هشت تن از شهروندان اهل حمیدیه مجموعا به ۸۸ سال زندان در تبعید محکوم شدند

هشت تن از شهروندان اهل حمیدیه که در اردیبهشت‌ماه سال ۹۴ به ظن حمله به چادر سربازان نیروی انتظامی در پاسگاه روستای گمبوعه شهرستان حمیدیه بازداشت‌شده بودند، توسط دستگاه قضایی مجموعه به ۸۸ سال زندان و تبعید به شهرهای سمنان، شهرکرد، یاسوج، خرم‌آباد، اردبیل و تهران محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بر اساس رأی صادره توسط دادگاه انقلاب اهواز هشت تن از شهروندان اهل حمیدیه به نام‌های، سالم عطشانی، علی سواعدی، محمد نیسی، حاتم عبیات، علی ساعدی، مالک شاخی، احمد مرمضی و هادی مروانی هر کدام به یازده سال زندان در تبعید محکوم شدند.

این هشت شهروند در اردیبهشت‌ماه سال ۹۴، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به‌صورت موقت آزادشده بودند و گزارش‌شده است که این افراد پیش‌ازاین از اتهامات وارده، توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز تبرئه شده و قرار منع تعقیب برای آن ها صادر شده بود.

کریم دحیمی فعال حقوق بشر در این رابطه به کمپین گفت: «قاضی شاهینی، رییس شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز پیش‌تر  و در این پرونده، حکم منع تعقیب برای این هشت شهروند را صادره کرده بود، یعنی حکم برائت آنها صادرشده بود. سؤال اینجاست که این پرونده چگونه دوباره به جریان افتاده و  چرا این احکام سنگین صادرشده است.»

هفت تن از بازداشت شدگان  دیگر این پرونده در فروردین ماه ۹۵،  توسط دادگاه انقلاب اسلامی اهواز، به اعدام و حبس‌های طولانی مدت توأم با تبعید محکوم شدند.

قیس عبیداوى و برادرش احمد عبیدواى و پسر عموى آن‌ها سجاد عبیداوى بر اساس حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شده بودند.

همچنین محمد حلفى و مهدى صیاحی هر یک محکوم به ۳۵ سال زندان در یزد، مهدى معربى ۲۵ سال زندان و على عبیداوى ۲۵ سال زندان محکوم شدند.

دادگاه انقلاب اسلامی اهواز، این افراد را به تیراندازی به چادر سربازان نیروی انتظامی در پاسگاه روستای گمبوعه شهرستان حمیدیه که در بامداد ۱۳ فروردین‌ ماه ۱۳۹۴ اتفاق افتاد و منجر به کشته شدن سه تن از ماموران شد، تیراندازی به کاروان راهیان نور، حمله و تیراندازی به کانکس نیروی انتظامی پل شریعتی و تخریب تجهیزات لرزه نگاری شرکت نفت متهم کرد.

محکومان همچنین به «محاربه، افساد فی الارض، راه اندازی و عضویت در گروهک‌های تروریستی متهم شده‌ بودند».

سحرگاه روز چهارشنبه ۲۷ مردادماه ۹۵  حکم اعدام  قیس عبیداوى، احمد عبیدواى و سجاد بلاوی (عبیداوی) سه متهم اصلی این پرونده به اجرا در آمد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید