حکم اعدام حیدر قربانی در دادگاه تجدیدنظر تایید شد

حکم اعدام یک زندانی سیاسی در دادگاه تجدیدنظر سنندج تایید شد.

به گزارش سایت هه‌نگاو، حکم اعدام حیدر قربانی روز پنجشنبە ١۶ مرداد، از سوی شعبە ٢٧ دیوان عالی کشور تایید و فورا به اجرای احکام ابلاغ شده است.

این رسانه حقوق بشری می‌گوید از احتمال اجرای حکم این زندانی سیاسی در روزهای آینده خبر داده است.

حیدر قربانی در بهمن ماه سال گذشتە توسط شعبە یک دادگاه انقلاب سنندج، بە ریاست حسین سعیدی به اتهام های «بغی» و «همکاری و عضویت در حزب دموکرات کُردستان ایران» بە اعدام محکوم شدە و این حکم در تاریخ هشتم بهمن ٩٨ در زندان مرکزی سنندج رسما بە او ابلاغ شده است.

باوجود پیگیری خانواده و وکیل حیدر قربانی، شعبە ٢٧ دیوان عالی کشور حکم اعدام او را روز پنجشنبە ١۶ مردادماه ۹۹ تایید کرده و این حکم فورا به اجرای احکام ارجاع شده است.

حیدر قربانی بە همراه برادر همسرش به‌نام «محمود صادقی« که هر دو از شهروندان ساکن شهرستان کامیاران هستند، در مهرماه سال ۱۳۹۵ توسط مأموران امنیتی اداره اطلاعات بازداشت و سپس به زندان مرکزی سنندج منتقل شدند.

قربانی در دوران بازجویی، زیر شکنجه‌های شدید مجبور به اعتراف به «همکاری و معاونت در قتل چند عضو سپاه پاسداران» شده است.

منابع نزدیک به خانواده قربانی در ماه‌های گذشته با اشاره به اینکه روند دادرسی و صدور حکم اعدام درباره این زندانی سیاسی قرار است تنها طبق اعترافات او صورت گیرد،اعلام کرده بودند: «وزارت اطلاعات و حفاظت اطلاعات سپاه، خانواه‌های مقتولان را تحریک کرده‌اند که در دادگاه، خواستار صدور اشد مجازات برای حیدر قربانی شوند.»

قربانی در طول دوران زندان، از انتخاب وکیل محروم بوده و مأموران امنیتی، او را پیش از صدور حکم اعدام از سوی دادگاه، به اشد مجازات تهدید کرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید