خبات دهدار زندانی سیاسی آزاد شد

خبات دهدار، زندانی سیاسی، روز یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹، از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خبات دهدار که در سال ۱۳۹۵ توسط دادگاه عمومی سنندج به پنج سال و سه ماه زندان محکوم شده بود، به دنبال اعلام عفو جدید قوه قضاییه به مناسبت به عید نوروز از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

«خبات دهدار»، فعال سیاسی اهل سنندج در سال ۸۹ پس از ۸ سال عضویت در حزب کومله و دریافت امان‌نامه به ایران بازگشت. وی در تاریخ ۱۱ اسفندماه ۱۳۸۹ از سوی دادگاه انقلاب سنندج به اتهام«عضویت در کومله» ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شد. همچنین در تاریخ ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۴ یعنی در آخرین روز پایان حکم حبس تعلیقی‌اش از سوی نیروهای امنیتی مجدداً بازداشت و به مدت ۲۰ روز تحت بازجویی قرار گرفت.

وی پس از مدتی در پرونده‌ای دیگر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۳ ماه و ۱۰ روز حبس محکوم و حکم حبس تعلیقی پیشتر وی نیز به حکم حبس تعزیری تبدیل شد. این زندانی سیاسی در ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ جهت اجرای حکم به زندان سنندج منتقل شد و در این مدت از حق اعزام به مرخصی محروم بوده است.

«خبات دهدار» در ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۴ دقیقاً پنج سال پس از ابلاغ حکم تعلیقی، در آخرین روز پایان حکم به اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شد. گفته می‌شود که نیروهای امنیتی با این کار قصد داشتند که حکم پنج سال حبس تعلیقی او را اجرایی کنند. او چند هفته بعد به قید وثیقه آزاد شد، اما دستگاه قضائی وی را به سه ماه و ۱۰ روز حبس محکوم کرد. در نتیجه حکم پنج سال حبس تعلیقی او نیز صورت اجرایی پیدا کرد.

«خبات دهدار» اوایل سال ۱۳۹۵ توسط شعبه‌ ۱۰۴ دادگاه عمومی سنندج به اتهام «عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف نظام» به پنج سال و سه ماه زندان محکوم شده و روز ۲۳ خرداد همان سال برای تحمل حبس به زندان مرکزی سنندج منتقل شد. این فعال کارگری نخستین بار در سال ۱۳۹۴ بازداشت و پس از ۱۷ روز بازداشت موقت در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج با سپردن وثیقه  ۲۰۰ میلیون تومانی و به صورت موقت آزاد شده بود.

 

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید