سوفیا مبینی و نگین تدریسی، شهروندان بهایی به احکام حبس محکوم شدند

سوفیا مبینی و نگین تدریسی، شهروندان بهایی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران در مجموع به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از ندانیان سیاسی و مدنی، این شهروندان بهایی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد از بابت اتهام «اقدام علیه امنیت کشور از طریق اداره تشکیلات بهائیت و ترویج تعلیمات» هر یک به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

این احکام با استناد به ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی صادر و اخیراً به این شهروندان ابلاغ شده است.

سوفیا مبینی به همراه نگین تدریسی اوایل آبان ماه ۱۳۹۶، همزمان با مراسم دویستمین سالگرد تولد بهاءالله پیامبر آئین بهایی در منزل شخصی‌اش بازداشت شدند.

خانم مبینی، روز شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶، با سپردن قرار وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بود.

نگین تدریسی، در روز چهارشنبه ۱ آذر ماه ۱۳۹۶، پس از سپری کردن دوران بازجویی و تکمیل پرونده با تودیع قرار وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شده بود.

مصادیق اتهام های مطرح شده علیه نگین تدریسی طبق آنچه در دادنامه ایشان ذکر شده، بود شامل؛ مواردی مانند پرداخت شهریه کلاس زبان یک تبعه افغانستان، دادن مشاوره روانشناسی و نوشته‌های شخصی در دفتره خاطراتش از جمله مستندات اتهام او ذکر شده است.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت ایران اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، از این رو بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه کماکان ادامه داشته است.

اعضای آیین بهایی در ایران بزرگترین گروه اقلیت مذهبی غیرمسلمان در ایران را تشکیل می‌دهند. در سال‌های اخیر، بدرفتاری با بهاییان تشدید شده است و شامل تخریب قبرستان‌های آنان، دستگیری‌های خودسرانه، حمله به منازل، ضبط اموال، اخراج از کار، و سلب حقوق مدنی اساسی از آنها شده است. جوانان بهایی ایرانی همچنان از حق تحصیلات دانشگاهی محرومند و هر دانشگاهی که دانشجویان بهایی در آن مشغول به تحصیل باشند وادار به اخراج آنها می‌شود. متخصصین بهایی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند و به دلیل اعتقاداتشان از جانب شرکت‌های خصوصی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. حتی کسانی که از آنها دفاع می‌کنند نیز مورد حمله قرار می‌گیرند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید