قتل یک کودک-مجرم به دست لباس شخصی ها در زندان

دانیال زین العابدینی، کودک-مجرم محکوم به اعدام در زندان، با ضرب و جرح ماموران به قتل رسید. جسد او روز پنج‌شنبه ۱۴ فروردین به خانواده‌اش تحویل داده شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، درپی شورش زندانیان در زندان مهاباد که روز یک‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ روی داد، دانیال زین‌العابدینی و چندین زندانی دیگر با اتهام دست‌داشتن در اعتراض، به سلول‌های انفرادی منتقل شدند. دانیال زین‌العابدینی پس از ضرب و جرح شدید به دست ماموران زندان مهاباد، به زندان میاندواب تبعید شد و در آنجا بار دیگر هدف ضرب و جرح قرار گرفت. روز پنج‌شنبه ۱۴ فروردین، با خانواده این زندانی تماس گرفتند و درگذشت او را اطلاع دادند. بر روی جسد این زندانی، آثار ضرب و جراحت دیده می‌شود.

یکی از نزدیکان دانیال زین‌العابدینی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «شبی که شورش شده بود، زندانیان می‌خواستند از ترس کرونا فرار کنند و نیروهای بومی وابسته به سپاه که ما به آنها جاش می‌گوییم، برای سرکوب زندانیان آمدند. نیروهایی که برای سرکوب آمدند همه لباس شخصی‌های محلی بودند و نه نظامی. پس از سرکوب زندانیان، ماموران زندان، دانیال را از بند ۶ و هم پرونده‌اش را از بند ۴ به انفرادی منتقل کردند و تا دم دم‌های صبح کتک زدند. ساعت ۸ صبح دوشنبه ۱۱ فروردین هم، آنها را با یک ماشین ون، از زندان مهاباد به زندان میاندوآب منتقل کردند.»

این منبع در ادامه گفت: «ساعت ۱ بامداد سه‌شنبه ۱۲ فروردین، دانیال با خانه تماس گرفت و گفت که در زندان میاندوآب است و تا دم مرگ کتک خورده است. می‌گفت بیایید و نجاتم دهید. ولی به دلیل کرونا، جاده‌ها بسته بود و خانواده نتوانست [برای شکایت قضایی] به میاندوآب برود. ساعت ۹ صبح امروز [پنج‌شنبه ۱۴ فروردین] از زندان میاندوآب با ما تماس گرفتند که بیایید جسد را تحویل بگیرید. وقتی جسد را تحویل گرفتیم و لباس‌هایش را درآوردیم، تمام بدنش کبود بود و شکمش جای بخیه داشت. با این‌حال پزشکی قانونی علت مرگ را خودکشی اعلام کرده است. پدر دانیال هم با دیدن این صحنه‌ها سکته کرد و اکنون در بیمارستان است.»

این منبع همچنین گفت: «یک هم پرونده دانیال هم به علت ضرب و شتم شدید، اکنون در بیمارستان میاندوآب بستری است و احتمال مرگ او نیز وجود دارد.»

سیددانیال زین العابدین، فرزند سیدرضا، متولد ۱۹ مرداد ماه ۱۳۷۹ است و به اتهام قتلی که در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۶ اتفاق افتاده بود، بازداشت و به اعدام محکوم شد.

حکم اعدام دانیال زین العابدین پیشتر در تاریخ ۱۹ مرداد ماه ۱۳۹۷ در دادگاه کیفری یک مهاباد صادر شد و کمی بعد در شعبه ۳۷ دیوان عالی کشور به تایید رسید.

پیمان‌نامه حقوق کودک که ایران نیز از امضا کنندگان آن به شمار می‌رود به صراحت بیان می‌کند که اعمال مجازات اعدام و محکومیت‌های طولانی مدت در مورد کودکان نباید اعمال شود. با این حال، در سال ۲۰۱۹ دستکم چهار کودک-مجرم در زندان‌های ایران اعدام شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید