ویان محمدی، دانشجوی کُرد توسط نیروهای امنیتی تهران بازداشت شد

ویان محمدی، شهروند کُرد و دانشجوی رشته مدیریت دانشگاه تهران توسط نیروهای اطلاعات سپاه در تهران بازداشت شد.

این شهروند کُرد اهل مریوان، روز جمعه ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، بدون ارائه حکم قضایی در منزل شخصی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده است.

نیروهای اطلاعات سپاه حین بازداشت خانم محمدی منزل او را مورد تفتیش قرار داده و برخی از اقلام شخصی از جمله لپ‌تاپ و تلفن همراه او را ضبط کرده و با خود برده‌اند.

ویان محمدی، پس از بازداشت جهت انجام امور بازجویی و تفهیم اتهام ابتدا به بازداشتگاه اوین و سپس به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در ارومیه منتقل شده است.

تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و اتهام های انتسابی علیه این شهروند اطلاع دقیقی در دست نیست.

خانم محمدی پیشتر به همراه همسرش فرامرز محمدی، روز دوشنبه ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۹، در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل شخصی آنها در تهران بازداشت شده بودند.

بر اساس گزارش ها، آقای محمدی جهت انجام امور بازجویی و تفهیم اتهام به یکی از بازداشتگاه های امنیتی سنندج منتقل شدند.

ویان محمدی پس از دو ساعت بازجویی و فرامرز محمدی پس از دو ماه بازداشت با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از بازداشت آزاد شدند.

آقای محمدی پیشتر نیز سابقه بازداشت داشته است.

در تاریخ ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۶، یازده تن از فعال مدنی در تجمعی اعتراضی که در شهر مریوان ساعت ۵ عصر در حمایت از مردم عفرین برگزار شده بود، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

هویت ۹ تن از بازداشت شدگان بر اساس گزارشات و اخبار منتشر شده در وب سایت های حقوق بشری، «عدنان حسن پور، محمد دانش، ناصح باخیشی، آرمان غفوری، فرامرز محمدی، دیار یزدانی، احمد ایرانپناه، هیوا فدایی و هیوا نادری اعلام شده است.»

بر اساس فراخوانی که پیش تر در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود، در برخی از شهر‌‌های کردنشین ایران تجمعاتی در حمایت از مردم عفرین برپا شد که نیرو‌های امنیتی اقدام به بازداشت تعدادی از افراد شرکت کننده در این تجمع را کردند.

عِفرین از شهرهای استان حلب در سوریه می‌باشد. این شهر شمال باختری‌ترین شهر سوریه است؛ که دارای ۳۶۶ روستا بوده به وسعت ۲٫۰۳۳ کیلومتر مربع هست که حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد ودر اطراف شهر عفرین حدود ۴۶۰ هزار نفر در ۷ منطقه ساکن هستند. منطقه عفرین در جریان جنگ سوریه به‌طور کامل تحت تسلط کردستان سوریه درآمد.

در ژانویه ۲۰۱۸، ترکیه با ادعای ریشه‌کنی تروریسم در منطقه، به بخش‌های مختلف عفرین حمله و آن را بمباران کرد.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید