چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی کُرد به زندان اهواز منتقل شد

چنگیز قدم خیری زندانی سیاسی تبعیدی از زندان مسجد سلیمان در استان خوزستان به زندان اهواز منتقل شد.

این زندانی سیاسی کُرد که با اتهام «عضویت در یکی از احزاب کُرد مخالف نظام» از سوی دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی بابایی به ۴۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است، طی تماس تلفنی با خانواده‌اش اعلام کرده روز سه شنبه ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۹، در پی اقدامی ناگهانی و بدون اطلاع قبلی از زندان مسجد سلیمان در استان خوزستان به قرنطینه زندان اهواز منتقل شده است.

پیشتر کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، با انتشار گزارشی در خصوص این زندانی سیاسی تبعیدی اطلاع داده بود که وی روز سه شنبه ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۹، از زندان مسجد سلیمان به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

چنگیز قدم خیری، سال ۱۳۹۰ با اتهام «عضویت در یکی از احزاب کُرد مخالف نظام» بازداشت شده بود.

وی پس از پایان مراحل بازجویی و تفهیم اتهام جهت تحمل حبس به زندان مرکزی سنندج منتقل شد.

چنگیز قدم خیری پس از تحمل دو سال حبس تعزیری به زندان مسجد سلیمان در استان خوزستان تبعید شد.

این زندانی سیاسی تبعیدی، با وجود تایید پرشکان زندان مبنی بر ضرورت انجام عمل جراحی و وخامت حال، با دخالت وزارت اطلاعات از اعزام او به بیمارستان و انجام عمل جراحی به بهانه شیوع کرونا در کشور ممانعت شده و از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

علی رغم وضعیت جسمی نامناسب، وی در بند یک این زندان که محلی در زیرزمین ساختمان است، در میان معتادان به مواد مخدر و در شرایط نامناسب بهداشتی نگهداری می شود.

این زندانی کُرد تبعیدی در اعتراض به کارشکنی های وزارت اطلاعات در اعزام او به مرخصی درمانی و وضعیت نامناسب خود در زندان بارها دست به اعتصاب غذا زده است.

با وجود شرایط نامناسب جسمی و تایید پزشکان زندان بر ضرورت انجام عمل جراحی برای این زندانی، کماکان از رسیدگی پزشکی و اعزام وی به مرخصی استعلاحی جلوگیری می شود.

این ممانعت در حالی است که این زندانی معادل ملکی مبلغ ۳۵۰ میلون تومان مبلغ وثیقه را به دادگاه ارائه داده است.

چنگیز قدم خیری زندانی تبعیدی به زندان مسجد سلیمان، درحالی که هیچ گونه مواد دخانیاتی استعمال نمی کند، در بند یک که محل نگهداری معتادان است نگهداری می شود و از انتقال وی به بند «پاک» با دخالت نهادهای امنیتی جلوگیری می شود.

پیش تر یک منبع مطلع در رابطه با عدم انتقال این زندانی به بند دیگر این زندان گفته بود: «در پی در خواست آقای قدم خیری به انتقال از بند یک به بند پاک به وی اعلام شده است که دستور نگهداری وی در این بند از سوی وزارت اطلاعات صادر شده است و به دلیل اتهام امنیتی وی باید در این بند نگهداری شود.»

یک منبع نزدیک به خانواده آقای قدم خیری در گفتگویی تاکید کرد: «این زندانی، پیشتر با تودیع وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی به مرخصی استعلاجی ۱۵ روزه اعزام شد که علیرغم تشکیل پرونده پزشکی در بیمارستانی واقع در شهر دزفول به دلیل سانحه ای که برای اعضای خانواده وی رخ داد و منجر به شکستگی کتف و دندان ها و … خواهر این زندانی شد، قادر به انجام عمل جراحی و بستری شدن در بیمارستان نشد.»

این منیع در ادمه گفته بود: «در پی درخواست تمدید مرخصی از سوی این زندانی حسب شرایط پیش آمده، مسولین زندان به وی وعده دادند که ۴۰ روز دیگر مجدد از زندان به مرخصی اعزام خواهد شد. با این وجود بیش از یک سال است که با وجود شرایط بد جسمی و عفونت ناشی از به جا ماندن ترکش در ناحیه ران پا، از اعطای مرخصی به این زندانی با دخالت اداره اطلاعات کامیاران ممانعت به عمل می آید».

چنگیز قدم خیری متولد ۱۳۶۷، و شهروند اهل شهرستان کامیاران واقع در استان کردستان است که سال ۱۳۹۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی و تفهیم اتهام به زندان مرکزی سنندج منتقل شده بود.

وی پس از دو سال تحمل حبس به زندان مسجد سلیمان در اهواز تبعید شد.

این زندانی طی برگزاری چند جلسه محاکمه با اتهام عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد از سوی دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی بابایی به ۴۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در آن زمان منبع نزدیک به خانواده آقای قدم خیری در رابطه با عدم درخواست تجدیدنظر این زندانی گفت:« با توجه به شرایط پرونده، این زندانی از بیم افزایش محکومیت به حکم صادره از سوی دادگاه بدوی اعتراض نکرد و در خواستی برای نجدیدنظر ارائه نکرد.»

گفتنی است، پس از بازداشت چنگیز قدم خیری، خانواده وی پس از چند ماه بی خبری و نگرانی، از دستگیری و زخمی شدن این زندانی مطلع شدند.

محل نگهداری این زندانی سیاسی، بند یک زندان مسجد سلیمان، که به گفته زندانیان همچون «سیاه چال» است، در هشت پله زیر زمین واقع شده و زندانیان معتاد در آنجا نگهداری می شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید