بیش از هزار تن از کنشگران ادبی، فرهنگی و سیاسی خواستار آزادی نویسندگان زندانی شدند

بیش از هزار و سیصد تن از کنشگران ادبی، فرهنگی و سیاسی با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی سه عضو کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بیش از هزار و سیصد تن از کنشگران ادبی، هنری، سیاسی و مدنی با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعتراض به اجرای حکم حبس رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط این سه عضو کانون نویسندگان ایران شدند.

این کنشگران در بیانیه منتشر شده تاکید کرده اند؛ «به بند کشیدن این نویسندگان آزادی‌خواه، به‌ویژه در شرایط اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا، ادامه‌ی همان روند قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای نویسندگان و آزادی‌خواهان به منظور خفه کردن هر گونه صدای اعتراض به ستم و مخالفت با سرکوب است.»

در بخشی دیگر از این بیانیه اشاره شده است که «آنچه این نویسندگان کرده‌اند مخالفت با سانسور و دفاع از آزادی بیان بی هیچ حصر و استثنا برای همگان بوده است.»

متن کامل بیانیه بیش از هزار و سیصد تن از کنشگران ادبی، فرهنگی و سیاسی به این شرح است:
.
نویسندگان زندانی را آزاد کنید!
مردم آزادی‌خواه!
در پی محاکمه‎ی سه تن از اعضای کانون نویسندگان ایران، رضا خندان(مهابادی) و بکتاش آبتین هریک به ۶ سال و کیوان باژن به ۳ سال و نیم زندان محکوم و هم‌اکنون در زندان اوین به بند کشیده شده‌اند.
اتهام‌های این نویسندگان ” تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” و مصادیق این اتهام‌ها انتشار نشریه‌ی داخلی کانون نویسندگان، مشارکت در تدوین کتاب “۵۰ سال کانون نویسندگان ایران”، انتشار بیانیه‌های کانون و حضور بر سر مزار محمد مختاری، محمد جعفر پوینده و احمد شاملو در مراسم سالگرد آنان است. بی‌تردید هیچ یک از این موارد نمی‌تواند مصداق “اقدام علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” باشد. این اتهام‌ها جز پرونده‌سازی و دروغ پردازی علیه نویسندگان آزادی‌خواه نیست. آنچه این نویسندگان کرده‌اند مخالفت با سانسور و دفاع از آزادی بیان بی هیچ حصر و استثنا برای همگان بوده است. به بند کشیدن این نویسندگان آزادی‌خواه، به‌ویژه در شرایط اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا، ادامه‌ی همان روند قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای نویسندگان و آزادی‌خواهان به منظور خفه کردن هر گونه صدای اعتراض به ستم و مخالفت با سرکوب است.
ما امضاکنندگان این بیانیه خواهان لغو این احکام ناعادلانه و ستمگرانه و آزادی فوری و بی قید و شرط رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین، کیوان باژن و همه‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم، و همه‌ی شما مردم آزادی‌خواه را به اعتراض علیه این ظلم و تعدی و آزادی‌کشی فرا می‌خوانیم.»

پیشتر کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گزارش کرده بود که سه عضو کانون نویسندگان ایران، روز شنبه ۵ مهر ماه ۱۳۹۹،  پس از حضور در شعبه ۱ واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت به زندان اوین منتقل شدند.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، این سه عضو کانون نویسندگان ایران را در مجموع به ۱۸ سال زندان محکوم کرده‌بود.

«کیوان باژن» عضو سابق هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران به ۳ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده، همچنین «رضا خندان (مهابادی)» و «بکتاش آبتین» از اعضای هیئت دبیران کانون هر یک به ۶ سال زندان محکوم شده اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید