عفو بین الملل خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط حامد قره‌اوغلانی شد

سازمان عفو بین الملل با انتشار فراخوان اقدام فوری، خواستار آزادی بی قید و شرط حامد قره‌اوغلانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای تاکید کرده است که حامد قره‌اوغلانی، زندانی عقیدتی محبوس در زندان مرکزی ارومیه برای یک نوع جدی بیماری صرع، نیاز فوری به مراقبت های پزشکی تخصصی دارد و بیماری او چنانچه تحت درمان قرار گیرد، می تواند به تشنج‌های خطرناک منجر شود.

این سازمان بین المللی در این بیانیه اذعان کرده است: «از زمان دستگیری وی در تاریخ ۷ تیر ۱۳۹۹، مقامات زندان از دادن داروهای تجویز شده به وی که خانواده‌اش به طور منظم خریداری و به زندان تحویل داده‌اند، خودداری کرده‌اند. مقامات همچنین از انتقال وی به یک مرکز درمانی تخصصی در خارج از زندان برای انجام معاینات مغز و اعصاب که او باید به طور مرتب هر ۶ ماه یک بار دریافت کند، امتناع کرده‌اند.»

حامد قره‌اوغلانی، فعال مدنی تُرک (آذربایجانی)، روز شنبه ۷ تیرماه ۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

این فعال مدنی تُرک جهت انجام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بود.

آقای قره اوغلانی با پایان مراحل بازجویی و تفهیم اتهام پس از گذشت ۲۰ روز به زندان ارومیه منتقل‌شد.

متن کامل بیانیه سازمان عفو بین الملل تحت عنوان «سلامت زندانی عقیدتی حامد قره‌اوغلانی در خطر است» به شرح زیر است:

حامد قره‌اوغلانی، زندانی عقیدتی ۳۴ ساله که در زندان مرکزی ارومیه نگهداری می‌شود، برای یک نوع جدی بیماری صرع، نیاز فوری به مراقبت های پزشکی تخصصی دارد و بیماری او، چنانچه تحت درمان قرار گیرد، می تواند به تشنج‌های خطرناک منجر شود. از زمان دستگیری وی در تاریخ ۷ تیر ۱۳۹۹، مقامات زندان از دادن داروهای تجویز شده به وی که خانواده‌اش به طور منظم خریداری و به زندان تحویل داده‌اند، خودداری کرده‌اند. مقامات همچنین از انتقال وی به یک مرکز درمانی تخصصی در خارج از زندان برای انجام معاینات مغز و اعصاب که او باید به طور مرتب هر ۶ ماه یک بار دریافت کند، امتناع کرده‌اند.

دادگاه انقلاب ارومیه، حامد قره‌اوغلانی را در آذر ۱۳۹۹ پس از یک دادرسی ناعادلانه که شامل یک جلسه دادگاه بود و تنها ۱۰ دقیقه به طول انجامید، به ۱۴ سال و یک ماه حبس محکوم کرد. از جمله مواردی که دادگاه در صدور این حکم به آن اشاره کرده نوشته‌های حامد قره‌اوغلانی در فضای مجازی است که در آن رهبر جمهوری اسلامی را به فساد مالی متهم کرده و همینطور ارتباط وی با افرادی که طبق ادعای مقامات، هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران بوده‌اند و وی را به پاره کردن تصاویر رهبر جمهوری اسلامی ایران و فرمانده سپاه پاسداران، قاسم سلیمانی (که توسط پهپادهای آمریکا در عراق در ژانویه ۲۰۲۰ کشته شد) «تحریک» کرد‌ه‌اند.
عناوین اتهامی که توسط دادگاه به حامد قره‌اوغلانی نسبت داده شده عبارتند از «توهین به رهبری» ، «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروهی که علیه نظام جمهوری اسلامی دست به قیام مسلحانه می زند». او اتهامات علیه خود را در دادگاه رد کرد و «اعترافاتی» را که به گفته وی تحت شکنجه روانی و بدون دسترسی به وکیل از او گرفته شده بود، پس گرفت.
اقدام شما موثر است؛ به زبان و قلم خودتان یا با استفاده از متن پیش‌نهادی عفو بین‌الملل به مقامات ایران نامه بنویسید و از آن‌ها بخواهید که؛
حامد قره‌اوغلانی را آزاد کنند، زیرا او یک زندانی عقیدتی است که تنها به خاطر استفاده صلح‌آمیز از حق آزادی بیان و حق آزادی ارتباطات زندانی شده است،
تا زمان آزادی، اطمینان حاصل کنند که دسترسی فوری و مداوم وی به داروهای پزشکی و مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز در خارج از زندان فراهم شده است،
و وی در شرایط مناسب و مطابق با کلیه شرایط بهداشتی و جدا از زندانیانی که به جرائم خشونت‌آمیز محکوم شده‌اند، نگهداری می‌شود.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید