سه سال پیش در چنین روزی؛ شماری از هواداران محمدعلی طاهری از زندان آزاد شدند

روز سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه ۱۳۹۵، ۳۴ نفر از هواداران محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه، از زندان‌های فشافویه و قرچک ورامین آزاد شدند.

آن‌زمان، محمدعلی طاهری در زندان و در اعتصاب غذا بود. “شماری از هواداران او با این عنوان که اگر او مجرم است، پس ما هم مجرمیم به صورت داوطلبانه به زندان رفتند.”

در آذرماه ۹۵ حرکتی در میان هواداران محمدعلی شکل گرفت که طی آن شماری از آن‌ها از ۲۳ آذر‌ماه همان سال با پویشی تحت عنوان «یا مرگ یا آزادی» که با نام «کوچ فرادرمانگران از ایران به اوین» نیز شناخته‌می‌شد، به زندان‌ اوین و مقامات قضایی کشور خود را معرفی کردند تا نشان بدهند که اگر او به دلیل نوع نگرش و عقیده‌اش مجرم است، پس هواداران او هم مجرم هستند. آن‌ها پس از بازداشت طی تجمع مسالمت‌آمیز خود در مقابل زندان اوین به زندان‌های قرچک ورامین و فشافویه منتقل شدند.

این حرکت بنا به گفته یکی از هواداران او “توسط جمع کوچکی از ۲۳ آذر آغاز شد، اما در پی آن به تعداد کسانی که هر روز خود را به زندان و مقامات قضایی معرفی کردند افزوده شد”. ضمن اینکه آن دوران محمدعلی طاهری به دلیل اعتراض به روند رسیدگی به پرونده‌اش در اعتصاب غذای خشک به‌سر بود.

یکی از هواداران محمدعلی طاهری که مایل نیست نامش فاش شود به کمپین می‌گوید: «یک‌روز پیش از آن یعنی در ۱۳ دی‌۹۵ ما را که در زندان بودیم به دادگاه منتقل کرده و فردای آن‌روز که مصادف با امروز است، آزاد کردند.»

آن‌ها در ۱۴ دی‌ماه ۹۵ درست در چنین روزی از زندان‌های فشافویه (تهران بزرگ) و قرچک ورامین پس از تفهیم اتهام‌های «اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی» و مواردی مشابه آزاد شدند.

اشاره: مسوولیت محتوای منتشر شده، بر عهده کمپین نیست و کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دیدگاه‌ها و آرای مطرح شده در محتوای مطالب را ارزش‌گذاری نمی‌کند. هدف این نهاد مستند کردن احوال زندانیان سیاسی، عقیدتی و مدنی از طریق انتشار مطالب مرتبط با آنها است.

این ویدئو نیز توسط یکی از هواداران آقای طاهری برای کمپین ارسال شده و به درخواست شماری از آن‌ها که در ایران به‌سر می‌برند، به مناسب سومین سالگرد گرامی داشت آن‌روزها منتشر می‌شود.

محمدعلی طاهری، بنیانگذار «عرفان حلقه» در ایران، از روز سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، “رسما” از زندان اوین آزاد شده، اما کماکان برخی محدودیت‌های اجتماعی برای او ادامه دارد.

هواداران وی می‌گویند با اینکه او رسما آزاد شده‌است، اما در نوعی «حصر خانگی» قرار دارد. حق دیدار با هواداران خود را ندارد و اجازه خروج از کشور نیز از سوی نهادهای امنیتی به وی داده نمی‌شود.

«ناهید بهشید»، از هواداران «محمدعلی طاهری» از ۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ به بند زنان زندان اوین منتقل شده و در حال سپری کردن دوران محکومیت ۵ سال حبس خود است. طاهر حاجی قربانی، نیز یکی دیگر از اعضای گروه موسوم به عرفان حلقه است که از ۲۶ مردادماه به زندان اوین منتقل شده و دادگاه تجدیدنظر حکم ۲۰ سال زندان او را تایید کرده که ۷ سال آن قابل اجراست. مصطفی خسروی‌بابادی، یکی دیگر از هواداران آقای طاهری نیز به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از  فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شده است.

اعضای گروه «عرفان حلقه» در ایران کماکان اجازه برپایی جلسات و دوره‌های آموزشی خود را ندارند و فعالیت‌های خود را به صورت “زیرزمینی و مخفیانه” ادامه می‌دهند.

از طرف دیگر اطلاعات سپاه و موسسات وابسته به آن از جمله «فرق و ادیان»، «بهداشت معنوی»، «نجات از حلقه» و «فرقه نیوز» بارها در اطلاعیه‌های گوناگون در وبسایت‌های خود یا با برگزاری نشست‌های مختلف در سیمای جمهوری اسلامی، محمدعلی طاهری و اعضای «عرفان حلقه» را به ایجاد “تشکیک” در عقاید مذهبی مردم متهم کرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید