گزارش کانون نویسندگان ایران از آزادی بیان در هفته ای که گذشت

«کانون نویسندگان ایران»، طی یک سلسله گزارشات به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می پردازد. این کانون گزارشی از وضعیت آزادی بیان در ایران طی هفته اخیر از روز جمعه ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۹ تا روز پنجشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۹، ارائه داده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز یکشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۹، «کانون نویسندگان ایران» گزارشی هفتگی از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز جمعه ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۹ تا روز پنجشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۹، ارائه داد که در این گزارش به وقایع مختلفی ازقبیل؛ بازداشت مجید صادقی زندانی سیاسی سابق، انتقال مریم ابراهیم‌وند به زندان قرچک ورامین، انتقال سهیل عربی، زندانی عقیدتی به زندان رجایی شهر کرج، صدور حکم شش سال حبس برای سها مرتضایی، فعال دانشجویی و دبیر اسبق شورای صنفی دانشگاه تهران، آزادی نادا صبوری، خبرنگار، آزادی محمد خانی مترجم و پژوهشگر از زندان اوین، بیانیه سازمان عفو بین‌الملل در خصوص رد درخواست اعاده‌ی دادرسی صبا کردافشاری، اعلام ابتلای نسرین ستوده به بیماری کرونا و … پرداخت.

متن کامل گزارش «کانون نویسندگان ایران» از روز جمعه ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۹ تا روز پنجشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۹،
به این شرح است:

جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹

– در این روز خبر رسید که مجید صادقی، از زندانیان سیاسی دهه‌ی ۶۰ حدود یک ماه است که توسط نیروهای امنیتی در مشهد ربوده و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

– احمد شهید،‌ بازرس ویژه‌ی سازمان ملل متحد در امور آزادی‌های مذهبی، در گزارش خود برای مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در این روز منتشر شد، با اشاره به نقض حقوق بهاییان در جمهوری اسلامی، از جمله حق اشتغال، آموزش دانشگاهی، خدمات اجتماعی و همچنین حکم ارتداد و اعمال مجازات اعدام برای آنان، خواستار بازبینی قوانین ناقض حقوق اقلیت‌ها در ایران شد.

شنبه ۱۷ آبان

– مریم ابراهیم‌وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده‌ی سینما که از تیرماه ۹۷ در بند زنان زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد، در این روز به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

– رئیس پلیس فتای استان یزد در این روز از بازداشت یک کاربر تلگرام که انتقاداتی نسبت به یک نهاد دولتی در گروهی تلگرامی بیان کرده بود خبر داد و آن‌ را «انتشار اکاذیب و بارگذاری مطالب توهین‌آمیز علیه یک نهاد دولتی و اقدام به تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی» نامید.

– فرشته دیدنی، از معترضان به حجاب اجباری که دوران محکومیت ۶ ماهه‌ی خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کرد، در این روز از زندان آزاد شد.

– در این روز خبر رسید نسرین ستوده وکیل دادگستری با موافقت دادیار ناظر بر زندان زنان و تودیع وثیقه به مرخصی اعزام شده است.

– در این روز خبر رسید محمد بنازاده امیرخیزی و پیام شکیبا، زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین، علیرغم بروز علائم مشکوک ابتلا به ویروس کرونا از رسیدگی پزشکی محروم مانده‌اند.

یکشنبه ۱۸ آبان

– در این روز ۷۱ تن از شهروندان ساکن بهبهان، در رابطه با اعتراضات تیرماه امسال در این شهر به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان احضار شدند. در ۲۶ تیرماه امسال مردم بهبهان در اعتراض به وضعیت نابسامان اقتصادی کشور و صدور حکم اعدام در پاسخ به اعتراضات مردمی سال گذشته اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

– سهیل عربی، زندانی عقیدتی، در این روز از بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد. عربی در شهریور سال جاری به صورت تنبیهی از زندان تهران بزرگ به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید و به مدت ۳۳ روز در یکی از سلولهای انفرادی این زندان نگهداری و سپس به بند دو الف زندان اوین منتقل شده بود.

– فرزانه منصوری، همسر نادر ابراهیمی، با اشاره به تغییر یکی از داستان‌های نادر ابراهیمی که در کتاب درسی هفتم دبستان چاپ شده است، اعلام کرد اگر مسئولان مربوطه، داستان را اصلاح نکنند شکایت خواهم کرد.

دوشنبه ۱۹ آبان

– سها مرتضایی، فعال دانشجویی و دبیر اسبق شورای صنفی دانشگاه تهران، در این روز از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به دلیل تحصن در دانشگاه در اعتراض به محرومیت از تحصیل، شرکت در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در دانشگاه و فعالیت در شورای صنفی با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به ۶ سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی و عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شد.

– درخواست اعاده‌ی دادرسی وکلای صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین و از معترضان به حجاب اجباری، در این روز در دیوان عالی کشور رد شد. کردافشاری که در حال گذارندن ۹ سال حبس خود در زندان اوین است، در صورت عدم اصلاح تخلف صورت گرفته‌ی قضایی با حکم ۲۴ سال زندان روبه‌روست.

– در این روز جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مهدی مسکین‌نواز، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج از بابت پرونده‌ای که در دوران حبس علیه او گشوده شده در شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج برگزار شد. مسکین‌نواز هنگام اعزام به دادگاه به دلیل عدم قبول دستبند و پابند و امتناع از پوشیدن لباس فرم زندان توسط چهار تن از مأموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

– در این روز انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در پی انتشار گزارش‌های اخیر درباره آزار و سوء رفتار جنسی در محیط‌های رسانه‌ای از تشکیل کمیته پیگیری آزار جنسی و حمایت از روزنامه‌نگاران آسیب‌دیده از سوی اعضای هیئت مدیره خبر داد.

– در این روز ائلوار قلی‌وند که از نیمه‌ی مهر توسط وزارت اطلاعات در تهران بازداشت شدە بود، از زندان آزاد شد.

– اندیشه صدری فعال مدنی کُرد پس از بیش از یک ماه بازداشت در این روز با تودیع وثیقه از کانون اصلاح و تربیت، معروف بە بند زنان زندان مرکزی سنندج، موقتاً آزاد شد.

– ندا پیرخضرانیان و پدرش لقمان پیرخضرانیان که از نیمه‌ی مهر توسط وزارت اطلاعات در تهران بازداشت شدە بودند، در این روز از زندان آزاد شدند.

سه شنبه ۲۰ آبان

– رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی که دوران محکومیت ۷ ساله خود را در زندان رجایی‌شهر کرج سپری می‌کند، در این روز از بابت پرونده‌ای که در دوران حبس علیه او گشوده شده به دادگاه کیفری شهر قدس اعزام شد که این جلسه به دلیل عدم حضور قاضی برگزار نشد. این زندانی سیاسی در زمان اعزام به دادگاه به دلیل عدم قبول دستبند و پابند و امتناع از پوشیدن لباس فرم زندان توسط پنج تن از مأموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

– رئیس اتحادیه‌ی چاپخانه‌داران تهران در این روز از بیکار شدن هشتاد درصد از فعالان صنعت چاپ خبر داد و از بی‌توجهی دولت به این صنعت و گسترش چاپخانه‌های دولتی انتقاد کرد.

– در این روز محمد حبیبی، معلم زندانی، پس‌ از ۳۰ ماه حبس از زندان فشافویه‌ تهران آزاد شد.

همزمان جواد بلندجاه و مجید زره‌پوش، دو زندانی سیاسی که در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ بازداشت و به حبس محکوم شده بودند، نیز از همین زندان آزاد شدند.

این آزادی‌ها بر اساس بخشنامه‌ی جدید رئیس قوه‌ی قضاییه است که طی آن ۱۵۷ زندانی سیاسی-امنیتی شامل آزادی زودهنگام یا کاهش محکومیت شده‌اند.

همچنین نادا صبوری، خبرنگار و از متهمین پرونده‌ی موسوم به پنجشنبه‌ی سیاه اوین، پس از تحمل سه ماه حبس بر اساس این بخشنامه آزاد شد. سهراب صالحین و ستاره داوری، دو هم پرونده‌ای نادا صبوری، و محمد پارسی، وبلاگ‌نویس و فعال سیاسی، که در انتظار اجرای حکم خود بودند نیز بر اساس این بخشنامه به زندان نخواهند رفت.

ملیکا قراگوزلو، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، نیز بر اساس این بخشنامه شامل بخشودگی محکومیت شد و به زندان نخواهد رفت.

– فرانک جمشیدی از فعالین زیست‌محیطی پس از چهار ماه و نیم بازداشت در این روز با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی موقتاً از زندان آزاد شد.

چهارشنبه ۲۱ آبان

– مرجان اسحاقی دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران، به دلیل حضور در تجمعی اعتراضی در دانشگاه در آبان ۹۸ به ۱ سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

– عباس سواعدی، فعال مدنی، در این روز توسط مأموران اداره اطلاعات در منزل خود در حمیدیه‌ی خوزستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. مأموران در زمان بازداشت سواعدی تعدادی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

– محمد خانی مترجم، پژوهشگر و دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی در این روز با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

– در این روز خبر رسید مدیران سایت خبری قلم به دلیل انتشار مطالب انتقادی در خصوص عملکرد استاندار، با شکایت استانداری کرمانشاه مواجه شده‌اند.

پنجشنبه ۲۲ آبان

– سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به رد درخواست اعاده‌ی دادرسی صبا کردافشاری ادامه‌ی حبس ناعادلانه‌ی این مدافع حقوق زنان را اقدامی بی‌رحمانه از سوی مقامات جمهوری اسلامی برشمرد.

– در این روز و همزمان با اعلام نتیجه‌ی مثبت آزمایش کرونای نسرین ستوده، انجمن قلم آلمان و بنیاد زیست صحیح سوئد خواستار آزادی دائم او شدند. ستوده اکنون در مرخصی به سر می‌برد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید