گزارش کانون نویسندگان ایران از آزادی بیان در هفته ای که گذشت

«کانون نویسندگان ایران»، طی یک سلسله گزارشات به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می پردازد. این کانون گزارشی از وضعیت آزادی بیان در ایران طی هفته اخیر از روز جمعه ۹ آبان ماه ۱۳۹۹ تا پنج شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۹، ارائه داده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۹، «کانون نویسندگان ایران» گزارشی هفتگی از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز جمعه ۹ آبان ماه ۱۳۹۹ تا پنج شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۹، ارائه داد که در این گزارش به وقایع مختلفی ازقبیل؛ انتقال کارگران هفت‌تپه به زندان دزفول، درخواست انجمن جهانی قلم برای آزادی سه عضو کانون نویسندگان ایران، انتقال فایق یوسفی، عضو گروه کوهنوردی «هەڵۆ» به زندان سقز، برگزاری اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نازنین زاغری‌رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی، صدور حکم یک سال حبس تعلیقی برای محی‌الدین اصغری شهروند اهل کرمانشاه، بازداشت رضا تبریزی نوری، ورزشکار، در مشهد توسط نیروی انتظامی و … پرداخت.

متن کامل گزارش «کانون نویسندگان ایران» از روز جمعه ۹ آبان ماه ۱۳۹۹ تا پنج شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۹،
به این شرح است:

شنبه ۱۰ آبان

– کارگران هفت‌تپه، مسعود حیوری، یوسف بهمنی، حمید ممبینی و ابراهیم عباسی منجزی، پس از سه روز بازداشت در اداره آگاهی شوش، در این روز به زندان دزفول منتقل شدند. این کارگران که در تجمع اعتراضی نیشکر هفت‌تپه بازداشت شده بودند، به گفته‌ی اسماعیل بخشی در اعتراض به تداوم بازداشت و عدم رسیدگی به پرونده‌شان در دادگستری شوش دست به اعتصاب غذا زدند.

– تعدادی از شهروندان بهایی که در کنکور سراسری امسال شرکت کرده بودند در نتایج این آزمون در سایت سازمان سنجش با مواردی چون «نقص پرونده» و«تحقیقات در پرونده» مواجه و از ادامه تحصیل محروم شدند.

– در این روز خبر رسید جلسه‌ی واخواهی پیمان فرهنگیان، فعال کارگری و شاعر، ۲۸ آبان در دادگاه آستانه اشرفیه برگزار خواهد شد. آقای فرهنگیان پیشتر به صورت غیابی توسط این شعبه به ۳۸ سال حبس تعزیری و ۱ سال شرکت اجباری در کلاس‌های آموزش معارف و علوم دینی محکوم شده بود.

– بهنام محجوبی، درویش گنابادی زندانی، در این روز مجددا به صورت اجباری از زندان اوین به بیمارستان روانپزشکی امین‌آباد (رازی) اعزام شد. محجوبی از پنج‌شنبه‌ی گذشته در اعتراض به شرایط خود و عدم رسیدگی پزشکی در اعتصاب غذا است.

– علی نوری، فعال مدنی، جهت تحمل ۶ سال حبس، در این روز راهی زندان اوین شد. او پیش‌تر در دادگاه تجدیدنظر به ۵ سال حبس تعزیری به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و ۱ سال حبس به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محکوم شده بود.

یکشنبه ۱۱ آبان

– انجمن جهانی قلم در این روز با ارائه‌ی راهکارهایی از ۱۵۰ شعبه‌ی خود در ۱۰۰ کشور جهان خواست برای لغو حکم‌های زندان بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن اقدام کنند. انجمن جهانی قلم اتهامات علیه این سه نویسنده را نقض حق آزادی بیان دانسته و با تشکیل شبکه‌ی اقدام فوری، خواهان آزادی آنها از مقامات ایرانی شده است.

– مریم ابراهیم‌وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما که از تیرماه ۹۷ در بند زنان زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد، در این روز در دادگاه کارکنان دولت به اتهام «ساخت فیلم مبتذل» به ۷ سال حبس، از بابت اتهام «توهین به رئیس جمهور» به ۱ سال حبس، بابت اتهام «نشر اکاذیب علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به قصد تشویش اذهان عمومی» به ۲ سال و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۶ ماه حبس و در مجموع به ۱۰ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد که در صورت تایید در دادگاه تجدید نظر ۷ سال آن قابل اجرا خواهد بود.

– در این روز میمنت حسینی چاوشی، جمعیت‌شناس دوتابعیتی ایرانی-استرالیایی و استاد دانشگاه ملبورن که متهم به «مشارکت با دولت‌های خارجی» و همچنین «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از طریق تحقیق در زمینه‌ی کاهش زاد و ولد» است، به ۵ سال زندان محکوم شد.

– در این روز مهرنوش طافیان، روزنامه‌نگار، پس از حضور در دادسرای عمومی و انقلاب اهواز به دلیل عدم تأمین وثیقه بازداشت و به زندان سپیدار اهواز منتقل شد. طافیان مطالبی درباره‌ی روستای «ابوالفضل» منتشر کرده بود که چندی پیش بنیاد مستضعفان در صدد تخریب ۳۰۰ خانه‌ی اهالی آن برآمده بود اما با مقاوت اهالی روبه‌رو شد و در پی آن تعدادی از اهالی این روستا بازداشت یا احضار شدند.

– در این روز رقیه بیگدلی، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۸ در کرج، جهت اجرای حکم ۲ سال تبعید به زندان زنجان احضار شد.

– در این روز حامد پورمند، خبرنگار ساکن گنبدکاووس که در پی شکایت مدیر یک کارخانه‌ی فرآورده‌های لبنی طی ابلاغیه‌ای به مراجع قضایی احضار شده بود، پس از حضور در دادیاری این شهرستان، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

– فایق یوسفی، عضو گروه کوهنوردی «هەڵۆ» جهت تحمل حبس راهی زندان سقز شد. یوسفی پیشتر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر استان کردستان به ۶ ماه حبس تقلیل یافت.

دوشنبه ۱۲ آبان

– در این روز خبر رسید که هما جوادی، پرستار ۴۶ ساله، سه‌شنبه‌ی گذشته به دلیل فعالیت اینترنتی در یک گروه تلگرامی، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و از بابت «اهانت به پیامبر اسلام» و «ارتباط با گروه مخالف نظام» در دادسرای اوین به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

– در این روز، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نازنین زاغری‌رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. کیفرخواست پرونده جدید این زندانی با اتهام «تبلیغ علیه نظام» در تاریخ ۱۸ شهریورماه سال جاری به وی ابلاغ شده بود.

– حامد پورمند، خبرنگار، در این روز با تودیع قرار وثیقه‌ی ۲۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

سه‌شنبه ۱۳ آبان

– در این روز خبر رسید که آموزش و پرورش در متن داستانی منتشر شده از نادر ابراهیمی در کتاب فارسی پایه‌ی هفتم، دست برده و در چاپ امسال این کتاب عبارت «به خاطر اسلام» را به متن داستان افزوده است.

چهارشنبه ۱۴ آبان

– در این روز چهار کارگران بازداشتی هفت‌تپه، مسعود حیوری، یوسف بهمنی، حمید ممبینی و ابراهیم عباسی منجزی، با تودیع قرار وثیقه‌ی ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شدند.

– محی‌الدین اصغری، شهروند اهل کرمانشاه، توسط دادگاه کیفری این شهرستان به یک سال حبس تعلیقی به مدت چهار سال محکوم شد. او در جریان اعتراضات آبان ۹۸ به دلیل پذیرفتن یکی از زخمی‌شدگان در منزلش در آذر‌ماه ۹۸ بازداشت و پس از ۳۵ روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

پنجشنبه ۱۵ آبان

– در این روز رضا تبریزی نوری، ورزشکار، در مشهد توسط نیروی انتظامی به اتهام «توهین به مقدسات» بازداشت شد. تبریزی نوری در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام نسبت به تعطیلی باشگاه‌های ورزشی علیرغم باز بودن اماکن مذهبی انتقاد کرده بود.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید