اعتراضات ترک‌های ایران علیه ارمنستان؛ گزارشی از آخرین وضعیت بازداشت شدگان در تجمعات

به دنبال فراخوانی که در اواخر تیرماه امسال توسط فعالان ترک صادر شده بود در برخی از شهرهای ترک نشین ایران اعتراضات علیه حمله ارتش ارمنستان به مواضع و خاک جمهوری آذربایجان شکل گرفت. در پی این اعتراضات، شماری از فعالان ترک بازداشت شدند. این گزارش به شرح آخرین وضعیت بازداشت شدگان این اعتراضات می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،‌ طی روزهای ۱۲ و ۱۳ ژوئیه مجموعا چهار سرباز جمهوری آذربایجان توسط ارتش ارمنستان در گلوله‌باران مرزی نزدیک منطقه تاووش کشته شدند؛ همچنین در این درگیری‌ها، دو سرباز ارمنستان و پنج سرباز آذربایجانی دیگر نیز زخمی شدند.

به دنبال این موضوع، فعالان ترک در ایران روز پنجشنبه ۲۶تیر ۱۳۹۹ این اقدام ارتش ارمنستان را به «تجاوز به خاک جمهوری آذربایجان» عنوان کردند و فراخوانی برای حضور ترک های ایران در محکومیت این اقدام حکومت ارمنستان صادر کردند.

ترک‌های آذربایجانی با برپایی تجمعات اعتراضی در شهرهای بزرگ ایران از جمله در تبریز، اورمیه، اردبیل، زنجان، مراغه، خوی، نقده و تهران با حمایت از جمهوری آذربایجان، این اقدام نیروهای ارمنستان را محکوم کردند، به دنبال گسترش این اعتراضات، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شماری از معترضان را بازداشت کردند.

آخرین وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات بدین شرح است؛ «رحیم ساسانی» فعال ترک روز چهارشنبه ۱ مردادماه ۹۹ به بازداشتگاه اطلاعات تبریز منتقل شده و همچنین «سعدالله ساسانی» دیگر فعال ترک بعد از ظهر پنجشنبه ۲مردادماه به اداره اطلاعات این شهرستان منتقل شده است.

خانواده این دو فعال پس از چهار روز بی خبری از وضعیت فرزندانشان در تماسی که یکی از زندانیان با آنها داشته از انتقال آنها به اطلاعات جهت بازجویی مطلع شده‌اند.

همچنین گزارش شده روز گذشته ۴مردادماه ۹۹ ماموران امنیتی با مراجعه به منازل آقایان ساسانی اقدام به تفتیش منزل کردند و برخی از کتب و لوازم شخصی این دو فعال ترک را ضبط کرده‌اند.

گفته می‌شود دیگر فعالان بازداشت شده در شهر تبریز «حکیمه احمدی» ، «یاسمین ظفری» و «مقصود فضلی چیمن زمین» نیز طی پنج روز گذشته هیچ گونه تماسی با خانواده نداشته‌اند و این مسئله موجب نگرانی نزدیکان این افراد شده است.

از تهران گزارش می‌شود خانواده «حمید جباری» ساعاتی بعد از بازداشت‌اش طی تماس کوتاه اعلام کرده که توسط نهاد های امنیتی بازداشت شده است.

همچنین تا کنون پس از گذشت ۱۰ روز از بازداشت هیچ اطلاعی از وضعیت آقای جباری در دست نیست.

در خصوص بازداشت شدگان باید گفت که کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی شمار بازداشت شدگان این اعتراضات را بیش از ده شهروند تخمین می‌زند و گزارش های ضد و نقیضی در این خصوص دریافت کرده است اما به‌خاطر عدم وجود رسانه ای شفاف و پتانسیل کار در داخل خاک ایران، کمپین مستقلا قادر به تایید هویت سایر بازداشت شدگان نیست.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی و اصل ۲۷ قانون اساسی، “تشکیل اجتماعات و راه پیمایی ها، بدون حمل سلاح ، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است”، با این‌حال حاکمان جمهوری اسلامی برای بیشتر تجمعاتی که با نگرش حکومت همسو نباشد مجوز تجمع صادر نمی‌کند و با استفاده از بازوهای امنیتی خود در منطقه، معترضان را بازداشت و سرکوب می‌کند.

نویسنده: دانیال بابایانی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید