محمدرضا رمضان زاده، فعال صنفی معلمان روانه زندان بجنورد شد

محمدرضا رمضان زاده، مسئول دبیرخانه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان خراسان شمالی، برای تحمل دوره محکومیت ۱ سال حبس تعزیری روانه زندان بجنورد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمدرضا رمضان زاده، پس از بازداشت در جریان تحصن سراسری معلمان در آبان ماه ۱۳۹۷، توسط دادگاه انقلاب بجنورد از بابت اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محاکمه شده بود، برای تحمل دوره محکومیت ۱ سال حبس تعزیری راهی زندان بجنورد شده است.

محمدرضا رمضان زاده، روز ۲۱ مهرماه ۱۳۹۷، در پی فراخوانی که از سوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان منتشر شده‌ بود، پیش از آغاز تحصن در بجنورد بازداشت شد.

پیس از بازداشت محمدرضا رمضان‌زاده در روز ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۷، کانال و گروه تلگرامی معلمان توسط نیروهای امنیتی در اختیار نهادهای امنیتی قرار گرفت.

کانال کانون صنفی معلمان با اعلام خبر بازداشت محمدرضا رمضان‌زاده نوشته بود؛ نیروهای امنیتی پس از در اختیار گرفتن کنترل رسانه معلمان، پیام‌ها و پست‌ها تهدیدآمیز منتشر کرده‌اند.

روز یک‌شنبه ۲۲ مهرماه ۱۳۹۷، در پی فراخوانی که پیش‌تر از سوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان  منتشر شده‌بود، تحصن سراسری معلمان در شهرهای مختلف ایران، در دفتر مدارس آغاز شد.

این فعال صنفی، روز سه شنبه ۱ آبان ماه ۱۳۹۷، با تامین وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا برگزاری دادگاه و پایان مراحل دادرسی از زندان بجنورد آزاد شد.

پس از انجام تحصن در روزهای ۲۲ و ۲۳ مهرماه ۱۳۹۷،  چند تن از معلمان در شهرهای تهران، قزوین، بجنورد، سقز، مریوان، کرمانشاه و الیگودرز از سوی نهادهای امنیتی احضار شدند.

محمدرضا رمضان زاده، دبیر انجمن صنفی معلمان استان خراسان شمالی، در آبان ماه ۱۳۹۸، براساس حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب بجنورد، از بابت اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در مجموع به تحمل ۱۳ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، و همچنین محرومیت از عضویت در فعالیتهای صنفی و حزبی و گروهی محکوم شده بود.

این معلم و فعال صنفی، که روز چهارشنبه ۹ بهمن ماه ۱۳۹۸، در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ شهرستان بجنورد و همچنین دادگاه انقلاب شهرستان بجنورد، از توابع استان خراسان شمالی، به همراه محمد (مصطفی) رباطی، حمیدرضا رجائی، سعید حق پرست، علی فروتن، حسن جوهری و حسین رمضان پور از فعالان صنفی فرهنگیان، در جریان تجمعات صنفی فرهنگیان کشور از سوی ارگانهای امنیتی بازداشت شده بودند با صدور احکامی جداگانه، در مجموع به  تحمل ۴۱ سال و ۸ ماه حبس تعزیری، ۲۲۲ ضربه شلاق و ۳ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بودند.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی  قبل تر در گزارشی از احضار شش تن از معلمان در شهر سقز به نام های «طاهر قادرزاده»، «سلیمان عبدی»، «علی حسینی»، «احمد قادری»،«‌حمید یزدانی» و «خالد عبدالهی» به نهادهای امنیتی خبر داده بود.

علت فراخواندن این معلمان «شرکت در اعتصابات صنفی» اعلام شده است.

در سالیان گذشته، فعالان و تشکل‌های حقوق صنفی معلمان بارها با انتشار بیانیه‌ها و یا برگزاری تجمع‌های مسلمت آمیز در تهران و شهرهای دیگر، از سیاست‌های دولت‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال آموزش و پرورش و نیز فرهنگیان انتقاد کرده‌اند که گاه این اعتراضات با سرکوب و بازداشت مواجه شده است.

به عنوان نمونه می توان به سرکوب معلمان در روز ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری اشاره کرد که در اعتراض به پولی سازی و خصوصی‌سازی آموزش در بیش از سی شهر کشور شکل گرفته بود. تنها در تهران بازداشت پانزده تن از معلمان معترض گزارش شده بود که  برخی از این معلمان معترض با قرار وثیقه یا کفالت به صورت موقت از زندان آزاد شدند.

بیشتر بخوانید:

برخورد امنیتی با معلمان؛ شش تن از معلمان سقز احضار شدند

دست‌کم دو معلم در ارتباط با اعتراضات صنفی اخیر بازداشت شدند

آغاز اعتصاب سراسری معلمان از ۲۲ مهر

گزارشی از تحصن سراسری فرهنگیان؛ یک‌شنبه ۲۲ مهرماه/ تصویر

افزایش ترک تحصیل دانش‌آموزان در ایران/ بوی ماه مهر با معلمان در بند

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید