بحران کرونا؛ هشدار چهار نهاد بین‌المللی در مورد وضعیت مهاجران، پناهجویان و آوارگان

چهار نهاد عمده بین‌المللی در مورد «خطرات فزاینده» ناشی از شیوع ویروس کرونا برای مهاجران، پناهجویان، کسانی که به اجبار محل زندگی خود را ترک کرده‌اند و افراد بدون تابعیت، هشدار داده‌اند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، سازمان بین‌المللی مهاجرت، سازمان جهانی بهداشت و نهاد ارشد ملل متحد در امور پناهجویان، می‌گویند سه چهارم کل پناهجویان و بسیاری از مهاجران در کشورهای در حال توسعه حضور دارند. کشورهایی که خدمات درمانی در آن‌ها در حال حاضر هم با چالش و مشکلات مختلف روبه‌رو است.

این چهار نهاد در بیانیه مطبوعاتی مشترک خود که بخش‌هایی از آن در رادیو فردا منتشر شده، تاکید کرده‌اند که پناهجویان و مهاجران به‌طور ناعادلانه‌ای هدف انگ‌ خوردن، تبعیض و جدا نگه داشته‌شدن از دیگران قرار دارند. آن‌هم در شرایطی که مقابله با ویروس تنها با یک رویکرد فراگیر و در عین حمایت از حق انسان‌ها برای زندگی و سلامت، شدنی‌ست.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، سازمان بین‌المللی مهاجرت، سازمان جهانی بهداشت و نهاد ارشد ملل متحد در امور پناهجویان از دولت‌های مختلف خواسته‌اند «تمام آن‌چه لازم است» را برای حفاظت از جان انسان‌ها انجام دهند، خدمات بهداشتی برابر با دیگران در اختیار مهاجران و پناهجویان قرار دهند، و دسترسی آن‌ها به تست کرونا و درمان در صورت بیماری را ممکن سازند.

این بیانیه در روزی منتشر شده که دبیرکل سازمان ملل نیز در مورد وضعیت شهروندان در کشورهای در حال توسعه و پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا بر افرادی که در معرض خطر هستند، هشدار داده‌است.

آنتونیو گوترش از فقدان یک بسته کمکی برای کشورهای در حال توسعه انتقاد کرده و هشدار داده باید بر کسانی تمرکز کرد که بیشترین آسیب را از شیوع کرونا و پیامدهای آن خواهند دید.

پیش‌تر نیز ۳۰ نهاد حقوق بشری نسبت به قطع بیمه پناهجویان در ترکیه هشدار داده و از سازمان ملل متحد و مسئولان مربوط و همچنین سازمان بهداشت جهانی خواستند که پیگیر وضعیت پناهجویان باشد.

مطلب مرتبط:

بیانیه مشترک ۳۰ نهاد حقوق بشری در اعتراض به قطع بیمه پناهجویان در ترکیه خطاب به دبیر کل سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید