سها مرتضایی، دانشجوی محروم از تحصیل با وثیقه از زندان آزاد شد

سها مرتضایی، دانشجوی محروم از تحصیل که از روز یک‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه در بازداشت به‌سر می‌برد،  با تأمین وثیقه و به صورت موقت از زندان قرچک شهرری آزاد شد.

کانون صنفی دانشجویان ایران با تایید این خبر در صفحه تلگرامی خود نوشته: سها مرتضایی پس از شصت و شش روز بازداشت غیرقانونی، نهایتا به قید وثیقه  ۵٠٠میلیون تومانی از زندان شهرری آزاد شد.

پرونده خانم مرتضایی در تاریخ ۱۷ دی ماه از شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران جهت رسیدگی ارجاع داده شده است.

این دانشجو از اول دی ماه بدلیل آنچه بی عدالتی و تبعیض از سوی وی عنوان شده بود، دست به اعتصاب غذا زده و روز یکشنبه ۲۲ دی ماه به اعتصاب غذای خود پایان داد.

خانم مرتضایی  در این رابطه و در نامه‌ای به بازپرس دادسرای اوین به ناعدالتی در پرونده خود اعتراض کرده و نوشته‌ بود: «وقتی منِ زندانی توان تامین وثیقه ندارم موظفید مرا به قید تعهد آزاد کنید. آنچه من اکنون شاهدش هستم همان بی عدالتی و تبعیضی است که برای آن زندانی شده ام. چون توان مالی تامین وثیقه را ندارم باید در زندان بمانم. در اعتراض به این روند ناعادلانه تا زمان تعیین تکلیف دست به اعتصاب غذا می زنم.»

گزارش شده است که این دانشجو در تاریخ ۱۰ دی ماه در دهمین روز اعتصاب خود، از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.

مقامات امنیتی در زمان بازادشت خانم مرتضایی با فشار به خانواده  تهدید کرده‌ بودند که او را «بیمارستان روانی» منتقل می‌کنند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این خصوص، رئیس حراست دانشگاه تهران پس از حضور مادر سها مرتضایی در جلسه دانشگاه تهران ضمن تهدید افزایش حکم سابق این دانشجوی ستاره دار از شش سال به ۸ سال و شش ماه، به مادر خانم مرتضایی می‌گوید که می‌تواند برگه‌ انتقال به «بیمارستان روانی» را امضا کند تا با انتقال به بیمارستان به او «شوک الکتریکی» داده شود تا «دست از این کارهایش بر دارد!»

سها مرتضایی، پیش از این از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده مجموعا به تحمل شش سال حبس تعزیری و دوسال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شد.

در اعتراضات آبان ماه خانم مرتضایی به همراه ده ها دانشجویی دیگر در شهرهای مختلف ایران  توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید