در دی ماه، دست کم ۱۹ نفر در زندان‌های ایران اعدام شدند

در دی‌ماه سال جاری، حکم اعدام دست کم ۱۹ زندانی که همگی به اتهام “قتل عمد” به اعدام محکوم شده بودند، در زندان‌های سیرجان (کهن‌شهر)، زندان رجایی شهر کرج، زندان مرکزی زنجان، زندان مرکزی ارومیه، زندان مرکزی مشهد، زندان بروجرد و زندان مرکزی شیراز به اجرا در آمده است.

بر اساس این گزارش اکثر اعدام‌های صورت گرفته، به مانند ماه‌ها و سالیان گذشته از سوی مقامات و یا در رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام نشده و بیشتر این آمارها با تلاش سازمان های حقوق بشری گردآوری و منتشر شده است.

بیشترین اعدام‌های صورت گرفته در ایران به مانند ماه‌های گذشته مربوط به قتل عمد بوده است. به گزارش سایت سازمان حقوق بشر ایران، علت صدور حکم اعدام برای قتل عمد در ایران عدم درجه‌بندی این نوع قتل است. به این ترتیب هر نوع قتلی فارغ از شدت و انگیزه متهم به حکم اعدام ختم می‌شود.

روز چهارشنبه ۴ دی‌ماه اعدام دست کم چهار زندانی در در زندان‌های ایران

در روز چهارشنبه ۴ دی‌ماه ۱۳۹۸، دست کم ۴ زندانی در زندان‌های: سیرجان (کهن شهر)، رجایی شهر کرج و زندان مرکزی زنجان اعدام شدند.

بنا به گزارش رکنا، «م. الف» متهم به «۳ فقره قتل» پس از ده سال تعقیب در سال ۱۳۹۴ بازداشت و محکوم به قصاص نفس شده بود. در روز چهارشنبه ۴ دی‌ماه ۱۳۹۸، در زندان سیرجان (کهن‌شهر) حکم قصاص این زندانی به اجرا در آمد.

سازمان حقوق بشر ایران، گزارش کرده است که دست کم سه نفر در صبح روز دوشنبه ۲ دی‌ماه ۱۳۹۸، جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی در زندان رجایی شهر کرج منتقل شده و دست کم دو نفر از این افراد حکمشان در روز چهارشنبه ۴ دی‌ماه ۱۳۹۸، به اجرا درآمد. فریبرز گودرزی یکی از این اعدام شدگان است که از بند ۱۰ این زندان احراز هویت شده است. از هویت زندانی دوم اطلاعاتی در دست نیست.

همچنین به گزارشی دیگر در روز چهارشنبه ۴ دی‌ماه سال جاری، حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی زنجان به اجرا در‌آمد. این زندانی به نام محمد‌علی آرامش، ۳۵ ساله و اهل ابهر، به اتهام قتل عمد از سال ۱۳۹۵ در زندان به سر می‌برد. این زندانی که پس از صدور حکم به زندان ابهر منتقل شده بود، حدودا ۸ ماه پیش برای اجرای حکم اعدام به زندان زنجان بازگردانده شد. در پرونده محمدعلی آرامش فرد دیگری نیز به همکاری با او پرداخته بود که به اتهام «معاونت در قتل» به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

روز چهارشنبه ۱۱ دی‌ماه اجرای حکم اعدام ۸ زندانی در زندان رجایی شهر کرج

در صبح روز یک‌شنبه ۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، یک گروه ۱۲ نفری از زندانیان به سلول انفرادی در زندان رجایی کرج منتقل شدند که حکم ۸ نفر از این افراد در تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۸، به اجرا در آمد. تمامی این افراد متهم به قتل عمد بودند.

دو تن از این زندانیان به نام‌های حسین غلامی، ۲۸ ساله و سامان دوستی، ۳۰ ساله در نزاع خیابانی مرتکب قتل شده بودند. حسین غلامی در طی ۳ سال زندانی بودن ارتکاب این قتل را انکار کرده بود. منبع مطلعی که شاهد صحنه اعدام بود گفت: «شاکی حسین غلامی پیشونیش را بوسید و گفت اگه اشتباه کردم اون دنیا پاسخگو هستم و بعد میگه یا هو، من نماینده خدا هستم الان و دستگیره اعدام را میکشه».

از هویت دیگر زندانیانی که در این روز حکم قصاص آن‌ها به اجرا درآمده اطلاعاتی در دسترس نیست. همچنین رسانه‌های داخلی ایران و مقامات رسمی هیچگونه اعلانی در این باره نداده‌اند.

روز یکشنبه ۲۲ دی‌ماه اعدام زندانی متهم به «قتل عمد» در زندان مرکزی مشهد

بنا به گزارش رکنا، در تاریخ یکشنبه ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۸، «امید. د»، ۲۲ ساله به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده و در زندان مرکزی مشهد وکیل آباد حکم او به اجرا درآمده است. بر اساس این گزارش، “این پسر ۲۲ ساله، مهر ماه سال ۱۳۹۳ با همدستی زن ۲۴ ساله‌ای، شوهر وی را به قتل رسانده بود.”

روز سه‌شنبه ۲۴ دی‌ماه سال جاری اجرای حکم اعدام دو زندانی

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی و بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز سه‌شنبه ۲۴ دی‌ماه ۱۳۹۸، حکم قصاص نفس یک زن که متهم به «قتل عمد» بود در زندان مرکزی شیراز (عادل آباد) به اجرا در‌آمد.

یک منبع مطلع در خصوص ملیحه حاجی‌حسنی، زندانی ۲۹ ساله، فرزند شهاب، گفت: «ملیحه به اتهام قتل نامزدش بازداشت شد و از سال ۹۵ در زندان بود». خبر اعدام ملیحه حاجی‌حسنی نیز از سوی مقامات رسمی و رسانه‌های داخلی ایران تاکنون اعلان نشده است.

به گزارشی دیگر، هویت دیگر زندانی که در این روز حکم اجرای او در زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمد اعلان نشده است. به گزارش روزنامه خراسان، این متهم ۵۰ ساله به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود. در این گزارش آمده که “این زندانی به اتهام «قتل» دختر دایی خود در مرداد ۱۳۹۳ بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.”

روز چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه اعدام دو زندانی در زندان مرکزی ارومیه

حکم قصاص نفس (اعدام) دو برادر به اتهام «قتل عمد» در تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، در زندان مرکزی ارومیه (دریا) به اجرا درآمد. داریوش درویش‌پور و دانش درویش‌پور نام این دو زندانی برادر است که اعدام آنها از سوی هیچ یک از مقامات رسمی و یا رسانه‌های داخلی ایران اعلان نشده است.

منبعی مطلع در خصوص این زندانیان به سازمان حقوق بشر ایران گفته بود: «اینا سه تا برادر بودن که یکیش سنش زیاد بوده، او را دیروز برگرداندند به بند و دو برادر دیگر را اعدام کردند. این‌ها بخاطر آبیاری زمین درگیری پیدا می‌کنند و دو نفر را به قتل می‌رسانندد».

روز پنج‌شنبه ۲۶ دی‌ماه اجرای حکم اعدام دو زندانی در بروجرد

صبح روز پنج‌شنبه ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۸، دو زندانی متهم به «قتل عمد» و محکوم به قصاص نفس در محوطه زندان بروجرد (لرستان) اعدام شدند. یکی از این زندانیان حشمت شیخانی، ۳۱ ساله بود و اما از هویت زندانی دوم اطلاعاتی در دسترس نیست. اعدام این دو زندانی همچون بسیاری دیگر از اعدام‌هایی که در زندان‌های ایران صورت می‌گیرد از سوی مقامات ایران و یا رسانه‌های داخلی ایران اعلان نشده است.

به گزارش یک منبع مطلع در این خصوص: «حشمت شیخانی سال ۱۳۹۴ به اتهام قتل خواستگار خواهرش بازداشت شد. او ابتدا فکر می‌کرد که خواستگار خواهرش به وی تجاوز کرده، ولی بعدا به این نتیجه رسید که چنین چیزی نبوده است.»

مطلب مرتبط:

در آذرماه، دست کم ۲۶ نفر در زندان های ایران اعدام شدند

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید