استمداد فاطمه ملکی برای نجات جان همسرش محمد نوری زاد+فایل صوتی

فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد، فعال مدنی در بازداشت، از وخامت حال همسرش به دلیل تداوم اعتصاب غذا خبر داده‌است.

خانم ملکی در یک پیام صوتی در روز یک‌شنبه  ۲۲ دی‌ماه ۹۸ که نسخه‌ای از آن در اختیار کمپین قرار گرفته‌‌است، گفته که روز شنبه ۲۱ دی‌ماه به ملاقات همسرش رفته و از وضعیت وخیم جسمانی او به دلیل تداوم اعتصاب غذا خبر داده‌است.

همسر محمد نوری‌زاد گفته‌است: «وقتی که ایشان [همسرم] را دیدم، آقای نوری‌زاد نبود او یک جنازه بود؛ یک جنازه! جنازه‌ای که رنگ به صورت نداشت.»

محمد نوری‌زاد، مستندساز و نویسنده منتقد حکومت ایران و از امضاکنندگان بیانیه‌ موسوم به ۱۴ تن به دلیل اعتصاب غذا و دارو تا کنون چند بار از هوش رفته و به بیمارستان منتقل شده‌است. کمپین پیش‌تر از وضعیت نامناسب آقای نوری‌زاد گزارشی منتشر کرده‌بود.

فاطمه ملکی در این فایل صوتی به دستگاه قضایی اعلام کرده که به آن‌ها تنها دو روز فرصت برای آزادی همسرش می‌دهد و اگر آقای نوری‌زاد طی روز آینده آزاد نشود به همراه فرزندان خود دست به تحصن می‌زنند.

فایل صوتی همسر این فعال مدنی را بشنوید:

متن گفته‌های فاطمه ملکی: «سلام خدمت همهٔ عزیزان. من امروز ساعت ۳.۵ موفق شدم آقای نوریزاد رو ملاقات کنم. داستان های زیادی داشت این ارتباط و این ملاقات، از اون‌ها در‌ می‌گذرم و اینکه بگم، امروز وقتیکه ایشون رو دیدم، آقای نوریزاد نبود او یک جنازه بود؛ یک جنازه! جنازه‌ای که رنگ به صورت نداشت، [ گریه!] خمیده بود، [ گریه!] راه نمی‌تونست بره، یک جنازه، یک مچاله، یک،… ، جوجه شده‌بود آقای نوریزاد؛ [ گریه!] هرچی بهشون التماس کردم، اعتصابشون رو بشکنن قبول نکردن؛ [ گریه!] به ایشون گفتم، فایده نداره این اعتصابی که داری‌میکنی، خودتو ازبین می‌بری؛ گفت: “من سه بار بیهوشی عمیق داشتم؛ دوبار دیگه کارم تمومه؛ من جنازه‌ام رو بر سر این‌ها میکوبم” [گریه] حال ایشون خیلی بد بود؛ خیلی بد! [گریه] یعنی واقعاً اون تهدیدی که کردن ممکنه عملی بشه؛ [گریه] به همین جهت، به‌ همین جهت ، من اولتیماتوم میدم به اینها، تا دو روز صبر می‌کنم برای آزادی ایشون، چون باید ایشون حتماً تحت نظر باشن، ایشون باید حتماً مراقبت ویژه داشته‌باشن، ایشون رو باید آزاد کنن تا دو روز دیگه، تا دو روز آزاد نکنن، منو بچه‌هام یا با ایشون از دنیا میریم یا آقای نوریزاد باید آزاد بشه؛ تحصن می‌کنیم، هر کاری که از دستمون بر‌ بیاد برای نجات ایشون می‌کنیم؛ من دو روز اولتیماتوم میدم.»

محمد نوری‌زاد، روز یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸، به همراه چند فعال مدنی و سیاسی دیگر در مشهد بازداشت شده‌بود و به دلیل عدم رسیدگی به پرونده‌اش و بلاتکلیفی اعتصاب کرده‌است و نزدیکان او با توجه به سابقه بیماری قلبی و کهولت سن نگران شرایط وی هستند.

پیش از این فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد، خبر داده‌بود که او در اعتراض به روند دادرسی ناعادلانه و بازداشت موقت طولانی مدت، غذایش را کم کرده و گفته‌بود: «ایشان مدتی هم انفرادی بودند، بعد به اتاقی که چند نفر غیرسیاسی در آن بودند منتقل شدند و الان در حال حاضر با آقای (هاشم) خواستار در یک اتاق هستند. متأسفانه شرایط مناسبی ندارد، به علت اینکه هواخوری مناسبی ندارد، گویا اتاق‌شان دیوارهای بلندی دارد و الان ۵ ماه است که بلاتکلیف به سر می‌برند و ایشان در اعتراض به این شرایط، غذای‌شان را کم کرده‌اند و به ملاقات نمی‌آیند و تلفن هم نمی‌زنند.»

پرونده محمد نوری‌زاد، به همراه عبدالرسول مرتضوی، محمدحسین سپهری، فاطمه سپهری و هاشم خواستار پس از تفهیم اتهام‌های «اهانت به مقدسات»،  «نشر اکاذیب»، «توهین به خمینی»، «تشویش اذهان عمومی»، «نشر اکاذیب» و چند اتهام دیگر به دادگاه انقلاب مشهد ارجاع شده‌ و دادگاه آن‌ها به زودی برگزار خواهد شد.

آقای نوری‌زاد روز یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸، به همراه دست‌کم ۱۰ فعال مدنی و سیاسی که قصد داشتند یک تجمع اعتراضی در مقابل دادسرای عمومی و انقلاب مشهد برگزار کنند، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

این شهروندان در اعتراض به صدور حکم ۱۳ سال زندان کمال جعفری یزدی، یکی از امضاء کنندگان بیانیه ۱۴ تن و هم‌زمان با برگزاری دادگاه تجدیدنظر آقای جعفری یزدی، در مقابل دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گرد هم‌ آمده بودند که شماری از آن‌ها بازداشت شدند.

آن‌ زمان منابع مطلع گفته‌بودند: «هاشم خواستار، جواد لعل محمدی، محمد حسین سپهری، محمد نوری زاد، عبدالرسول مرتضوی، غلام‌حسین بروجردی، مرتضی قاسمی، حوریه فرج‌زاده طارانی، فاطمه سپهری و پوران ناظمی جزو بازداشت شده‌ها هستند.» برخی از این افراد بعدتر به صورت موقت آزاد شدند.

محمد نوری‌زاد، محمد مهدوی‌فر، عباس واحدیان شاهرودی، کمال جعفری، محمدحسین سپهری و رضا مهرگان از جمله امضا کنندگان بیانیه ۱۴ تن هستند که کماکان در بازداشت به سر می‌برند. فاطمه سپهری نیز از امضا کنندگان بیانیه ۱۴ نفره زنان داخل ایران (بیانیه دوم) است که همچنان در بازداشت است.

زرتشت احمدی راغب، محمد رضا بیات، کمال جعفری یزدی، سید هاشم خواستار، محمد حسین سپهری، گوهر عشقی، حوریه فرج زاده، محمد کریم بیگی، جواد لعل محمدی، محمد ملکی، محمد مهدویفر، رضا مهرگان، محمد نوریزاد و عباس واحدیان شاهرودی، ۱۴ نفری هستند که خردادماه امسال با امضای بیانیه ای مشترک خواستار عزل علی خامنه ای از رهبری شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید