حمزه درویش با انتشار نامه‌ای سرگشاده، ابراهیم رئیسی را “گرگی در لباس چوپان خواند”

حمزه درویش زندانی اهل سنت که در زندان لاکان رشت دوران محکومیت خود را می‌گذراند با انتشار نامه ای سرگشاده، رئیس قوه قضائیه ایران را “گرگی در لباس چوپان” خواند و به روند دادرسی خود اعتراض کرد و خود را قربانی پرونده سازی نیروهای امنیتی دانست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حمزه درویش، زندانی سنی مذهب در نامه ای سرگشاده از زندان لاکان رشت ضمن انتقاد از روند دادرسی و صدور احکام به گفته او «فله‌ای»، در دوره ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه ایران، وی را «گرگی در لباس چوپان» نامید و خود را قربانی عدم همکاری با نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی معرفی کرد.

درویش که از تُرک‌های سنی مذهب تالش در استان گیلان است، در قسمتی از این نامه می‌گوید: «بیرون از زندان که بودم، وقتی رسانه‌های خبری و حقوقی را دنبال می‌کردم، وقتی مطالبی از ظلم‌های این رژیم، از جنایت‌های این رژیم را می‌خواندم و یا می‌شنیدم، با خود می‌گفتم ظلم هست ولی نه تا حدی که این رسانه‌ها میگویند؛ اما وقتی خودم به زندان افتادم و مستقیماً با قوه قضاییه، قضات، بازپرس‌ها و با کارشناسان وزارت اطلاعات با صحبت کردم و سروکله زدم، ظلم‌ها را باپوست و گوشت و استخوانم لمس کردم، دیدم ظلم‌ها بی‌عدالتی‌ها و جنایت‌ها بیشتر از آن چیزی است که رسانه‌ها میگویند و کم‌کاری هم از جانب زندانیان است که اطلاع‌رسانی نمی‌کنند.»

«از روزی که ابراهیم رئیسی روی کار آمده ظلم و جنایت‌ها چند برابر شده. بعد از روی کار آمدن این آقا قوه قضاییه دارد فله‌ای حکم صادر می‌کند و وزارت اطلاعات جرات پیداکرده زندانیان سیاسی را بیشتر اذیت کند و مسئولین زندان‌ها هم تبدیل‌شدن به تکمیل‌کننده ظلم‌ها و جنایت‌های باقی‌مانده این رژیم. آقای رئیسی فقط بلد است شعارهای پوچ و بی‌اساس بدهد. شعارهایی که فقط به درد صداوسیمای این رژیم می‌خورد. آقای رئیسی آمده تا ببیند کدام مظلوم کمتر در حقش ظلم شده تا ظلم را در حقش تمام کند. چون نفس این شخص با ظلم ارضا می‌شود. چون ظلم به پایه و اساس این رژیم مستبد تبدیل‌شده.»

این زندانی محبوس در زندان لاکان رشت در ادامه با اشاره به عدم رسیدگی به وضعیت زندانیان بیمار در زندان‌های ایران خطاب به رئیس قو قضاییه می‌گوید: «آقای رئیسی هیچ می‌دانی در زندان‌های ایران چه خبر است. هیچ می‌دانی در بازداشت گاه اوین بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات و بند ۲ الف سپاه چه ظلم‌ها و جنایت‌هایی در حق زندانیان سیاسی می‌شود. در همین زندان لاکان سالن ۸ آدمی داریم که چهار سال است در زندان کور شده رسیدگی نمی‌شود. آدمی داریم بیماری سل گرفته رسیدگی نمی‌شود. دو هفته پیش شخصی ۳۵ ساله به اسم حسین شکوری آسم داشت به علت عدم رسیدگی پزشکی فوت کرد.»

در این نامه آقای درویش با اشاره به برخی احکام صادرشده در دادگاه‌های ایران می‌افزاید: «آقای رئیسی هیچ می‌دانی آقای محمد مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، ۲۵ جوان کردزبان ایرانی را در ۲۰ دقیقه دادگاهی کرد و به ۱۶ نفر از آن‌ها حکم اعدام داد که اعدام هم شدند. اگر واقعاً راست میگویی که می‌خواهی از حق مظلومین دفاع کنی با رئیس اجرای احکام دادسرای شعبه یک مقدس آقای محمد برائه برخورد کن که دستش به خون زندانی سیاسی ۲۰ ساله آقای علیرضا شیرمحمدعلی آلوده است.»

آقای درویش در سال ۱۳۹۵ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی کشور» به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم‌شده است.

حمزه درویش در این فایل صوتی درباره شرایط کنونی پرونده خود می‌گوید: «۴ سال است که به دنبال اعاده دادرسی هستم و بارها درخواست اعاده دادرسی کردم؛ اما قوه قضاییه می‌گوید تو چه گناهکار باشی چه بی‌گناه برای ما فرقی ندارد تا زمانی که تائید وزارت اطلاعات نباشد ما درخواست اعاده دادرسی تو را نمی‌پذیریم. الآن هم مرا به‌زور اینجا (زندان لاکان رشت) آورده‌اند تا نتوانم درخواست اعاده دادرسی خود را پیگیری کنم. هر هفته هم مرا می‌برند و شکنجه می‌کنند تا همکاری را با این جنایت‌کارها قبول کنم.»

این زندانی اهل سنت که متهم به ارتباط با گروه «دولت اسلامی» (داعش) است، در این فایل صوتی خود را قربانی عدم همکاری با نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی معرفی کرده و می‌افزاید: «من ۶ ماه در ترکیه بودم و بعد به ایران آمدم. ۲ ماه در بازداشت گاه اوین بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات بودم چون مشکل امنیتی نداشتم با وثیقه ۱۵۰ میلیونی آزاد شدم. یک سال بیرون بودم و در این مدت اداره اطلاعات رشت از من همکاری‌هایی خواست که توانایی انجام آن را نداشتم. چون‌که جان خودم و خانواده من به خطر می‌افتاد و هم از طرفی این کار غیرانسانی و غیرشرعی است. جرمی هم مرتکب نشدم. چون همکاری نکردم با من لج کردند، پنج دقیقه مرا دادگاهی کرده و ۱۵ سال به من حبس دادند و اعاده دادرسی من را هم قبول نمی‌کنند. میگویند همین‌که همکاری نکردی خودش جرم محسوب می‌شود.»

درویش در پایان این فایل صوتی که هفت دقیقه و ۳۵ ثانیه است، می‌گوید: «این حکومتی که مدعی مبارزه با تکفیری‌ها در سوریه و عراق است خود از همه تکفیری‌ها تکفیری‌تر است. مال مردم ایران رادارند با این تفکر حلال می‌کنند، به غارت و چپاول می‌برند و صرف کشتن مردم سوریه و یمن می‌کنند. منشأ اصلی تمامی این ظلم‌ها، فسادها، جنایت‌ها، اعدام‌ها، آدم کشی ها، ترورها، دزدی‌ها و اختلاس‌ها به این تفکر بی می‌گردد که یا از ما هستی یا در جبهه دشمن که در این صورت جان و مالت حلال است.»

این زندانی اهل سنت پیش‌تر نیز با انتشار فایل‌های صوتی از زندان بابیان اینکه نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات بارها او را تهدید به قتل در داخل زندان کرده‌اند، گفته بود: «می‌گویند اگر با آن‌ها همکاری نکنم به من ایدز، هپاتیت تزریق می‌کنند و می‌گویند در اثر کرونا جان باخت.»

حمزه درویش در سال‌های گذشته بارها نسبت به پرونده‌سازی و اخذ اعترافات اجباری اعتراض کرده و گفته تحت‌فشار مأموران اطلاعات رشت تن به اعتراف اجباری علیه خود داده است. وی همچنین در تیرماه سال جاری در اندرزگاه هشت زندان لاکان رشت در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و نگهداری در میان مجرمان خطرناک و درخواست برای بازگردانده شدن به زندان رجایی شهر کرج دست به اعتصاب غذا زده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید