ارائه دادخواست اعتراضی قطع بیمه پناهجویان در ترکیه به کمیساریای عالی پناهندگان و مجامع حقوق بشری

اداره مهاجرت در ترکیه که وظیفه رسیدگی به پرونده‌های پناهندگان و پناهجویان را در اختیار گرفته، بیمه درمانی بسیاری از شهروندان اهل ایران و افغانستان را قطع کرده‌است.

خانواده‌های بسیاری هستند که نیاز به درمان فوری و خدمات پزشکی دارند، اما قطع بیمه پناهجویان منجر به آسیب روانی و فشار روحی مضاعف خصوصا به خانواده‌های کم بضاعت شده‌است. از طرف دیگر بیماری و حادثه خبر نمی‌کند و پناهجویانی بوده‌اند که بیمار شده یا نیاز فوری به خدمات پزشکی پیدا کرده‌اند و با قطع شدن بیمه‌ها به شدت دچار مشکل شده‌اند.

مشکلات پناهجویان در ترکیه به اینجا ختم نمی‌شود: «عدم اجازه خروج از شهر و عدم صدور مجوز کار و توقف در روند رسیدگی به پرونده‌های پناهندگان برای اعزام به کشور سوم، وضعیت را برای آن‌ها بغرنج‌تر کرده‌است.»

شماری از پناهجویان با ارائه یک دادخواست از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، نهادهای بین‌المللی، مجامع و رسانه‌های حقوق بشری خواسته‌اند نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نبوده و با فشار بر اداره مهاجرت و دولت ترکیه این حق ابتدایی به آن‌ها بازگرداند.

تا این لحظه (۱۲ مارس ۲۰۲۰) افزون بر ۶هزار و ۲۰۰ نفر از پناهجویان، فعالان حقوق بشر و شهروندانی از سراسر دنیا خواستار حمایت از پناهندگان ترکیه برای تمدید بیمه‌های درمانی آن‌ها شده‌اند. (جمع آوری امضا در وبسایت دادخواست کماکان ادامه دارد.)

نسخه‌ای از این دادخواست برای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ترکیه و شعب مرتبط ارسال شده. هم‌زمان رونوشت‌های دیگری از این دادخواهی جهت جلب توجه مجامع بین‌المللی و افکار عمومی به مقامات دولت‌های اروپایی، نهادهای حقوق بشری و رسانه‌های عمومی ارسال شده‌است.

برای دانلود فایل پی‌دی‌اف اینجا کلیک کنید.

متن دادخواست در آدرس زیر آمده‌است:

https://www.daadkhast.org/petition/34389/

 

To: UNHCR and European governments

Subject: Health Coverage for Refugees in Turkey

From: Iranian Refugees and Asylum Seekers in Turkey

According to reports from Turkey, the Turkish Immigration Offices have canceled the health insurance for Iranian refugees and asylum seekers residing in the country. This has caused concerns among them.

Some Iranian refugees have reported to the Campaign to Defend Political and Civil Prisoners that their health insurance has been canceled. According to some sources:

‘Turkish Immigration Offices can now put pressure on asylum seekers in violation of their basic human rights.’

The United Nations has delegated some of its support for refugees to the Turkish Government. The UN has not given a convincing response to the refugees concerns.

We, the undersigned, urge all international organizations and the media to voice their concerns with human rights organizations and other authorities, including the UNHCR and the European Governments.

We also urge the (UNHCR) to act in support of the refugees.

 

به قطع بیمه پناهجویان در ترکیه رسیدگی کنید:

گزارش‌ها از ترکیه حاکی‌ست که بیمه درمانی پناهجویان و پناهندگان ایرانی ساکن این کشور از سوی اداره مهاجرت شهرهای محل سکونت آن‌ها قطع شده ‌است.

اداره مهاجرت که وظیفه رسیدگی به پرونده‌های پناهجویان را در دست دارد، پیش از این در موارد معدودی بیمه برخی افراد را که به ظن خودشان بضاعت مالی داشتند قطع می‌کرد، اما این بار خبر رسیده که «بیمه درمانی بیشتر پناهجویان قطع شده یا دیگر تمدید نشده ‌است.»

این موضوع منجر به بروز نگرانی‌های زیادی در میان پناهجویان، به خصوص آن‌هایی شده‌ است که در خانواده خود بیمار دارند یا وضعیت مالی خوبی ندارند.

برخی پناهجویان ایرانی به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی خبر داده‌اند که بیمه درمانی‌شان که پیش‌تر جزو خدمات درمانی-بهداشتی آن‌ها محسوب می‌شده، پس از مراجعه به اداره مهاجرت برای تمدید اوراق هویتی و کارت شناسایی (کیملیک) قطع شده‌ است.

سازمان ملل متحد در ترکیه بخش زیادی از وظایف خود از قبیل ثبت‌نام، رسیدگی به پرونده‌ها، مصاحبه‌ها و … را به اداره مهاجرت شهرهای مختلف ترکیه واگذار کرده. موضوعی که به گفته فعالان حقوق پناهجویی به رفتارهای سلیقه‌ای و تضییع حقوق ابتدایی پناهجویان از جمله قطع بیمه درمانی منجر شده‌ است.

سازمان ملل متحد در پاسخ به پیگیری‌های صورت گرفته پناهندگان، تا این لحظه پاسخی قانع کننده نداده ‌است. از سوی دیگر منابع کمپین تایید کرده‌اند «اداره‌های “آسام” که شعبه‌های وابسته به سازمان ملل در ترکیه هستند نیز در پیگیری‌های به عمل آمده مسئولیت این تصمیم را به اداره مهاجرت شهرهای ترکیه واگذار کرده‌‌اند.»

منابع مطلع به کمپین گفته‌اند: «اداره مهاجرت هر شهر در شرایط کنونی این امکان را دارد که با توجه به قدرتش، پناهجویان را تحت فشار بگذارد یا تغییراتی را با توجه به منفعت کشور خود از نظر سیاسی-اقتصادی یا دلایل امنیتی در روند رسیدگی به پرونده‌های پناهجویان اعمال کند، در حالی که این تغییرات می‌تواند منجر به نقض اساسی حقوق اولیه هر انسانی شود؛ خصوصا که پناهجو و در کشوری غریب باشد.»

پیش‌ از این بارها از طرف فعالان حقوق پناهجویی هشدار داده ‌‌شده ‌بود که از وقتی دولت ترکیه در روند رسیدگی به پرونده‌های پناهجویان صاحب صلاحیت شده، فشار بر پناهندگان افزایش یافته و حتی در پاره‌ای از موارد، به اخراج پناهجویان یا صدور حکم ترک خاک انجامیده ‌است.

در این وضعیت اگر پناهجویی به هر دلیل دچار مشکل شود، سازمان ملل دیگر پاسخگوی نیازهای او نیست و در نهایت اداره مهاجرت با اختیاراتی که دارد می‌تواند در خصوص فرد پناهجو تصمیم‌گیری کند.

ارائه بیمه درمانی و استفاده از خدمات درمانی-بهداشتی در مراکز دولتی تا پیش از این موضوع از جمله مواردی بود که پناهجویان از آن بهره می‌بردند، اما به گفته فعالان حقوق پناهجویی در ترکیه بیمه درمانی پناهندگان و پناهجویان ایرانی و افغانستانی ساکن این کشور طی هفته‌های اخیر در بیشتر شهرها قطع شده ‌است.

پناهندگان و پناهجویان ایرانی ساکن ترکیه با امضای این دادخواست، از همه نهادها و رسانه‌های بین‌المللی می‌خواهند صدای آن‌ها را به مجامع حقوق بشری و مقامات دیگر کشورها برسانند.

آن‌ها همچنین از سازمان ملل متحد (UNHCR) می‌خواهند نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نباشد و وارد عمل شود.

گزارش: «داریوش عدیم»

مطالب مرتبط:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید