زندان تهران بزرگ (فشافویه)، اسامی زندانیان سیاسی و عقیدتی تیپ ۵ در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹

دست‌کم ۲۵ زندانی سیاسی و عقیدتی در تیپ ۵ زندان تهران بزرگ (فشافویه) محبوس می باشند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طبق آخرین آمار رسیده به کمپین، تا اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، دست‌کم ۲۵ زندانی سیاسی و عقیدتی در تیپ ۵ زندان تهران بزرگ (فشافویه) حضور دارند. در اصل هدف از ساخت این زندان که از آن به عنوان بزرگترین زندان ایران نام برده می‌شود و به «زندان حسن آباد قم» نیز معروف است، اردوگاهی ویژه برای محکومان مواد مخدر بود که این گروه را از سایر زندانیان زندان‌های استان تهران و استان‌های همجوار جدا کند اما در حال حاضر، بسیاری از زندانیان عقیدتی و سیاسی برای تنبیه به این زندان فرستاده می‌شوند.

ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ یا زندان فشافویه یا زندان حسن‌آباد فشافویه تهران، یک زندان حدود ۳۲ کیلومتری جنوب تهران است.مساحت کل این زندان ۱۱۰ هکتار است و اردوگاه محکومان مواد مخدر ۷۰ هزار مترمربع زیربنا دارد، زندان دارای ۳۸ سوله می‌باشد که ۲۶ سوله آن شامل ۲۴ اندرزگاه ۳۰۰ نفره است و ۱۲ سوله نیز به بخش پشتیبانی و حفاظت اختصاص دارد. این زندان گنجایش ۱۵ هزار نفر را دارد.برای ساخت این اردوگاه که از آن به عنوان بزرگترین زندان ایران نام برده می‌شود، حدود ۱۵ سال زمان صرف شده‌ است.

وضعیت نگهداری زندانیان در این زندان بسیار اسفبار می باشد به گونه ای که «نادر فتوره چی» مترجم و کنشگر مدنی، پس از گذراندن یک شبانه روز در زندان فشافویه، طی گزارشی از «جهنم» یا همان زندان فشافویه نوشت: «بیش از ۵۰ درصد زندانیان قرنطینه معتادان تزریقی و کارتن‌خواب هستند که توان ایستادن روی پا ندارند و به جای انتقال به زندان باید به بیمارستان منتقل شوند. با معتادان، سرقتی‌ها، «کر و کثیف‌ها» و افغان‌ها به معنای دقیق کلمه در بدو امر مثل «حیوان» و «احشام» برخورد می‌شود.»

براساس آیین‌نامه سازمان زندانهای ایران، زندانیان جرایم مختلف باید تفکیک شوند و زندانیان عقیدتی، سیاسی از زندانیان جرایم عادی جدا شوند. اما این موضوع در این زندان نقض می‌شود. بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی  برای تنبیه به این زندان فرستاده می‌شوند. «علیرضا شیر محمدعلی»، زندانی سیاسی در زندان فشافویه تهران با ۳۰ ضربه چاقو به قتل رسید.

اسامی زندانیان سیاسی و عقیدتی تیپ ۵ زندان تهران بزرگ (فشافویه) در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، به این شرح می باشد:

۱-سهیل عربی
۲-محمد حبیبی
۳-ناصر فهیمی
۴-سهیل علی پناه
۵-سیامک مقیمی
۶-کیانوش ولی الهی
۷-مرتضی بخشی زایی
۸-پویا قبادی
۹-مسعود زاد خاک
۱۰-ابوالفضل مقصودی
۱۱-مجید سوزنچی
۱۲-محمد حجازی فر
۱۳-اریا حامدی راد
۱۴-ایمان دارایی
۱۵-محمد ادم
۱۶-کورش باقری
۱۷-حسین میرین بیکلو
۱۸-پویا پورمند
۱۹-وحید حسنی
۲۰-پویا گذر آبادی
۲۱-سید حسین لواسانی
۲۲-مرتضی پاک پور
۲۳-محمد پاک پور
۲۴-مهدی نقدی
۲۵-امین جوادی

این زندانیان به دلایل داشتن گرایشات و فعالیتهای سیاسی و عقیدتی مانند: احترام به عقاید دیگران، حمایت از حقوق بشر، حمایت از آزادی بیان، حمایت از آزادی های اجتماعی، افشاگری های متعدد علیه حکومت ایران ، مخالفت با (سرکوب، خفقان، زندان، اعدام) و …در شرایط زیستی بسیار نامساعدی در زندان به سر می برند که در حال حاضر با شیوع و گسترش پاندمی کرونا در زندان، شرایط بسیار اسفبارتر از پیش شده است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید