اعدام دو زندانی از جمله یک تبعه کشور افغانستان به اتهام «قتل عمد» در زندان  قم

حکم دو زندانی از جمله یک تبعه کشور افغانستان که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند در زندان مرکزی قم به اجرا درآمد. هم‌اکنون بیش از ده زندانی تبعه کشور افغانستان در زندان مرکزی قم با اتهاماتی همچون «قتل عمد» و «مواد مخدر» در صف اعدام قرار دارند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ حکم اعدام دو زندانی صبح روز چهارشنبه بیست و یکم مهر ماه ۱۴۰۰، در زندان قم به اجرا درآمد.

هویت یکی از این دو زندانی، علی عمر امرالالهی، اهل کشور افغانستان احراز شده است. هویت دیگر اعدام شده روز چهارشنبه، که اهل شهر قم بود، تا لحظه تنظیم این خبر به‌دست نیامده است.

به گفته سازمان حقوق بشر ایران: «علی عمر امرالالهی چهار سال پیش برسر مسایل ناموسی مرتکب قتل شده بود و تمام این مدت را در زندان به‌سر برد.»

اعدام این دو زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

هم‌اکنون بیش از ۱۰ زندانی محکوم به اعدام تبعه کشور افغانستان در زندان مرکزی قم حضور دارند که سه تن از آنان با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده و سایرین با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده‌اند.

در میان این زندانیان، جوانی بنام عبدال یعقوب، اهل مزار شریف حضور دارد که سه سال پیش یعنی زمانی که ۱۹ سال داشت، به اتهام «قتل نگهبان یک شرکت» بازداشت و به اعدام محکوم شده است.

بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، دست‌کم ۲۱۱ اعدام از بین ۲۶۷ اعدامی که سال ۲۰۲۰ در ایران اجرا شد، با اتهام «قتل عمد» بوده است.

عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید