صدور ۵۲۶ سال حکم زندان و ۱۰ حکم اعدام در سه ماه اول سال ۲۰۲۰

«اطلس زندان‌های ایران» با انتشار آماری اعلام کرد؛ ۵۲۶ سال حکم زندان و ۱۰ حکم اعدام، در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰، توسط قوه قضاییه صادر شده‌است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «اطلس زندان‌های ایران» در تازه‌ترین آماری که با بررسی پرونده های سیاسی ایران ارائه داده است، اعلام کرد:” مقامات قضایی جمهوری اسلامی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰، به دلایل سیاسی، ۵۲۶ سال حکم زندان و ۱۰ حکم اعدام صادر کرده‌اند.”

هچنین طبق تحقیقات «گروه اطلس زندان‌های ایران»، جمهوری اسلامی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰، به دلایل سیاسی برای ۱۴۷ تن از شهروندان حکم صادر کرده، ۳۸ نفر را برای اجرای حکم به زندان فرستاده و ۳۵ نفر را بیش از دو هفته بازداشت کرده است.

این گروه در بخشی از این تحقیق اشاره کرده است که:” این واقعیت که تعداد کسانی که برای ایشان حکم صادر شده، چهار برابر تعداد کسانی است که بیش از دو هفته بازداشت شده‌اند، نشان می‌دهد که دستگاه قضائی مشغول بررسی پرونده‌های فصل‌های گذشته، به خصوص اعتراضات آبان ۹۸ است و به سرعت در حال صدور احکام سیاسی است. در حالی که به سبب سرکوب وسیع جامعه ایران در سال ۲۰۱۹، فعالیت‌های آشکار کم‌تر شده و به همین دلیل به ازای هر چهار حکم صادر شده، تنها یک دستگیری وجود داشته است.”

«گروه اطلس زندان‌های ایران» در ادامه افزوده است:”جمهوری اسلامی در این سه ماه سه تن از معترضین ناآرامی‌های آبان ۹۸ را که در دهه ۲۰ زندگی خود هستند در مرحله بدوی به اعدام محکوم کرده است. ابوالقاسم صلواتی، قاضی بدنام حکومت ایران، این اعدام‌ها را صادر کرده است. بر پایه داده‌های اطلس، دست کم ۲۶ درصد پرونده‌های سیاسی دادگاه انقلاب تهران، به او سپرده شده است. جمهوری اسلامی همچنین حکم اعدام هفت تن از متهمین به عضویت در یک گروه تندروی سلفی را تایید کرده است. اطلس به طور کلی پرونده‌های افرادی را که متهم به هدف قرار دادن مردم عادی هستند یا با سخنان‌شان علیه گروه‌های انسانی نفرت‌پراکنی می‌کنند ثبت نمی‌کند؛ اما نشانه‌های زیادی وجود دارد که پرونده این هفت تن را با ابهام روبرو کرده است. علاوه بر الگوی همیشگی و تقریبا ثابت خودداری حکومت از برگزاری دادگانه عادلانه، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد که دستگاه امنیتی در غرب ایران، به اعدام این هفت تن علاقمند است.”

 

 

 

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید