انجمن صنفی معلمان کردستان خواستار آزادی معلمان زندانی شد

انجمن صنفی معلمان کردستان با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت پنجم اکتبر روز جهانی معلم خواستار پرهیز از پرونده سازی علیه فعالان صنفی معلمان و مختومه شدن پرونده آنان شد.

در قسمتی از این بیانیه آمده است «در دنیای جهانی شده‌ی امروز نظام آموزش و پرورش یک کشور را نمی‌توان از نظام‌های آموزش و پرورش دیگر کشورها جدا دانست، بنابراین استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور بدون توجه به جهان بینی افراد می‌تواند سبب شکوفایی و تحول در نظام آموزشی گردیده و التیامی بر زخم‌های وارده بر پیکر آموزش و پرورش کشور باشد.»

انجمن صنفی معلمان کردستان در این بیانیه گفته است که خواسته‌هایی دارد که امیدوار است بسترهای لازم برای تحقق آنها از جانب مسئولین محقق شود.

متن این بیانیه عیناً در زیر می‌آید:

به نام خداوند جان و خرد

خمیرمایه‌ی توسعه ی پایدار در هر کشوری آموزش و پرورش بوده و معلم از اصلی‌ترین ارکان این نهاد انسان ساز است.

دولت‌ها موظفند راه را برای ورود معلمانی با انگیزه، خلاق و متفکر به این ارگان مهم و بنیادی باز کرده تا بتوانند نسلی پرورش دهند که بتواند جهان را آبادتر از آنچه که تحویل گرفته، تحویل دهد.

افرادی همه جانبه نگر، نو اندیش، نقاد، مبتکر و پرسشگر که بی‌محابا بتواند راه را از چاه تشخیص داده؛ با انتخاب خود مسیر زندگی و آینده‌ی خود را ترسیم نموده و حیات خود را معنا بخشد.

اختصاص زیرساخت‌های لازم برای این امر از اولویت‌هاست و تامین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری شایسته و ضروری از وظایف اساسی و اولویت دار دولت هاست.

معلمان و دانش آموزان علاوه بر امکانات فیزیکی برای پرورش استعدادهایشان نیازمند فضایی امن، آرام و بانشاط هستند و در چنین فضایی می‌شود امیدوار بود کسانی پرورش یابند که مولد، اخلاق مدار و مستقل باشند.

یک معلم توانمند، مستقل و کم دغدغه به مثابه‌ی یک کاتالیزور می‌تواند تسهیل کننده‌ی فرآیند تعلیم و تربیت باشد.

با نگاهی به توسعه یافتگی کشورها می‌توان دریافت که فصل مشترک موفقیت در جوامع پیشرفته در مقایسه با دیگر جوامع، نوع نگاه و عملکرد آنها نسبت به آموزش و پرورش است.

یک نظام آموزشی اثربخش و کارا می‌تواند برای جامعه امنیت و رفاه، ثبات، توسعه و سعادت را به ارمغان آورد.

در دنیای جهانی شده‌ی امروز نظام آموزش و پرورش یک کشور را نمی‌توان از نظام‌های آموزش و پرورش دیگر کشورها جدا دانست، بنابراین استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور بدون توجه به جهان بینی افراد می‌تواند سبب شکوفایی و تحول در نظام آموزشی گردیده و التیامی بر زخم‌های وارده بر پیکر آموزش و پرورش کشور باشد.

سیاست زدگی و سیاسی کاری در آموزش و پرورش خط بطلانی بر تمامی دستاوردها و هرز دادن منابع و امکانات خواهد بود که مانند سیلی ویرانگر بنیان‌های نظام آموزشی را در هم می‌کوبد.

انجمن صنفی معلمان کردستان ضمن عرض تبریک و شاد باش به همه‌ی همکاران خود در سراسر جهان به مناسبت روز جهانی معلم (سیزدهم مهرماه) انتظار دارد خرد گرایی سرلوحه‌ی تصمیمات مسئولین واقع شده و در شرایط حاد کنونی که ویروس کرونا سلامت همکاران و دانش آموزان را به مخاطره انداخته، هر چه سریعتر در این خصوص تصمیمات مقتضی و در خور اتخاذ نماید و همچنین خواسته‌هایی دارد که امیدوار است بسترهای لازم برای تحقق آنها از جانب مسئولین محقق گردد:

١- توجه به اتنیک‌های متنوع بومی و قومی در آموزش و پرورش و به تبع آن هموار ساختن زمینه تحقق اصل ۱۵ قانون اساسی

٢- آزادی همه معلمان زندان

٣- پرهیز از پرونده سازی علیه فعالین صنفی و مختومه نمودن پرونده فعالان صنفی

۴- به رسمیت شناختن تشکل یابی مستقل

۵- توجه به منزلت و رفاه شاغلان و بازنشستگان

۶- زدودن چهره‌ی امنیتی از فضاهای آموزشی

٧- اهتمام دولت به آموزش کیفی و رایگان

انجمن صنفی معلمان کردستان/ سقز و زیویه

١٣٩٩/٧/١٢

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید