پایان مرخصی؛ علی واثقی فعال تُرک (آذربایجانی) به زندان بازگشت

علی واثقی فعال تُرک (آذربایجانی) که دوران محکومیت حبس را در زندان اردبیل سپری می کند، پس از پایان ایام مرخصی به زندان بازگشت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، علی واثقی فعال تُرک (آذربایجانی) که که دوران محکومیت ۲ سال حبس تعزیری را در زندان اردبیل پشت سر می گذارد پس از پایان ایام مرخصی، روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، به این زندان بازگشته است.

این فعال مدنی، روز دوشنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، با تودیع قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود.

او پیش از این نیز در اواخر اسفندماه ۱۳۹۹ به مدت یک هفته به مرخصی اعزام شده و روز دوشنبه ۲ فروردین ماه  ۱۴۰۰، به زندان اردبیل بازگشته بود.

رضا و علی واثقی، فعالان تُرک (آذربایجانی) از سوی شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان اردبیل از بابت اتهامات «مشارکت در تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور از طریق چاپ شب نامه» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» هر یک به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

علی واثقی، فعال مدنی که از سوی شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان اردبیل به ریاست قاضی عتبات از بابت اتهامات «مشارکت در تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور از طریق چاپ شب نامه» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده، روز شنبه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۹، در پی مراجعه به واحد اجرای احکام اردبیل بازداشت و برای تحمل ۲ سال حبس تعزیری به زندان مرکزی اردبیل منتقل شد.

رضا واثقی نیز در اواسط مهرماه ۱۳۹۹، توسط شعبه یک دادگاه تجدید نظر انقلاب اردبیل به اتهام «مشارکت در تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور از طریق چاپ شبنامه» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده و روز چهارشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۹، بعد از مراجعه به اجرای احکام اردبیل بازداشت و جهت اجرای حکم روانه زندان اردبیل شد‌.

رضا و علی واثقی، در مرداد ماه ۱۳۹۹، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل به ریاست قاضی مهدوی راد به اتهام «مشارکت در تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور از طریق چاپ شب نامه» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ترتیب به۲ و ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

این حکم روز سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ به صورت شفاهی در دفتر شعبه اول دادگاه انقلاب به این فعالین ابلاغ شد.

این دو فعال مدنی همچنین متهم شدند که آثار ضرب و جرح توسط نیروهای امنیتی در زمان بازداشت را پس از آزادی موقت در شبکه‌های مجازی منتشر کرده و از این طریق علیه نظام جمهوری اسلامی تبلیغ کرده‌اند.

روز چهارشنبه ۲۱ خردادماه ۱۳۹۹، علی و رضا واثقی در محل کار خود واقع در میدان قیام شهر اردبیل، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

بر اساس گزارش کمپین، این دو برادر در زمان بازداشت خواهان رویت حکم بازداشت خود بودند که از سوی ماموران امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و این برخورد ماموران موجب شد که کسبه میدان قیام اردبیل نسبت به این نحوه  عملکرد ماموران مداخله و به شدت اعتراض کرده که در پی این موضوع و برای کنترل اوضاع ایجاد شده، چهار خودرو یگان ویژه برای متفرق کردن کسبه و همسایگان در مکان حاضر شدند.

محل کسب این فعالین نیز روز پنج‌شنبه ۲۲ خردادماه ۱۳۹۹، توسط ماموران اداره اطلاعات مورد تفتیش قرار گرفت. در جریان این بازرسی برخی از اقلام شخصی و کامپیوتر آنها ضبط شده بود.

علی واثقی بعد از ظهر روز پنج‌شنبه ۲۲ خردادماه ۱۳۹۹، پس از تماس کوتاه با خانواده، از ضرب و شتم خود و برادرش به هنگام دستگیری و حضورشان در بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل خبر داده بود وی به دلیل قطع شدن تلفن نتوانسته بود اطلاعی از دلایل بازداشت و وضعیت جسمی شان بدهد.

عصر روز سه شنبه ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۹، علی و رضا واثقی، فعالین تُرک (آذربایجانی) که روز چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹، در محل کار خود واقع در میدان قیام شهر اردبیل، توسط نیروهای امنیتی، بازداشت شده بودند، با تودیع قرار وثیقه ۱۱۰ میلیون تومانی برای هر کدام، به صورت موقت آزاد شدند.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید