وضعیت قرمز کرونا در زندان اردبیل؛ جان فعالان مدنی تُرک (آذربایجانی) در خطر است

با شیوع گسترده ویروس کرونا در زندان اردبیل و افزایش علائم شبه کرونا در میان زندانیان، وضعیت این زندان   بحرانی گزارش شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بر اساس گزارش هایی از داخل زندان اردبیل، طی روزهای اخیر بسیاری از زندانیان محبوس در بندهای مختلف این زندان با علائم مشکوک به کرونا به بهداری مراجعه کرده و نگرانی ها در خصوص همه گیر شدن این بیماری در زندان افزایش یافته است.

علی و رضا واثقی، دو فعال تُرک (آذربایجانی) محبوس در بند ۲ زندان اردبیل، طی تماس هایی که با خانواده داشته اند، از مشاهده علائم شبه کرونا در میان ۸ تن از زندانیان این بند و اعزام آنها به بهداری زندان خبر داده اند.

همچنین دیروز سه شنبه ۱۱ آذرماه ۱۳۹۹، یوسف کاری دیگر فعال مدنی تُرک (آذربایجانی) که دوران محکومیت را در بند ۷ زندان اردبیل پشت سر می گذارد، طی تماس تلفنی با خانواده‌اش اعلام کرده بود که با تشدید علائم مشکوک به کرونا و تب بالای ۳۹ درجه سانتیگراد در بهداری زندان اردبیل بستری شده است.

این فعال مدنی گفته بود به دلیل وجود تعداد زیاد زندانیان با علائم مشکوک به کرونا در بهداری زندان، وی بدون تکمیل مراحل درمان مجدداً به بند خود بازگردانده شده است.

عباس لسانی فعال مدنی تُرک (آذربایجانی) نیز روز سه شنبه ۱۱ آذرماه ۱۳۹۹، با بروز علائم مشکوک به کرونا در بهداری زندان اردبیل بستری شده و به دلیل پذیرش تعداد زیادی از زندانیان بیمار با شرایط حاد شبه کرونا، این فعال مدنی به بند ۷ بازگردانده شد.

عباس لسانی کماکان با علائم شبه کرونا دست و پنجه نرم می کند و از سرفه های خشک، سردرد، دردهای عضلانی و تنگی نفس رنج می برد.

عباس لسانی و یوسف کاری، فعالان مدنی تُرک (آذربایجانی) در بند ۷ زندان مرکزی اردبیل دوران محکومیت حبس را سپری می‌کنند.

افزایش شیوع دوباره ویروس کرونا در زندان اردبیل در حالی صورت گرفته است که در اواخر اسفندماه ۱۳۹۸، نیز شرایط بیماری در این زندان به مرحله ای حاد رسیده بود بهگونه ای که بند یک زندان مرکزی اردبیل قرنطینه شده بود و هیچ زندانی حق ورود و خروج از محوطه بند را نداشت.

پیش‌تر بعد از شیوع ویروس کرونا، بند سلامت زندان مرکزی اردبیل به عنوان قرنطینه زندانیان مشکوک به ویروس کرونا استفاده می شد و  دو بند دیگر نیز در این زندان به عنوان قرنطینه در نظر گرفته شده‌ بود.

همچنین در فروردین ماه ۱۳۹۹، بند ۱ و بند سلامت زندان اردبیل نیز بعلت داشتن بیمار کرونایی به حالت قرنطینه کامل درآمده بود.

پیشتر کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی گزارش جامعی به وضعیت زندانیان در شرایط شیوع اپیدمی کرونا درزندانهای مختلف کشور پرداخته بود.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید