نقض حکم اعدام خضر قوی دل،۱۰ ماه پس از اجرای حکم در زندان ارومیه

دیوان عالی کشور حدود ۱۰ ماه پس از اعدام خضر قوی دل در زندان ارومیه حکم اعدام این زندانی را نقض کرده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دادستان ارومیه هفته گذشته به خانواده خضر قوی دل اطلاع داده که دیوان عالی کشور  حکم اعدام این زندانی را نقض کرده است.

بر اساس این گزارش، دادستان به خانواده قوی دل گفته است که می توانند در این خصوص شکایت کرده و دیه این زندانی اعدام شده را دریافت کنند.

حکم اعدام خضر قوی دل در حالی در اواخر شهریورماه ۱۳۹۹، اجرا شد که پرونده او در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی بوده است.

خضر قوی دل به همراه پنج زندانی دیگر در مردادماه ۱۳۹۹، از بندهای ۱۴ و ۱۵ به بازداشتگاه‌های سازمان اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات منتقل شده بودند.

این زندانیان به نام‌های خالد حاجی خلانی، محمد رضا قهرمانی، ابراهیم نصری‌خواه و مصطفی نصری‌خواه پیشتر به اتهام مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌ بودند.

روز سه شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹، این زندانیان به نام‌های ابراهیم عیسی‌پور، ابراهیم نصری‌خواه، مصطفی نصری‌خواه، منصور قهرمانی، محمد رضا قهرمانی و خالد حاجی خلانی، پس از یک ماه، از بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات ارومیه و سازمان اطلاعات سپاه به زندان مرکزی ارومیه بازگردانده شده بودند.

خضر قوی دل در تاریخ ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۹، جهت اجرای حکم اعدام به یکی از سلول های انفرادی زندان ارومیه منتقل شد.

او پیش از اعدام را آخرین بار با خانواده خود به صورت کابینی ملاقات کرده بود.

حکم اعدام این زندانی در تاریخ ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۹، در حالی اجرا شد که پرونده او در دیوان عالی کشور در حال بررسی بوده است.

یکی از دلایل مخالفت نهادهای حقوق بشری با حکم اعدام، علاوه بر جنبه غیر انسانی آن غیرقابل جبران و بازگشت ناپذیر بودن این حکم در صورت اجرا است.

اعدام نوعی کیفر و اشد مجازات برای محکوم است. این کیفر یکی از موارد پیش بینی شده در قانون برخی کشورهاست که در آن به حکم قانون و بر اساس حکم دادگاه حق حیات از یک انسان سلب می‌شود.

ایران در میان کشورهای خاورمیانه رتبه اول را در اجرای احکام اعدام دارد و در بین کشورهای جهان پس از چین دومین رتبه را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که با توجه به جمعیت یک میلیارد و چهارصد میلیون نفری کشور چین و مقایسه نرخ اعدام، ایران رتبه اول را در اجرای مجازات اعدام کسب خواهد کرد.

ایران از نخستین کشورهای امضاکننده‌ اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر است اما جمهوری اسلامی به اجرای آن در کشور احترام نمی گذارد.

با این‌ حال پس از گذشت نزدیک به هفتاد سال از این رویداد تاریخی، بنا به گفته ارگان های بین‌المللی حقوق بشر از جمله‌ کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد، دیده ‌بان حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل، گزارشگران بدون مرز، جامعه‌ دفاع از حقوق بشر در ایران، رژیم اسلامی در زمینه حقوق بشر و اعدام ها بدترین و جنایت کارانه ترین کارنامه را در سطح جهانی دارد.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی نیز با توجه به رسالت خود سعی بر آن دارد تا همگام با سایر فعالان حوزه بشر همواره در مسیر مبارزه علیه صدور و اجرای حکم اعدام گام بردارد و از فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر در سرتاسر جهان می خواهد تا لغو کامل این مجازات غیر انسانی در ایران دست از تلاش و کوشش شبانه روزی برندارند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید