“رهایی از بند پدر حقوق بشر کردستان را خواستار شویم”

«محمدصدیق کبودوند» روزنامه‌نگار، مدافع حقوق بشر و بنیان‌گذار برجسته «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» است. این سازمان در نهمین سال از بازداشت خودسرانه و غیرقانونی او اطلاعیه‌ای منتشر کرده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سازمان متبوع این “پدر حقوق بشر کردستان” در اطلاعیه‌ای مطبوعاتی خواستار اعتراض به ادامه حبس او شده و نوشته: “سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان هم‌صدا با خانواده ایشان، از همه فعالان مدنی و حقوق بشری و سیاسی و همه سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری، مدنی، سیاسی و اجتماعی درخواست می‌نماید، حبس غیرقانونی کبودوند را از یاد نبرند و با مشارکت در این هم‌صدایی با اعتراض به ادامه حبس وی رهایی از بند پدر حقوق بشر کردستان را به طور جدی خواستار شوند.”

«محمد صدیق کبودوند» دبیر «سازمان حقوق بشر کردستان» (۱۳۸۴) و مدیرمسوول هفته‌نامه «پیام مردم» (۱۳۸۲)، در یک‌شنبه ۱۰ تیرماه ۱۳۸۶، توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی بازداشت شد.

او یک سال بعد در دادگاه انقلاب تهران در دو پرونده به اتهام‌های “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق تشکیل سازمان حقوق بشر کردستان و فعالیت در آن”، “تبلیغ علیه نظام”، “انتشار کتاب غیرقانونی” به “تحمل یک سال حبس”، “محرومیت از فعالیت روزنامه‌نگاری”، “لغو امتیاز و جلوگیری از انتشار نشریه پیام مردم” و “حبس قطعی ۱۰ سال”، در مجموع به تحمل ۱۱ سال حبس محکوم شد.

او در سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۷ (۲۰ ژانویه ۲۰۰۹) جایزه «هملن/همت» (که به نویسندگان تحت آزار و اذیت تعلق می‌گیرد) را از سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» دریافت کرد.

“پدر حقوق بشر کردستان” همچنین در سال ۲۰۰۹ و در مراسم «جوایز مطبوعات بریتانیا»، به عنوان “روزنامه‌نگار بین‌المللی سال” برگزیده شد.

این روزنامه‌نگار زندانی کُرد هم‌اکنون در «زندان اوین» دوران حبس خود را می‌گذراند.

نسخه کامل اطلاعیه مطبوعاتی «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» که در وب‌سایت رسمی آن منتشر شده را در پی می‌خوانید.

دهم تیر مصادف با بازداشت خودسرانه و حبس غیرقانونی آقای محمدصدیق کبودوند رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در ۹ سال پیش می‌باشد.

محمدصدیق کبودوند که فعالیت‌های مدنی و حقوق بشری و مسالمت‌خواهانه وی از سوی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و سپاه پاسداران مورد تعقیب قضایی و کنترل قرار گرفته و پرونده‌هایی در مراجع قضایی کردستان و آذربایجان و تهران برعلیه وی افتتاح گردیده، حداقل از ۴ پرونده منجر به صدور رای با اتهام‌هایی از قبیل فعالیت تبلیغی علیه نظام، انتشار کتاب غیرقانونی، تشویش و تحریک افکار عمومی و تشکیل و اداره سازمان حقوق بشر کردستان، در ۲ پرونده آن به ترتیب به حبس یک سال، محرومیت از فعالیت روزنامه‌نگاری، لغو امتیاز و جلوگیری از انتشار نشریه قانونی متعلق به ایشان و حبس قطعی ۱۰ سال بابت اداره و مدیریت سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان محکوم گردیده است و از ۹۸ ماه پیش در زندان به سر می‌برد که تنها در صورت تجمیع پرونده‌ها پس از تحمل ۱۲۶ ماه حبس از زندان رها خواهد شد.

آقای کبودوند که از ابتدا حبس و محکومیت‌های مذکور به ویژه حبس بابت مدیریت سازمان حقوق بشر را غیرقانونی اعلام نموده و هم‌صدا با ظالمانه تلقی نمودن این حبس توسط خانواده ایشان، اغلب سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی و از جمله گروه تحقیقات ملل متحد نیز زندانی شدن کبودوند را خودسرانه و غیرقانونی اعلام و طی سالیان گذشته بارها آزادی ایشان را خواستار شده‌اند. آقای کبودوند و خانواده ایشان طی مدت حبس سه هزار روزه، رنج‌های فراوانی متحمل گردیده‌اند به ویژه آن که موضوع بیماری صعب‌العلاج فرزند وی بر این رنج‌ها و نگرانی‌ها افزوده است.

کبودوند که امروز به عنوان بنیانگذار و پدر حقوق بشر کردستان از سرآمدان حقوق بشر در ایران شناخته می‌شود، به دلیل دفاع از حقوق بشر و دفاع از حقوق اقلیت‌ها و مردم کُرد در غیرقانونی‌ترین و ناعادلانه‌ترین محکومیت، نزدیک به یک‌صد ماه است از آزادی و فعالیت محروم شده است.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان هم‌صدا با خانواده ایشان، از همه فعالان مدنی و حقوق بشری و سیاسی و همه سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری، مدنی، سیاسی و اجتماعی درخواست می‌نماید حبس غیرقانونی کبودوند را از یاد نبرند و با مشارکت در این هم‌صدایی با اعتراض به ادامه حبس وی رهایی از بند پدر حقوق بشر کردستان را به طور جدی خواستار شوند.

تهران ۹ تیرماه ۱۳۹۴/ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید