گزارشی از وضعیت توحید قریشی زندانی عقیدتی-سیاسی اهل سنت

توحید قریشی زندانی عقیدتی-سیاسی اهل سنت، در حال حاضر هفتمین سال دوران حبس تعزیری را در زندان رجایی‌شهر کرج پشت سر می گذارد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مولوی توحید قریشی فعال مذهبی اهل سنت با پایان دوران محکومیت ۵ سال حبس تعزیری از اوایل فروردین ماه ۱۳۹۸، به صورت بلاتکلیف در زندان رجایی‌شهر کرج به‌سر می‌بُرد.

در حالی که این فعال مذهبی اهل سنت با پایان دوران محکومیت منتظر حکم آزادی بود، در خصوص پرونده‌ جدیدی که در زندان برای وی گشوده شده بود، در دادگاه تجدید نظر از بابت اتهام «هواداری از گروه های مخالف نظام» مجدداً به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، این زندانی اهل سنت را از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به ۱۰ سال حبس تعزیری، با اتهام «هواداری از گروه‌های مخالف نظام» به ۵ سال حبس، از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس تعزیری و در مجموع به  ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.

توحید قریشی در دادگاه تجدید نظر از اتهام های «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» تبرئه شده و از بابت اتهام «هواداری از گروه‌های مخالف نظام» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این زندانی عقیدتی با گذراندن حدود یک سال و هشت ماه از دوران محکومیت حبس در پرونده دومش با دستور وزارت اطلاعات از بخشنامه های عفو، کاهش مجازات و مرخصی محروم مانده است.

دادگاه توحید قریشی امام جمعه سابق مسجد امام شافعی تالش و فعال مذهبی اهل سنت، روز دوشنبه ۷ مردادماه ۱۳۹۸، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده ‌بود.

یک منبع نزدیک به این زندانی در این خصوص گفته‌بود: «این جلسه دادگاه بدون رعایت حقوق قانونی آقای قریشی مبنی بر اجازه دفاع از خود برگزار شد و رئیس شعبه محمد مقیسه به علت نداشتن مدارک و ادله محکمه پسند مدام حرف‌های متهم را قطع می‌کرد.»

این منبع همچنین گفته‌بود: «این جلسه در حالی برگزار شد که نه قاضی محمد مقیسه و نه نماینده دادستان نتوانستند دلایل و مدارک دال بر ارتکاب جرم آقای قریشی را ارائه کنند و در واقع دادگاهی کاملا ناعادلانه بود که برای تضیع حق این زندانی اهل سنت به صورت فورمالیته تشکیل شده بود.»

جلسه دادگاه آقای قریشی در مورد این پرونده بنا بود در روز سه‌شنبه ۱۹ تیرماه ۱۳۹۸، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شود که به دلایل نامشخصی برگزار نشد و به هفتم مردادماه موکول شده‌بود.

یک منبع آگاه در این خصوص به کمپین گفته‌بود: «در این جلسه محمد مقیمی، وکیل مدافع آقای قریشی نیز حاضر شده‌بود و پس از ۲ ساعت انتظار بدون هیچ دلیل موجهی دادگاه او برگزار نشد و جلسه رسیدگی به پرونده‌اش را به ۷ مرداد ماه تغییر دادند».

پیش‌تر در روز شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸، توحید قریشی و دیگر زندانی سنی مذهب به نام حمزه درویش «به بند دو الف اطلاعات سپاه در زندان اوین منتقل شدند و در خصوص اتهامات وارده به خودشان مورد بازجویی قرار گرفتند» و پس از ۶ روز بی‌خبری در روز پنج‌شنبه ۲۳ خردادماه ۱۳۹۸ به زندان رجایی‌شهر کرج بازگردانده شدند.

یک منبع مطلع در خصوص آخرین وضعیت توحید قریشی به کمپین گفته‌بود:«توحید قریشی امام جمعه سابق مسجد امام شافعی تالش، تحصیل کرده علوم دینی، حافظ قرآن و فعال مذهبی اهل سنت، از ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ در زندان رجایی‌شهر محبوس است و علی‌رغم پایان دوران محکومیت پنج ساله‌اش، از ۱۳ فروردین ۱۳۹۸، به صورت بلاتکلیف در زندان است».

گفتنی است که این زندانی عقیدتی و فعال مذهبی در تاریخ هفدهم مرداد ۱۳۹۷ از زندان رجایی شهر کرج به بازداشتگاه ۲۰۹ وزارت اطلاعات انتقال داده شده و بعد از گذشت چهارماه و نیم، به زندان رجایی‌شهر بازگردانده و در پرونده جدیدی با اتهام «تبلیغ علیه نظام» مواجه شد که هنوز در مرحله رسیدگی است و رای برای آن صادر نشده‌است.

پیش‌تر این زندانی عقیدتی به همراه حمزه درویش یکی دیگر از زندانی عقیدتی محبوس در زندان رجایی‌شهر از ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۷، تا چهارشنبه یکم اسفند در سلول انفرادی دست به اعتصاب غذا زده‌بود.

گزارش شده‌بود که این انتقال به سلول انفرادی در پی یورش گارد زندان به زندانیان اهل سنت، به بهانه امتناع توحید قریشی، از حضور در جلسه دادگاه به دلیل عدم رعایت فاصله زمانی قانونی بین تاریخ ابلاغ و تاریخ دادگاه و همچنین عدم دسترسی به وکیل صورت گرفته بود.

 

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید