بیانیه ۴۶ سازمان حقوق بشری در محکومیت سرکوب خشونت‌بار شهروندان در اعتراضات آبان‌ماه ۹۸

تصویر مربوط به اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۹۸ در کرمانشاه

۴۶ سازمان حقوق بشری از سرتاسر دنیا با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواستار پایان دادن به سرکوب خشونت‌بار تظاهرکنندگان در سراسر ایران شدند.

به گزارش صدای آمریکا، سازمان‌های حقوق بشری امضا کننده این بیانیه ضمن اشاره به آمار کشته‌ها، زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان از مقامات ایران خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی معترضین و فعالان جامعه مدنی بازداشت شده در این اعتراضات شده‌اند و از آنها خواستند حق برگزاری تجمعات مسالمت آمیز و تاسیس و فعالیت آزادانه در انجمن‌ها را براساس حقوق مندرج در اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد، و میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به رسمیت بشناسند و به آن احترام بگذارد.

این نهادهای مدافع حقوق بشر، در بخش دیگری از نامه خود خواستار توقف فوری سرکوب خشونت‌بار و بیرحمانه معترضان از سوی حکومت ایران شدند و از مقامات خواستند که اطمینان دهند نیروهای امنیتی – انتظامی به موازین و معیارهای بین المللی حقوق بشری سازمان ملل پایبند هستند و به آن عمل می‌نمایند.

همچنین این سازمان‌های حقوق بشری خواهان آن شدند که مسئولان و عاملان مرگ معترضین به صورت عادلانه و شفاف محاکمه و مجازات شوند.

سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود که روز دوشنبه ۱۱ آذر ماه منتشر شده اعلام کرد که شمار کشته‌های تظاهراتی که از ۲۴ آبان در ایران آغاز شد به دست کم ۲۰۸ نفر رسیده است. شمار واقعی کشته شدگان احتمالا بیش از این است.

در پی افزایش ناگهانی قیمت بنزین، ایران شاهد اعتراضات گسترده مردم علیه جمهوری اسلامی بود به طوریکه تنها یک روز پس از آغاز اعتراضات، جمهوری اسلامی شنبه شب ۲۵ آبان اینترنت را تقریبا به طور کامل قطع کرد.

این سازمان‌های حقوق بشری در انتهای بیانیه خود از مقامات ایرانی خواستند دسترسی همه شهروندان به اینترنت را برقرار نموده و نسبت به دسترسی آزاد و مبادله اطلاعات میان ایرانیان و جهان خارج اقدام فوری نموده و هرچه سریعتر موانع موجود برای دسترسی و گردش آزاد اطلاعات بین شهروندان را برطرف نمایند.

از امضاء‌کنندگان این بیانیه می‌توان به نهادهای ذیل اشاره کرد:

کنشگران داوطلب (VA)

اتحاد جهانی سازمان‌های مختلف جامعه مدنی (CIVICUS)

دیده‌بان حقوق‌ بشر

بنیاد عبدالرحمن برومند

جنبش جهانی برای دموکراسی

بنیاد فرهنگ دمکراسی (آرژانتین)

مرکز حقوق بشر در ایران (CHRI)

جنبش جوانان جهان برای دموکراسی

حقوق بشر کردستان-ژنو (KMMK-G)

دفتر بین‌المللی قزاقستان برای حقوق بشر حاکمیت قانون

بنیاد سیامک پورزند

کانون مدافعان حقوق بشر (بنیانگذار دارنده نوبل صلح شیرین عبادی)

شبکه آرتیکل ۲۰

فوروم ۲۰۰۰ (از جمهوری چک)

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید