همراه شماری از دوستان دیگر خود قصد دارد به هر طریق توجه جوامع بین‌المللی و دولت‌مردان اروپا را نسبت به شرایط خود و سایر پناهجویان در یونان آگاه کند و از همه کسانی که صدای او را می‌شوند، کمک می‌طلبد.

سالانه هزاران نفر از راه‌های مختلف خود را به یونان می‌رسانند و برخی از آن‌ها این کشور را مناسب پناهندگی نمی‌دانند و از این کشور به عنوان مسیری برای رسیدن به اروپا استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر دولت یونان مدت‌ زیادی است که در بحران پناهجویی گرفتار شده‌است و به نظر می‌رسد راه‌حل‌های مناسبی برای رسیدگی به وضعیت پناهجویان ندارد.

دولت این کشور قصد دارد از ابتدای سال ۲۰۲۰ قانونی تازه را برای رسیدگی سریعتر به تقاضای پناهندگی به اجرا بگذارد.

برخی فعالان حوزه پناهجویی می‌گویند که این موضوع می‌تواند منجر به آسیب به برخی از آن‌ها شود و باعث شود که روند رسیدگی به پرونده‌شان شتابزده  به خوبی صورت نگیرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید