درخواست و فرستادن یک روزنامه‌نگار و مدافع حقوق بشر ایرانی در اروپا به سفارت ایران

بعد از جواب رد به درخواست پناهندگی «نعمت ملا» (Nihmat Mella) مدافع حقوق بشر و روزنامه‌نگار کُرد ایرانی، مشکلات متعددی برای این شخص به وجود آمده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دولت آلمان، ایرانیانی را که جواب رد به پرونده آنها داده شده ناچار می‌کند که به سفارت ایران مراجعه کرده و درخواست پاسپورت ایرانی کنند، تا مقدمات خروج آن‌ها را علی‌رغم اینکه ممکن است کماکان در ایران جان‌شان در خطر باشد، فراهم کند.

نعمت ملا یکی از این افراد است که خود نیز دچار این موضوع شده، ولی به دلیل اینکه در ایران با خطر بازداشت، زندان و شکنجه مواجه است، از این درخواست سر باز زده‌ و از آن روز دچار مشکلات متعددی‌ شده است.

آقای ملا که مدتی را در انگلستان به‌سر می‌برد، از انگلستان به آلمان فرستاده شد.

بعد از ورود به آلمان، مقامات این کشور او را ناچار کردند که به مدت شش ماه کمپی در نزدیکی شهر تریر بماند و دوباره از وی خواسته شد که به سفارت ایران مراجعه کند و آن زمان ایشان از این خواسته سرباز زده بودند.
اکنون بعد از گذشت مدت یک سال از این موضوع نزدیک به دو ماه است که چندین بار مقامات کشور آلمان به ایشان گفته‌اند که باید به سفارت ایران مراجعه کند. ولی هنگامی که ایشان از این کار سر باز زده‌اند، امکاناتی از قبیل گواهینامه، اجازه کار کردن و موارد دیگری را از وی گرفتن و کتبا به ایشان اعلام شده که در صورت پیگیری موارد با جریمه نقدی روبرو خواهند شد.

این در حالیست که مسئولین اداره مهاجرت انگلیس در سال ۲۰۱۹ به او گفته‌ بودند دولت آلمان پذیرفته که شما را بپذیرد و پرونده شما را طی دوره چند ماهه‌‌ای مجددا بررسی خواهد کرد. مقامات انگلستان همچنین آن زمان تاکید کردند که دولت آلمان ضمانت داده، از آنجایی که نسبت به خطر جانی شما در ایران آگاه است، به هیچ وجه شما را به سفارت ایران نفرستاده و مورد باز گرداندن به ایران را منتفی کرده‌اند.

به گفته آقای نعمت ملا، بعد از دیپورت از انگلیس به آلمان، در فرودگاه کلن-بن به ایشان گفته شد که دولت انگلیس بدون نظر ما، شما را به اینجا دیپورت کرده و ما درخواست بازگشت شما به آلمان را نداده‌ایم. این در حالی بوده که دولت انگلیس با ۲ نامه رسمی با مهر و امضای اداره مهاجرت کشور آلمان که به ایشان نشان داده شده، این عمل را انجام داده‌ بودند.

چگونه است که دولت انگلیس بدون موافقت قبلی دولت آلمان برنامه‌ریزی جهت دیپورت یک پناهنده سیاسی می‌کند، برای او بلیت هواپیما خریداری کرده اما دولت آلمان مطلقا از این جریان بی اطلاع بوده و وجود نامه‌ها را منتفی‌ می‌داند.

بعد از گفتگوی کوتاهی که در فرودگاه با آقای ملا شد، وی را بدون هیچ مدرک معتبری و تنها با یک برگه که بر روی آن قید شده بود ما از این شخص هیچ مدرک شناسایی نداریم به کمپ بسته در شهر تریر انتقال دادند. در این مدرک حتی نام او نیز اشتباه نوشته شده بود. کاری که اکنون اداره مهاجرت بهانه‌تراشی کرده و اعلام می‌دارند که نمیدانیم آیا این مدارک‌ مربوط به شماست یا شما دروغ می‌گوید‌.

این در حالی است که کارت روزنامه‌نگاری و همچنین شناسنامه آقای نعمت ملا در بدو ورود وی به آلمان در سال ۲۰۱۶ به مقامات اداره مهاجرت داده شد و تا همین امروز در اختیار این اداره است و هیچگاه به ایشان بازگردانده نشد و بعد از درخواست دوباره در چند ماه اخیر این اداره به او اعلام کرده‌اند که باید به سفارت ایران مراجعه کند تا به وی مدارک را پس بدهند.

این روزنامه‌نگار کُرد در روز چهارشنبه ۳۱ جولای ۲۰۱۹ نامه بسته شدن پرونده خود را از دولت آلمان دریافت کرد و بعد از گذشتن نزدیک به دو ماه در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۹ مجددا در کشور انگلیس درخواست پناهندگی کرد.

آقای نعمت ملا، به دلیل فشار نهادهای امنیتی ناچار به ترک ایران و در سال ۲۰۱۶ در کشور آلمان درخواست پناهندگی داد و در تمام این مدت تاکنون فعالیت‌های ایشان در عرصه‌های خبرنگاری و حقوق بشر ادامه داشته است. این امر باعث شده که در طول این مدت بارها خانواده و نزدیکانش توسط نهادهای امنیتی ایرانی تهدید شده و زیر فشار بوده‌اند.

به گفته سایر ایرانیان، دولت آلمان طی یکی دو سال گذشته از متقاضیان پناهندگی که پاسخ منفی از اداره مهاجرت دریافت کرده‌اند می‌خواهد که به سفارت ایران مراجعه کرده و درخواست پاسپورت ایرانی کنند و این علی‌رغم این است که می‌داند برخی از این متقاضیان پناهندگی بازگشت‌شان به ایران آنها را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. به همین دلیل دولت آلمان از دیپورت مستقیم آنها به ایران خودداری می‌کند که فردای دستگیری این افراد در مقابل سازمان‌های حقوق بشری قرار نگیرد و در صورت بروز مشکل برای فرد اخراج شده، نیاز به پاسخگویی نداشته‌باشد.

این پاسخ‌های رد دولت آلمان به متقاضیان پناهندگی زیادی در میان فعالین سیاسی، روزنامه‌نگاران و مدافعین حقوق بشر هماهنگ با سیاست نزدیکی هرچه بیشتر به دولت ایران است.

این رفتار دولت آلمان، نقض آشکار حقوق پناهندگان، برای بیشتر فعالین سیاسی و مخالفان جدی حکومت ایران، موجب نگرانی جدی شده است.
زیر فشار قرار دادن متقاضیان پناهنده‌گان سیاسی برای رفتن به سفارت ایران و دریافت پاسپورت ایرانی از طرف دولت آلمان علی رغم وضعیت بسیار نابسامان حقوق بشر در ایران نشانه بارز نقض حقوق پناهندگی از جانب این دولت است.

آقای نعمت ملا به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفته‌ است که بعد از ۳ سال زندگی و داشتن مدارک مستند در پرونده خود هنگامی که در سال ۲۰۱۹ با نامه بسته‌شدن پرونده‌اش روبرو شده به اداره رسیدگی به امور پناهجویان مراجعه کرده و بعد از پیگیری‌ها سه بار به او گفته شده که به سفارت ایران مراجعه کند و درخواست پاسپورت ایرانی کند. بعد از سال ۲۰۱۹ و در سال‌های اخیر و به شدت در ماه‌های اخیر نیز با توجه به مدارک جدیدی که ایشان به مقامات این کشور ارائه داده و این درخواست علی رغم وجود مدارک مستندی در پرونده ایشان است که برای دولت آلمان محرز می‌کند که بازگشت ایشان به ایران با خطر جدی همراه است کماکان ادامه دارد‌ و چندین بار این درخواست دوباره شده و در این چند ماه اخیر نیز با تحت فشار قرار دادن ایشان باعث مشکلاتی زیادی در زندگی روزمره ایشان شده‌اند.

پیشتر نیز چند نهاد حقوق بشر از جمله سازمان حقوق بشری هەنگاو گزارش کرده بود که “حکومت آلمان فعالین سیاسی و پناهجویانی که درخواست پناهندگی آنها را رد نموده، ناچار می‌کند که به سفارت ایران بروند و یا برگه‌های این سفارت را امضاء کنند.”

در یک سال اخیر بارها نهادهای حقوق بشری و سازمان‌ها به دولت آلمان هشدار داده‌اند که در صورت بازگشت فعالین سیاسی به ایران چه مشکلاتی پیش خواهد آمد ولی دولت آلمان کماکان برای فرستادن این افراد به سفارت ایران در این کشور پافشاری کرده و آنهارا ناچار به این کار میکند.

این در حالی است که در کشور ایران فعالین سیاسی و مدنی در بازداشت بسر می‌برند و یا روزنامه‌نگاران مخالف حکومت ایران با احکام سنگین روبرو می‌شوند که در سال‌های اخیر شاهد بازداشت‌های خودسرانه روزنامه‌نگاران، فعالین سیاسی و مدنی، وکلا و حتی بازداشت خانواده این اشخاص در این کشور نیز بوده‌‌ایم. در مواردی این بازداشت‌ها حتی منجر به اعدام شده است.

«نعمت ملا» مدافع‌ حقوق بشر، روزنامه‌نگار، نویسنده، فیلمساز، برنامه‌ساز رادیویی و خبرنگار است. او یکی از اعضای رسمی و عضو ثابت هیات سردبیری نهاد مدافع حقوق بشر «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» است و در سال‌های اخیر اخبار و گزارش‌های نقض حقوق بشر در ایران را تهیه و منتشر کرده است.

این مدافع حقوق بشر به دلیل فعالیت‌های صلح‌آمیز و بشردوستانه در «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی»، از سوی نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات ایران، احضار و مورد تعقیب قرار گرفت و به همین دلیل از کشور ایران خارج و پس از مدتی طولانی به سمت اروپا حرکت کرد تا در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کند.

این نویسنده و فیلمساز کُرد ایرانی، سناریوی فیلم کوتاه «ژیانه‌وه» (jiyanewe) دوباره زیستن را نوشته است.
فیلم کوتاه «دوباره زیستن»، محصول شبکە تلویزیونی «کورد کانال»، بە کارگردانی «شهرام باپیری» است.
داستان این فیلم نوشتەی «نعمت ملا» است و در آن مقاومت و مبارزەی زندانیان سیاسی کُرد بە تصویر کشیدە شدە است؛ زندگی مبارزاتی کە تا آخرین لحظات زندگی، بر سر مطالبات انسانی و برحق خود، پایدار و استوار می‌ماند.

او درباره این فیلم گفته است: “این فیلم پردە از اعدام افرادی برمی‌دارد کە تنها بە تاوان تفاوت فکر و اندیشە، بە سیاه‌چالەهای حکومت اسلامی ایران افتادە و در سپیدەدمان بە دار آویختە می‌شوند. این فیلم حدیث دوبارە زیستن است و حکایت اینکە؛ چگونە زندانیان سیاسی پس از بە دار آویختە شدن، در یاد و خاطرەی عزیزان و تمامی آزادی‌خواهان جهان ماندگار می‌شوند و همە روزە زندگی و یاد آنان در حال نو شدن است.”

در ماه‌های اخیر نیز چند مستند دیگر به نام‌های “آمنه، اقبال و زانیار” پخش کرده که قبل از ترور اقبال مرادی و اعدام زانیار و لقمان مرادی ضبط و بنابر فشارها بر خانواده ایشان ترس از پخش این مستندها را داشتند ولی با فشارها بر خانواده آقای ملا ایشان دست به افشاگری بر علیه ایران زدند.

یک مستند دیگر از وی مصاحبه ۱ ساعته با یک زندانی سیاسی سابق می‌باشد که جدیدا به نام “قەڵای خۆڕاگری ـ جەهانبەخش گوشتخوانی” از ایشان در شبکه‌های تلویزیونی از جمله تیشک‌ تی‌وی‌ پخش شده که مدت‌هاست ایشان یکی از اعضای حزب دمکرات کردستان ایران هستند و این تلویزیون نیز مربوط بە این حزب میباشد. این مستند پرده از جنایت‌های دولت ایران در زندان‌ها بر میدارد و برخورد مقامات با این زندانیان سیاسی را نشدن میدهند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید